NVAB
| 15 maart 2003 nr 3
| |
| |
|Evaluatie WVP in ministeriële stuurgroep WVP |
|Rob Hoedeman |
|Op 11 februari 2003 heeft de Stuurgroep wet verbetering poortwachter de eerste |
|ervaringen geëvalueerd Belangrijkste agendapunten waren de evaluatie van de |
|rapportagehulpmiddelen en de eerste ervaring van UWV met het reïntegratieverslag.|
| |
|Evaluatie rapportagehulpmiddelen |
|Op basis van evaluaties heeft BOA voorgesteld het oude WVP-rapportagehulpmiddel |
|voor de probleemanalyse te laten vervallen. In de plaats daarvan is en nieuw set|
|hulpmiddelen voor een beknopte en uitgebreide probleemanalyse (minder uitgebreid |
|dan de voorgaande versie) geadviseerd en aangenomen. Voorstel is dat indien er |
|geen dreigend langdurig verzuim is (d.w.z. kans op WAO-instroom, dan wel door |
|interventies aanmerkelijk te verkorten duur van verzuim), in de 6e week wordt |
|volstaan met een beknopte probleemanalyse. Indien er in de 6e week of later |
|dreigend langdurig verzuim wordt geconstateerd is een uitgebreide probleemanalyse|
|nodig. Deze set is binnenkort te zien op de website van BOA. De NVAB staat |
|achter het bereikte resultaat en is van plan deze hulpmiddelen ook op haar |
|website te plaatsen. |
| |
|Ervaringen UWV met het reïntegratieverslag |
|UWV heeft in januari 2003 ca. 2800 van de verwachte 8000 verslagen binnen |
|gekregen! Er is tevens in januari 700 keer uitstel WAO gevraagd, dit is boven de |
|prognoses. Mogelijk volgen er nog veel verslagen met vertraging, maar het kan ook|
|zijn dat er een daadwerkelijke daling is van de WAO-instroom. |
|De eerste toets is: zijn de documenten authentiek hebben werkgever, werknemer en |
|arbodienst (ba) een handtekening gezet. Zijn de administratieve gegevens |
|ingevuld. Zijn de vereiste 5 soorten documenten aanwezig, conform de ministeriële|
|regeling (MR) d.w.z. probleemanalyse, plan van aanpak, periodieke evaluaties, |
|actueel oordeel en medische informatie. |
|Is dit niet compleet dan wordt gerappelleerd en zijn er 14 dagen tijd om aan te |
|vullen. |
|Helaas is in 50 tot 75% van de gevallen volgens het UWV niet aan deze eisen |
|voldaan, en zijn de stukken terug gestuurd met verzoek om de ontbrekende stukken |
|alsnog aan te leveren. De NVAB heeft op de vergadering aangegeven dat 50-75% |
|terug sturen voor administratieve aanvulling onvoldoende past bij de afspraken |
|om dit nieuwe werkproces met enige coulance te beoordelen. Bovendien constateert |
|de NVAB verschillen in beoordeling per UWV-soort en per regio. UWV vindt dat de |
|vorm (binnen de context van vormvrijheid) goed moet zijn en geeft aan dat terug |
|sturen niet gelijk staat aan sancties. Er is op korte termijn afstemming tussen |
|BOA en UWV om afspraken te maken over onderlinge afstemming. |
|Na administratieve beoordeling worden de complete sets beoordeeld op inhoud, op |
|basis van de vereisten uit de MR, en op basis van het in december gepubliceerde |
|toetsingskader (deze maand geaccordeerd door de raad van bestuur van het UWV, |
|publicatie volgt binnenkort in de staatscourant). Dit is inmiddels afgerond voor |
|500 dossiers. Hiervan zijn er 40 voorgedragen voor sanctionering, en dus gezien |
|door de centrale commissie. De kleinste sanctie is een hersteltermijn van 3 |
|maanden, dit betekent 3 maanden extra loondoorbetaling en tijd om alsnog goed te |
|reïntegreren. Bij sanctionering is inhoud leidend, er wordt alleen op basis van |
|professioneel oordeel gesanctioneerd( dus ad of vg). |
|Er is nog geen uitsplitsing naar redenen van sanctie. |
|. |
|Vakbonden en Cliëntenraad meldden een paar klachten over te weinig ondersteuning |
|van werknemers bij terugkeer in het 1e spoor door het primaat van de |
|bedrijfsarts. Deze werknemers misten de steun van een arbeidsdeskundige. |
| |
|Conclusie |
|Er zijn veel aanloopproblemen op het procedurele vlak, waar nog veel afstemming |
|voor nodig is. Een verbeterpunt zijn de beknopte en (verbeterde) uitgebreide |
|probleemanalyse die gemaakt worden. Hierdoor kan er niet meer in de 6e week om |
|een uitgebreide probleemanalyse gevraagd worden, terwijl dit niet functioneel is.|
|De discussie over formats en administratief en inhoudelijk vereisten maskeren |
|voor een deel dat er mogelijk een trendbreuk is in de WAO-instroom door een |
|kwalitatief betere en meer gestructureerde aanpak van het langdurig verzuim. En |
|daar is het bij de wet en de inzet van m.n. bedrijfsartsen om te doen. |
| |
| |
|Scholing in samenwerking komt op gang |
|Een scholingsmodule voor reumatologen, bedrijfsartsen en verzekeringsartsen op 27|
|maart 2003 wil bijdragen aan meer kennis van, respectievelijk begrip voor, |
|elkaars beroepswerkzaamheden en aan een goede onderlinge beeldvorming. Zij is |
|ontwikkeld in het kader van het door de ministeries van Sociale Zaken en |
|Werkgelegenheid respectievelijk Volksgezondheid, Welzijn en Sport gefinancierde |
|PACT- project (Project |
|Arbo Curatie Transmuraal). |
|Bijna een op de tien Nederlanders heeft reuma of een reumatische aandoening |
|waaronder ongeveer 200.000 personen in de arbeidsleeftijd (20-65 jaar). Een groot|
|deel van deze personen ondervindt gedurende korte of langere tijd problemen bij |
|zijn werk. Uit onderzoek is gebleken dat bij de begeleiding van werknemers met |
|arbeidsrelevante gezondheidsproblemen de samenwerking tussen artsen in de |
|curatieve sector enerzijds en de sociaal-geneeskundige sector anderzijds, te |
|wensen overlaat. |
| |
|Beeldvorming en kennislacunes vormen ernstige belemmeringen voor |
|informatie-uitwisseling en overleg tussen curatieve artsen en |
|sociaal-geneeskundigen. Wederzijdse afstemming van de begeleiding van de patiënt,|
|gericht op behoud van of terugkeer naar betaald werk, is dan ook nauwelijks |
|mogelijk. |
| |
|De algemene doelstelling van het PACT- project en de daaruit voortvloeiende |
|activiteiten laten zich als volgt omschrijven: "Verbetering van de kwaliteit en |
|effectiviteit van het handelen van reumatologen enerzijds en van bedrijfs- en |
|verzekeringsartsen anderzijds, ten aanzien van arbeidsrelevante problematiek bij |
|mensen met reumatische aandoeningen, door deze beroepsbeoefenaren te motiveren |
|tot en te trainen in onderlinge |
|samenwerking." |
| |
|Meer informatie: http://www.boerhaavenet.nl/agenda2.php?id=154 |
| |
| |
| |
| |
| |
| |
|OPROEP: stuur uw opmerkingen naar BedrijfsartsenWeb |
|BedrijfsartsenWeb probeert u snel te informeren over actuele ontwikkelingen. |
|Als u wilt reageren dan kan dat natuurlijk! |
|Stuur uw email naar het secretariaat nvab@planet.nl |
| |
| |
| |
|'Samen werkt beter met Medwerk' |
| 24 april 2003 van 13.30 tot 19.30 in de Domus Medica te Utrecht |
|De Nederlandse Vereniging voor Arbeids- en Bedrijfsgeneeskunde (NVAB), de |
|Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en het Nederlands Huisartsen Genootschap |
|(NHG) organiseren de Invitational Conference 'Samen werkt beter met Medwerk' . |
|Het accent zal liggen op de ervaringen en resultaten uit de zes regionale |
|LHV/NVAB-projecten, die worden afgesloten, en op de voortzetting en verbreding |
|van de arbocuratieve samenwerking. |
|De inleiders laten zien hoe de afgelopen drie jaar de samenwerking tussen huis- |
|en bedrijfsartsen in de projecten daadwerkelijk is aangepakt en verbeterd. De |
|sprekers zijn afkomstig van de beroepsorganisaties, de projectteams en de |
|organisaties die het evaluatieonderzoek hebben uitgevoerd. |
| |
|De besturen van LHV en NVAB hebben zich uitgesproken voor verdere verdieping en |
|verbreding van de arbocuratieve samenwerking. LHV, NVAB en NHG hebben hiervoor |
|aansluiting gezocht en gevonden bij Medwerk. Medwerk is een landelijk dekkend |
|netwerk van vijftien regionale centra. De centra ondersteunen professionals in de|
|zorg voor mensen met een arbeidsrelevante aandoening. Zij doen dit door het |
|bevorderen en ondersteunen van onderlinge samenwerking en het toegankelijk maken |
|en delen van kennis. Ook Medwerk zal zich op de conferentie nader presenteren. |
|Tijdens de discussie in de vorm van 'Het Lagerhuis' kunnen de deelnemers aan de |
|conferentie hun meningen en gedachten uitwisselen. |
| |
|Ter afsluiting is er een dinerbuffet, afgewisseld met interactieve sessies, waar |
|producten, ervaringen en wetenswaardigheden uit de zes LHV/NVAB-projecten op |
|verschillende wijzen worden gepresenteerd. Ook de acht éénjarige SMB-projecten |
|laten hun resultaten zien. |
|Verder kunt u (nader) kennisnemen van: |
| de LHV/NVAB-'Leidraad voor huisarts en bedrijfsarts bij de sociaal-medische |
|begeleiding van arbeidsverzuim' (ontwikkeld door TNO Arbeid); |
| de vier nascholingsmodules 'Huisartsen en bedrijfsartsen leren samenwerken bij |
|sociaal-medische begeleiding', ontwikkeld door vier huisartsopleidingen, de |
|bedrijfsartsenopleidingen, TNO Arbeid en het NHG, met subsidie van ZonMw en het |
|Nederlands Astma Fonds; |
| andere producten die een rol spelen in het verbeteren van de arbocuratieve |
|samenwerking. |
|De LHV/NVAB-projecten hadden samen met de acht eenjarige ZonMw-SMB-projecten als|
|motto 'Samen werkt beter'. Deze middagconferentie markeert de overgang van 'Samen|
|werkt beter' naar 'Samen werkt beter met Medwerk'. |
|Het definitieve programma volgt in de tweede helft van februari. Nadere |
|informatie kunt u krijgen bij het secretariaatsbureau van de NVAB, telefoon |
|040-2481322, email: nvab@planet.nl. |
|Secretariaat NVAB, Els van der Putten-Driesen: nvab@planet.nl |
|Kijk ook regelmatig op onze site http://nvab.artsennet.nl |
| |
| |