Gemeente Breda

Persberichten

14-03-2003

Gemeente gaat door met het scholenproject

afbeelding: Bezoekaangemeenteraad4_gr
De gemeente gaat door met de scholenprojecten 'Alle stemmen gelden' voor de Bredase basisscholen en 'Jong geleerd is oud gedaan' voor de scholen voor het voortgezet onderwijs. Per jaar zullen er maximaal 25 bijeenkomsten met scholen worden georganiseerd.

Die bijeenkomsten hebben steeds op de woensdagochtend plaats, want dan zijn er normaliter geen trouwerijen in het Stadhuis. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders deze week besloten. De projecten, die bij wijze van experiment ruim één jaar hebben gedraaid, werden opgezet op initiatief van enkele raadsfracties om jongeren meer bij het politieke besluitvormingsproces te betrekken. De gemeente koos voor de opzet van projecten in eigen beheer, omdat bestaande landelijke projecten vaak kostbaar, arbeidsintensief en voor een relatief kleine doelgroep zijn.

In de tweede helft van 2002 werden de projecten voor het basis- en voortgezet onderwijs geëvalueerd. De projecten zijn heel positief ontvangen. Niet alleen de leerlingen waren enthousiast. Diverse begeleiders gaven aan de projecten ook voor zichzelf zeer informatief te vinden.

Aan het project 'Alle stemmen gelden' namen 460 basisscholieren deel (350 vóór en 110 na de evaluatie). Aan het project 'Jong geleerd is oud gedaan' namen in totaal 340 bovenbouwleerlingen van het voortgezet onderwijs deel (240 vóór en 100 na de evaluatie). Aan de hand van zelf aangedragen stellingen gingen de scholieren in discussie met vertegenwoordigers van de politieke partijen. Verder werden er twee 'lagerhuisdebatten' georganiseerd voor het speciaal onderwijs, waarbij de leerlingen (32 in totaal) met elkaar in discussie gingen over bepaalde onderwerpen.
Tot slot werd een variant van het scholenproject uitgevoerd tijdens de eindmanifestatie van het Kinderrechtenfestival, dat in november 2002 plaatsvond in de hal van het Stadskantoor.

Het project voor het basisonderwijs bestaat uit vier lessen, waarvan de eerste drie op school worden gegeven. De leerlingen krijgen inzicht in de totstandkoming van de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders. Zij leren hoe een raadsvoorstel eruit ziet, hoe ze dat vanuit hun eigen politieke partij kunnen beoordelen en hoe ze hun mening moeten verwoorden. Tijdens de vierde les wordt een bezoek gebracht aan de raadszaal in het Stadhuis, waarbij de leerlingen inzicht krijgen in de behandeling van een raadsvoorstel in de gemeenteraad.

Bij het project voor het voortgezet onderwijs worden de scholen zelf in staat gesteld om een goede aansluiting te zoeken bij bestaande lesprogramma's over onder andere maatschappij en organisatie. De scholen kunnen zelf aangeven waar ze behoefte aan hebben: aan informatie over de plaatselijke politiek, aan een actieve beleving van politiek bedrijven of aan beide. Tot nu toe hebben de scholen steeds gekozen voor een discussie met raadsleden over zelf aangedragen stellingen, waarbij de leerlingen vóór de discussie hun stem uitbrachten op een politieke partij en ná de discussie nogmaals.

Breda, 14 maart 2003