Gemeente Nieuwegein

College presenteert plan Parkeren en bereikbaarheid binnenstad

Parkeervoorzieningen
Meerdere parkeergarages in de binnenstad, bovengrondse toeleiding naar deze garages, invoeren betaald parkeren in de binnenstad en gefaseerde parkeerregulering in de omliggende wijken. Dat zijn de belangrijkste conclusies van de rapportage ´Verkeer, Vervoer en Parkeren´. Daarmee wordt op een aantal punten afgeweken van de oorspronkelijke binnenstadsplannen. De wijzigingen zijn nodig om de plannen financieel haalbaar te maken. De komende weken vindt er een uitgebreid informatie- en inspraaktraject plaats over de nota.

Voor het parkeren in de binnenstad zijn in het Integraal Ontwikkelingsplan Binnenstad (IOB) plannen gemaakt voor één grote ondergrondse garage van 4500 parkeerplaatsen die zou zijn aangesloten op ondergrondse wegen voor het doorgaande verkeer. Dat blijkt echter veel te duur te zijn. Daarom is het uitgangspunt nu om drie kleinere parkeergarages (in het westen, midden en oosten van de binnenstad) te bouwen die onafhankelijk van elkaar kunnen worden ontwikkeld. Van ondergrondse wegen is dan geen sprake meer.

De parkeergarages worden niet dieper dan 1.90 meter waardoor niet te diep in het grondwater hoeft te worden gebouwd, wat veel duurder zou zijn. In de westelijke parkeergarage kunnen ongeveer duizend auto's staan, in de oostelijke 1580 en in de garage midden in het centrum 760.

Verder is er een mogelijkheid gebruik te maken van een nieuw te bouwen parkeergarage bij het Sint Antonius Ziekenhuis. Deze garage zou plaats kunnen bieden aan 600 á 1000 auto's voor de binnenstad en is in de eerste plaats bedoeld voor langparkeerders van de (toekomstige) kantoren en het nieuw te bouwen gemeentehuis. Daarnaast kan de garage worden gebruikt om het extra aanbod van parkeerders op te vangen op koopavonden en zaterdagen.

Parkeerregulering
De parkeerplaatsen in de binnenstad en bij het Antonius Ziekenhuis moeten zoveel mogelijk worden gebruikt door de gebruikers voor wie ze bedoeld zijn. Daarom is het de bedoeling in dat gebied gefaseerd betaald parkeren te gaan invoeren.

De parkeerregulering heeft als doelen:

· Garanderen van de beschikbaarheid van parkeerplaatsen voor bewoners in en om de binnenstad.
· Vermijden van zoekverkeer en parkeeroverlast in de woonwijken.
· Aanbieden van voldoende parkeerplaatsen voor winkelbezoekers.
· Minder autoverkeer in het woon-werkverkeer om opstoppingen te vermijden.
· Parkeervoorzieningen laten gebruiken door verschillende gebruikersgroepen.
· Voorkomen dat langparkeerders de plaatsen innemen van bewoners en winkelbezoekers.
Dit is te bereiken door het invoeren van:

· Betaald parkeren voor bezoekers.

· Abonnementen voor vaste gebruikers.

· Vergunningen voor bewoners.

· Specifieke regeling voor bezoekers van bewoners.
Het reguleringsgebied is het gebied in de binnenstad dat wordt begrensd door de Richterslaan, de Batauweg, de Buizerdlaan, de Roerdomplaan, de Hollandse IJssel en de Binnenwal. Met bewoners en belanghebbenden wordt overlegd tot waar de grenzen van de parkeerregulering precies moeten gaan lopen. Het college van b&w wil al tijdens de bouw van de nieuwe parkeergarages vermijden dat er parkeeroverlast ontstaat.

Bereikbaarheid en infrastructuur
Het oorspronkelijke IOB voorzag in één centrale parkeergarage die via drie ondergrondse toegangswegen bereikbaar werd gemaakt. Omdat dit een erg dure oplossing is, is onderzocht of een bovengrondse ontsluiting naar drie ondergrondse parkeergarages (in oost, west en midden) tot de mogelijkheden behoort. De parkeergarage West krijgt daarbij twee nieuwe gelijkvloerse T-aansluitingen: aan de A.C. Verhoefweg ten zuiden van de trambaan en aan de Zuidstedeweg. De parkeergarage's Midden en Oost kunnen worden bereikt via de Voorstede. Mogelijk kan ook de Schakelstede nog een rol spelen bij de ontsluiting van deze parkeergarage's. De Zuidstedeweg krijgt een aftrit vanuit het westen en een oprit naar het oosten bij het Zuidstedeviaduct. In plaats van een tunnel (waar het oorspronkelijke IOB in voorzag) worden extra rijstroken aangelegd voor het doorgaande verkeer op de Wijkerslootweg. Verder moet de huidige verkeersruimte op de Zuidstedeweg worden gehandhaafd, komt er een bovengrondse ongelijkvloerse verbinding voor voetgangers tussen de binnenstad en de binnenstadsgarage van het Antonius Ziekenhuis en wordt nog bekeken of de Kolfstedetunnel toegankelijk kan blijven voor fietsers en hoe die kan worden ingepast in het binnenstadsplan.

Informatie en inspraak
De nota 'Verkeer, Vervoer en Parkeren' ligt van woensdag 12 maart tot en met vrijdag 25 april ter inzage in het Infocentrum van de Stadswinkel van het gemeentehuis aan de Martinbaan 2. Het Infocentrum is op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag geopend van 08.30-13.00 uur en op woensdag van 08.30-20.00 uur. U kunt uw schriftelijke reacties op het plan sturen naar het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nieuwegein, Postbus 1, 3430 AA, Nieuwegein. Daarnaast zijn en worden in een aantal wijken informatie- en inspraakbijeenkomsten gehouden, waarbij de gemeente de plannen uit de nota presenteert en aanwezigen op de plannen kunnen reageren. Alle reacties (die van de informatieavonden en de schriftelijke) worden meegewogen bij de uiteindelijke besluitvorming.

In maart en april zijn de volgende informatie- en inspraakbijeenkomsten georganiseerd (allen beginnen om 20.00 uur):
· Maandag 17 maart - voor bewoners en ondernemers Goudvink (De Bron, Buizerdlaan 1)
· Woensdag 19 maart - voor bewoners en ondernemers Merwestein (Zwembad, Merweplein 1)
· Maandag 24 maart - voor bewoners en ondernemers Jutphaas (raadzaal gemeentehuis, Martinbaan 2)
· Maandag 31 maart - voor bewoners en ondernemers Batau (De Bongerd, Moerbeigaarde 22)
· Woensdag 2 april - voor bewoners en ondernemers Binnenstad (De Bron, Buizerdlaan 1)
· Maandag 7 april - voor bewoners en ondernemers Doorslag (De Bron, Buizerdlaan 1)
· Woensdag 9 april - Algemeen, voor heel Nieuwegein (raadzaal gemeentehuis, Martinbaan 2).
Verslagen van deze bijeenkomsten kunt u opvragen bij het secretariaat van het projectbureau Binnenstad, telefoon 030-607 18 41.

Invoerdatum 12-3-2003