Ingezonden persbericht


Den Haag, 13 maart 2003
VVB 0303.402 nl

Persinformatie ( Persinformatie ( Persinformatie

Croon, Wolter & Dros en Siemens zorgen voor veiligheid Westerscheldetunnel

Op 14 maart aanstaande wordt de Westerscheldetunnel officieel geopend door Koningin Beatrix. Met zijn 6,6 kilometer is dit de langste verkeerstunnel van ons land. Croon Elektrotechniek B.V. uit Rotterdam, Wolter & Dros uit Amersfoort en Siemens Nederland NV uit Den Haag hebben de technische infrastructuur voor deze tunnel aangelegd. De bedrijven zorgen er samen voor dat de verkeersstromen door de tunnel in goede banen worden geleid. Volgens deskundigen is de Westerscheldetunnel de veiligste in Europa.

Croon, onderdeel van TBI techniek, voerde in opdracht van de Kombinatie Middelplaat Westerschelde v.o.f. het ontwerp en de realisatie uit voor alle technische voorzieningen in de tunnel. Croon heeft het ontwerp gemaakt in nauwe samenwerking met zusterbedrijf Wolter & Dros. Voor het realiseren van de besturings-, communicatie- en verkeerssystemen, heeft Croon een samenwerkingsovereenkomst met Siemens Nederland gesloten. Beide deelnemers hebben een eigen verantwoordelijkheid en werken als partners. Croon is verantwoordelijk voor het vaststellen van de functionaliteit op basis van het programma van eisen. Siemens is verantwoordelijk voor het systeem dat die functionaliteit moet leveren. Croon heeft bewust gekozen voor één leverancier voor deze systemen.

Siemens leverde en installeerde een camerasysteem dat het verkeer door de hele tunnel heen monitort. In geval van calamiteiten is via een speciale geluidsrecorder later alle communicatie terug te beluisteren. Ook is Siemens verantwoordelijk voor de intercominstallatie die in geval van nood verbinding maakt met de controlekamer. De controlekamer kan op verschillende manieren contact maken met de passanten: via een speciale omroepinstallatie in de tunnel en via de autoradio. De radio-ontvangst wordt dan door de controlekamer onderbroken.

Passanten kunnen via een door Siemens gerealiseerde radioverbinding gewoon in de auto naar de radio blijven luisteren, zelfs in het diepste punt van de tunnel. Door deze radiovoorziening is het voor politie, brandweer en ambulancediensten mogelijk om portofoons te blijven gebruiken. Daarnaast zorgde Siemens voor de branddetectie die in technische ruimtes van de tunnel is aangebracht. Het brandbestrijdingssysteem is in zijn geheel verzorgd door Wolter & Dros.

Een geavanceerd transmissienetwerk stuurt alle informatie van de verschillende systemen naar één centraal bedienings- en besturingssysteem. Dit systeem verzorgt alle communicatie voor alle installaties via een redundant glasvezelnetwerk. Op het gebied van verkeerssystemen leverde Siemens onder andere verkeerslichten op de toevoerwegen, maar ook de zogeheten 'lussen' in de weg die verkeersinformatie verzamelen en dit doorgeven aan matrixborden die in en rond de tunnel hangen.

Croon, Wolter & Dros en Siemens hebben in nauwe samenwerking het ontwerp gezamenlijk uitgewerkt. De drie partners maken hierbij gebruik van dezelfde faciliteiten, zoals een centrale database met daarin gegevens van alle apparaten, van de ruimtes waarin deze geplaatst zijn en van alle tekeningen. Alle partijen leverden steeds updates. Het systeem zal ook straks, na de oplevering van de tunnel, zijn nut bewijzen bij onderhoudswerkzaamheden. Croon heeft, samen met Wolter & Dros, een 'design, build and maintenance contract' voor de elektrotechnische en werktuigbouwkundige installaties. Dat betekent dat zij nog tien jaar lang zorgdragen voor het onderhoud van de installaties in de tunnel.

De Westerscheldetunnel heeft een totale lengte van 6,6 kilometer en is daarmee meteen de langste verkeerstunnel van ons land. Het diepste punt ligt bij de 'Pas van Terneuzen' op 60 meter onder de waterspiegel en dat is voor Nederlandse begrippen uniek. Per dag verwacht men het eerste jaar zo'n 12.000 passanten, ruim 4000 meer dan voorheen op de Veerboten. De maximumcapaciteit van de tunnel is 27.000 voertuigen per dag. Het totale tunneltracé is ongeveer 20 kilometer lang.

Nadere inlichtingen voor de redactie:
Croon Elektrotechniek B.V.
Afdeling PR & communicatie, Emiel van Ballegoijen de Jong Tel. (010) 448 33 44, Fax (010) 448 33 99, e-mail: ecball@croon.nl of info@croon.nl Voor alle Croon nieuwsfeiten zie: www.croon.nl

Siemens Nederland N.V.
Afdeling Persvoorlichting, Josje Mosies
Tel. (070) 333 2095, Fax (070) 333 2253, e-mail: josje.mosies@siemens.nl Voor alle Siemens persberichten zie: www.siemens.nl/persinfo


---- --