Kamer van Koophandel Rivierenland

P E R S B E R I C H T

Tiel, 14 maart 2003

KvK werkt aan nieuw Bureau voor Toerisme Rivierenland Provincie Gelderland juicht initiatief toe

De Kamer van Koophandel Rivierenland wil op korte termijn een nieuw Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT). De provincie Gelderland is betrokken bij de voorbereiding van deze nieuwe marketing organisatie. Gedeputeerde Hans Boxem heeft inmiddels zijn steun toegezegd.

Door het verdwijnen van de regionale VVV dreigt er een leemte te ontstaan in de promotie van Rivierenland. Met het toeristenseizoen voor de deur zijn veel gemeenten bezig met een tijdelijke oplossing. Met het opzetten van een RBT wil de kamer een structurele oplossing aanbieden. Eerder al heeft gedeputeerde Hans Boxem zich hard gemaakt voor regionale bureaus voor toerisme, waarin bedrijven en gemeenten zich goed herkennen.

Provincie en kamer roepen bedrijfsleven en gemeenten daarom op gezamenlijk middelen en energie in te zetten voor een nieuwe slagvaardige en deskundige marketingorganisatie. Het RBT zal zich bezighouden met het opbouwen en in stand houden van een aansprekend regionaal imago, dat vertaald wordt in concrete acties op het gebied van promotie en productontwikkeling. De afgelopen jaren zijn diverse onderzoeken uitgevoerd die als basis dienen voor de nieuwe organisatie. Kernbegrippen voor de promotie van Rivierenland zijn: een dijk van een landschap, cultuurtoerisme en rivieren.

Rivierenland beter op de kaart
Doelstelling van deze nieuwe organisatie is om Rivierenland zowel nationaal als internationaal beter op de kaart te zetten. Het aantal meerdaagse bezoeken aan Rivierenland moet fors toenemen. Ook moet het toeristenseizoen worden verlengd. Centraal in de promotie van Rivierenland staat de identiteit van deelgebieden als het Land van Maas en Waal, Betuwe, Bommelerwaard en Vesting3Hoek.

Internet
Veel aandacht zal worden besteed aan het optimaal inzetten van internet. De kamer wil voor de informatievoorziening gebruik maken van een innovatief systeem, waarbij eigentijdse logistieke en ICT-technieken worden toegepast. De informatie zal verspreid worden via een uitgebreid regionaal netwerk. Gedacht wordt aan een netwerk van 40-60 informatiepunten bij recreatieondernemers, horecagelegenheden, musea, banken en gemeenten. De bedoeling is dat het RBT gaat samenwerken met zowel het Gelders Overijssels Bureau voor Toerisme als het Zuid-Hollands Bureau voor Toerisme.

Vervolg
Op 19 maart vindt overleg plaats met ondernemers. De kamer wil het plan op 9 april voorleggen aan de gemeenten in Rivierenland. De bedoeling is dat met zowel gemeenten als ondernemers concrete uitvoeringscontracten worden afgesloten.


*********************** EINDE PERSBERICHT **************************