D.A.S. NED. RECHTSBIJSTAND
DAS signaleert stijging gedupeerden 0906-nummers
PERSBERICHT
DAS Rechstbijstand signaleert stijging gedupeerden dure
0906-nummers
Amsterdam, 17 maart 2003
DAS Rechtsbijstand, marktleider op het gebied van rechtsbijstand,
neemt sinds eind vorig jaar steeds meer zaken in behandeling van
gedupeerde internetgebruikers. Zonder dat zij het wisten belden de
gedupeerden dure 0906-nummers.
Op sommige internetsites wordt informatie aangeboden waarvoor betaald
moet worden. Hiervoor worden dure 0906-nummers gebruikt. De aanbieder
is verplicht elke keer dat er contact wordt gezocht met de site het
tarief te melden. Dit gebeurt niet altijd waardoor de consument soms
ongemerkt duur aan het internetten is. Bovendien blijkt in deze
gevallen ook vaak de standaard internetinbelverbinding te zijn
gewijzigd in een 0906-nummer. Hierdoor is elk volgend internetbezoek
ook een stuk duurder dan nodig is. In de zaken die bij DAS zijn
gemeld, is de schade gemiddeld 1000 euro.
Wees alert
Het voorkomen van problemen blijft het allerbeste. Het is dus van
belang alert te zijn. Maar wanneer aanbieders niet melden dat de
informatie via een 0906-nummer wordt aangeboden, heeft de consument er
niet direct erg in. Gelukkig brengt de recente aandacht voor misbruik
via 0906-internetnummers in de media het onderwerp nog eens onder de
aandacht van de consument. DAS heeft bovendien een aantal handige tips
voor de consument op een rij gezet.
Adviezen:
Check bij het inbellen altijd het telefoonnummer dat in het
inbelscherm wordt weergegeven. Verloopt de verbinding via een
0676-nummer, dan hoeft de consument zich geen zorgen te maken. Hij
belt dan tegen het goedkopere, lokale tarief.
Vraag om een gespecificeerde telefoonrekening bij de telecomaanbieder.
Dan is altijd te controleren of 0906-nummers gebruikt zijn, wanneer en
hoe lang.
De consument kan zijn telecomaanbieder vragen de 0906-nummers te laten
blokkeren. Internetsites waarop informatie via zo'n nummer wordt
aangeboden, zijn dan niet meer te benaderen. Maar op deze manier komt
de consument in ieder geval niet meer voor onaangename verrassingen te
staan.
Wanneer de consument een internetverbinding heeft via de kabel of
satelliet, loopt hij ook geen risico. Deze verbinding verloopt immers
niet via de telefoonlijn en de consument betaalt een vast tarief per
maand.
De Stichting Informatiediensten Code (STIC) is de organisatie die
toezicht houdt op de naleving van de gedragscode voor
informatieleveranciers op internet en klachten daarover behandelt.
Kijk voor meer informatie op www.stic.nl.
-einde bericht-
---
---
Noot aan de redactie:
DAS Rechtsbijstand is de grootste rechtsbijstandverzekeraar in
Nederland. DAS is in 15 Europese landen gevestigd en daarmee ook
Europees marktleider op het gebied van rechtsbijstand. In Nederland
heeft DAS kantoren in Amsterdam, Arnhem en s-Hertogenbosch en biedt
jaarlijks rechtsbijstand in 75.000 particuliere en zakelijke
geschillen. Hiervoor beschikt DAS over professionele en
gespecialiseerde juristen, zodat op vrijwel elk rechtsgebied
ondersteuning geboden kan worden: van verkeer, arbeidsrecht en
consumentenzaken tot incasso, onroerend-goedproblematiek en
letselschadezaken. In 2001 bedroeg de premie-omzet EUR 82,3 miljoen en
de winst voor belastingen EUR 6,2 miljoen. DAS heeft 700 medewerkers.
Voor meer informatie over DAS Rechtsbijstand: www.das.nl.
Voor achtergrondinformatie:
DAS Rechtsbijstand
Annet van der Helm/Adviseur Corporate Communicatie
tel. 020 - 6 517 494 / e-mail: ahelm@das.nl
17 mrt 03 15:24