N-VA bepleit spoorverbinding IJzer en Rijn (14/03/03)
Op de vooravond van de liberalisering van het internationaal
goederenvervoer legden N-VA-fractievoorzitter Frieda Brepoels en
Antwerps lijsttrekker Bart De Wever op een persconferentie concrete
plannen voor inzake de uitbouw van de IJzerlijn en de IJzeren Rijn.
Volgens de N-VA zorgen beide spoorverbindingen voor een snelle en
milieuvriendelijke oost-west-verbinding waardoor minstens 25 % van het
vrachtverkeer van de weg kan gehaald worden.
Dagelijks neemt het vrachtvervoer over de Vlaamse wegen toe (een
verdubbeling op 15 jaar tijd) terwijl het marktaandeel van het spoor
verder wegzakt. Met nefaste gevolgen voor de verkeersdrukte, de
milieuvervuiling, de geluidsoverlast en de verkeersveiligheid.
Bij ongewijzigd beleid verwachten experts dat het aantal vrachtwagens
tegen 2010 minstens met nog 50% zal toenemen. Met vooral gevolgen voor
Antwerpen. Heel wat vrachtwagens op de Antwerpse Kleine Ring en de E17
rijden van Nederland en Duitsland (komende uit Oost-Europa) richting
Kanaaltunnel en zo naar Engeland. Daarbovenop komt de trafiek van de
Antwerpse haven naar het hinterland en vice versa. Precies op deze
oost-west-trafiek doen de spoorwegen het erg slecht omdat een lange en
dus trage omweg wordt gemaakt via Moeskroen. .
Volgens de N-VA ligt de oplossing voor de afname van het vrachtverkeer
over de weg voor het grijpen. Met concrete plannen en cijfers in de
hand tonen Brepoels en De Wever aan dat Vlaanderen, en vooral
Antwerpen, kan verlost worden van heel wat verkeersdrukte dankzij de
Ijzerlijn en de Ijzeren Rijn. Deze twee nieuwe, maar eigenlijk reeds
bestaande, spoortrajecten maken een snelle en goedkope
oost-west-verbinding mogelijk via het spoor.
De Ijzerlijn zorgt voor een rechtstreekse verbinding tussen Antwerpen
en de Kanaaltunnel in Calais. De kosten voor deze spoorverbinding zijn
quasi nihil vermits deze lijn reeds bestaat maar enkel gebruikt wordt
voor personenvervoer. Alleen de grensovergang met Frankrijk in
Adinkerke op lijn 73 moet heropend worden. Daardoor wordt snel en
milieuvriendelijk transitverkeer mogelijk uit Nederland en Duitsland
naar Noord-Frankrijk en Engeland. Deze lijn loopt dan via Antwerpen,
Gent, Lichtervelde en De Panne naar Duinkerke en Calais.
De IJzerlijn is ruim 30 km korter en veel sneller dan de huidige route
over Kortrijk, Rijsel en Hazebrouck, die nu al te druk bereden wordt.
Vanaf Deinze tot Calais is nog heel wat capaciteit aan rijpaden
beschikbaar.
Deze route kan verder geoptimaliseerd worden door Zeebrugge te
verbinden met Lichtervelde - een spoorlijn die ook nu al beschikbaar
is. Aan het andere einde moet lijn 13 Lier-Kontich verder uitgebouwd
worden voor een vlotte aansluiting met de IJzeren Rijn zonder langs
Antwerpen te moeten omrijden. Daarnaast heeft de Antwerpse haven een
tweede spoorontsluiting nodig via een spoorlijn vanuit Lier. Een
bijkomende spoortunnel onder de Schelde kan tot slot een groot deel
van het transitverkeer vanuit Nederland en Duitsland van de weg halen,
zonder het Antwerps centrum te passeren.
De IJzeren Rijn is op haar beurt dringend nodig voor de verbinding
tussen de Antwerpse haven en het hinterland. Richting Noord-Duitsland
en Oost-Europa is de IJzeren Rijn 60 km korter dan de bestaande route
langs de Montzenlijn. Voor het transitverkeer van Duitsland en het
oosten van Nederland naar Frankrijk betekent de ingebruikname van de
IJzeren Rijn én de IJzerlijn een winst van 100 km.
Het dossier IJzeren Rijn werd tot op heden nauwelijks verdedigd door de federale regering. Minister Durant gaf voorrang aan investeringen in de lange en steile Montzenroute die voor de verbindingen met Noord-Duitsland nooit een alternatief kan vormen.
Alleen een geïntegreerd Vlaams mobiliteitsbeleid, dat ook de spoorwegen onder zijn bevoegdheid heeft, kan hier een oplossing bieden. Daarom moeten het spoor zo snel mogelijk geregionaliseerd worden, ten bate van het Vlaams economisch belang maar evenzeer voor het milieu, de lawaaioverlast en de verkeersveiligheid.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Frieda Brepoels, Kamerlid, en Bart De Wever, lijsttrekker Antwerpen
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be