EVO, Ondernemersorganisatie voor logistiek en transport
http://www.evo.nl
EVO: 15 maart 2003 is mijlpaal voor goederenvervoer per spoor
Vanaf morgen wordt vrij spoorverkeer mogelijk voor internationaal
goederenvervoer. Buitenlandse goederentreinen mogen dan in Nederland
rijden. Die stoppen niet meer bij de grens maar rijden direct door
naar Rotterdam. Andersom kunnen Nederlandse spoorvervoerders zich ook
op het internationale net begeven.
Volgens verladersorganisatie EVO, die de Nederlandse handel en
industrie vertegenwoordigt, is 15 maart 2003 een belangrijke stap naar
een volledig vrije spoormarkt. EVO verwacht een positief effect voor
de klant. Het vergroot de keuze in spoorvervoerders en er kunnen
nieuwe vervoersdiensten ontstaan. Het eindresultaat voor de klant is
een betere service tegen een lagere prijs.
Het vertrouwen van de klant in het internationale spoorvervoer was
gezien erg laag door de vele vertragingen. Ter illustratie: het
percentage containertreinen dat vorig jaar op tijd bij de klant kwam
bedroeg slechts 47 procent. Het marktaandeel van het goederenvervoer
per spoor is de afgelopen jaren teruggelopen van 21 procent in 1970
naar slechts 8 procent in 2001. Opening van de spoormarkt voorkomt
verdere terugloop van het marktaandeel van goederenvervoer per spoor
in Europa. Daarnaast is het essentieel voor de rentabiliteit van een
project als de Betuweroute.
Vanaf 1 januari 2006 zal ook de rest van het Europese spoornetwerk
open zijn voor internationale en nationale diensten. Deze datum valt
toevallig samen met de opening van de Betuweroute. Door de vrijmaking
van het netwerk voor internationaal en nationaal vervoer verwacht EVO
dat de rentabiliteit van de Betuweroute aanzienlijk zal verbeteren. De
doelstelling van een verdriedubbeling van het huidige volume in 2015
is daarmee zeker haalbaar.