Ministerie van Defensie
---
Brieven aan de Kamer
---
Ypenburg
14-03-2003
In antwoord op uw brief van 13 februari jl. merk ik het volgende op.
Defensie heeft het vliegveld Ypenburg in 1992 overgedragen aan de dienst Domeinen. In 1995 zijn tussen de dienst Domeinen, het Bestuurlijk Overleg Ypenburg, Fokker en Defensie opleveringscondities overeengekomen. In de periode 1995-1996 zijn verschillende ontmantelingsactiviteiten uitgevoerd om aan de opleveringscondities te voldoen. In 1997 is het terrein overgedragen aan het Bestuurlijk Overleg Ypenburg. Sindsdien is er geen enkele bemoeienis meer van Defensie met het voormalige vliegveld Ypenburg.
Van de ondergrondse infrastructuur is destijds alleen het strikt noodzakelijke verwijderd. Daartoe behoorden in ieder geval de op de vliegbasis gelegen oude opslagtanks en ondergrondse pijpleidingen, voor zover deze gedocumenteerd waren. De ondergrondse infrastructuur die zou kunnen worden gebruikt tijdens bouwactiviteiten, is in overleg met de nieuwe eigenaar gehandhaafd. Over gedumpte vliegtuigonderdelen heb ik geen gegevens. Defensie heeft voor de overdracht, onder meer op basis van oude luchtfotos, onderzoek gedaan naar de mogelijke aanwezigheid van ongesprongen explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Op grond van dit onderzoek is voor de nieuwe eigenaar een advies opgesteld hoe te handelen bij graafwerkzaamheden. Over de verdere gang van zaken verwijs ik kortheidshalve naar de brief die u hierover op 19 december 2002 heeft ontvangen van de staatssecretaris van Financiën (kenmerk DMN 2002/7761).
Defensie heeft ruim tien jaar geleden het beheer van Ypenburg overgedragen en een kleine zes jaar geleden het eigendom. Contacten tussen de huidige eigenaar en de Staat verlopen niet via Defensie. Ik ben derhalve niet op de hoogte van de huidige situatie op het voormalige vliegveld Ypenburg en kan u geen inzicht geven in maatregelen terzake die door anderen zijn of worden getroffen.
DE STAATSSECRETARIS VAN DEFENSIE
Nieuws