Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
CENTRAAL BUREAU VOOR DE RIJN- EN BINNENVAART
Rotterdam, 17 maart 2003
Binnenvaart op 3rd World Water Forum
Vandaag, 17 maart, wordt het 3rd World Water Forum geopend in Kyoto, Japan.
Voor het eerst is ook vervoer over water geïntroduceerd als onderdeel van
het waterforum.
De introductie van vervoer over water als functionele toepassing van water
is nieuw bij het waterforum. Het is een persoonlijk initiatief van de
Japanse kroonprins Naruhito, die samen met de Nederlandse Kroonprins,
Willem-Alexander, het 3rd Water Forum opent.
Dat de Japanse kroonprins heeft aangedrongen op het vervoer over water als
aspect van de waterproblematiek heeft te maken met zijn opleiding. Hij
studeerde transportmanagement in West-Europa.
Vervoer over water is onderwerp van een aparte sessie, deels georganiseerd
door het Nederlandse ministerie van Verkeer & Waterstaat en PIANC (de
internationale organisatie van vaarwegbeheerders). Op 18 maart houdt
directeur Ton Roos van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart een
lezing over de rol die vervoer over water heeft gespeeld bij de ontwikkeling
van de economie in West-Europa. Met name de Rijn is volgens Roos sinds het
midden van de negentiende eeuw onmisbaar geweest bij vorming van de
industriële staat Duitsland. De CBRB-directeur geeft ook een uitleg over de
binnenvaart als milieuvriendelijk en maatschappelijk wenselijk alternatief
voor vervoer over de weg.
De link met de waterproblematiek op de wereld is dat water op veel
verschillende wijzen kan bijdragen aan de verbetering van de positie
gezondheid, welvaart - van mensen in Derde Wereld landen. Zo zijn begaanbare
wegen vaak schaars, terwijl vaarwegen wellicht wel ter beschikking zijn voor
het transport van voedsel en andere primaire goederen.
Ton Roos benadrukt dat de brede vaarweg voor de havens van Rotterdam,
Amsterdam en Antwerpen het grote voordeel waren, waardoor ze zich hebben
kunnen ontwikkelen tot de wereldhavens van vandaag. Ook wijst hij op de
explosieve ontwikkeling van het containervervoer over water, waarmee de
binnenvaart een marktaandeel verovert van boven de vijftig procent. Het
beheer van de Rijn noemt Ton Roos een schoolvoorbeeld van samenwerking
tussen de publieke en de private sector. Mede dankzij die samenwerking
immers heeft de Rijn zich kunnen ontwikkelen als brenger van de welvaart.
Bovendien dient de Rijn als voorbeeld voor hoe met het milieu wordt
omgesprongen, zowel bij de beheersing van (over)stromingen als bij het
beheer van de natuur op de oevers.
OEFocussen op ecologie en duurzaamheid in combinatie met gebruik van gezond
verstand maken dat een rivier een eeuwige waardevolle functie heeft als
leverancier van leven, water, transport, natuur, recreatie en cultuur,¹
aldus Ton Roos tot besluit van zijn speech in Kyoto op 18 maart.
Noot voor redactie (