Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART

Rotterdam, 17 maart 2003

Binnenvaart op 3rd World Water Forum

Vandaag, 17 maart, wordt het 3rd World Water Forum geopend in Kyoto, Japan. Voor het eerst is ook vervoer over water geïntroduceerd als onderdeel van het waterforum.

De introductie van vervoer over water als functionele toepassing van water is nieuw bij het waterforum. Het is een persoonlijk initiatief van de Japanse kroonprins Naruhito, die samen met de Nederlandse Kroonprins, Willem-Alexander, het 3rd Water Forum opent.
Dat de Japanse kroonprins heeft aangedrongen op het vervoer over water als aspect van de waterproblematiek heeft te maken met zijn opleiding. Hij studeerde transportmanagement in West-Europa.

Vervoer over water is onderwerp van een aparte sessie, deels georganiseerd door het Nederlandse ministerie van Verkeer & Waterstaat en PIANC (de internationale organisatie van vaarwegbeheerders). Op 18 maart houdt directeur Ton Roos van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart een lezing over de rol die vervoer over water heeft gespeeld bij de ontwikkeling van de economie in West-Europa. Met name de Rijn is volgens Roos sinds het midden van de negentiende eeuw onmisbaar geweest bij vorming van de industriële staat Duitsland. De CBRB-directeur geeft ook een uitleg over de binnenvaart als milieuvriendelijk en maatschappelijk wenselijk alternatief voor vervoer over de weg.
De link met de waterproblematiek op de wereld is dat water op veel verschillende wijzen kan bijdragen aan de verbetering van de positie ­ gezondheid, welvaart - van mensen in Derde Wereld landen. Zo zijn begaanbare wegen vaak schaars, terwijl vaarwegen wellicht wel ter beschikking zijn voor het transport van voedsel en andere primaire goederen. Ton Roos benadrukt dat de brede vaarweg voor de havens van Rotterdam, Amsterdam en Antwerpen het grote voordeel waren, waardoor ze zich hebben kunnen ontwikkelen tot de wereldhavens van vandaag. Ook wijst hij op de explosieve ontwikkeling van het containervervoer over water, waarmee de binnenvaart een marktaandeel verovert van boven de vijftig procent. Het beheer van de Rijn noemt Ton Roos een schoolvoorbeeld van samenwerking tussen de publieke en de private sector. Mede dankzij die samenwerking immers heeft de Rijn zich kunnen ontwikkelen als brenger van de welvaart. Bovendien dient de Rijn als voorbeeld voor hoe met het milieu wordt omgesprongen, zowel bij de beheersing van (over)stromingen als bij het beheer van de natuur op de oevers.
OEFocussen op ecologie en duurzaamheid in combinatie met gebruik van gezond verstand maken dat een rivier een eeuwige waardevolle functie heeft als leverancier van leven, water, transport, natuur, recreatie en cultuur,¹ aldus Ton Roos tot besluit van zijn speech in Kyoto op 18 maart.

Noot voor redactie (