Ingezonden persbericht
Studie Unisys: bestaande IT-infrastructuren beperken bedrijven in bereiken slagvaardigheid
Volgens onderzoek is het concept van 'the agile corporation' een realistisch toekomstmodel
Schiphol-Rijk, 14 maart 2003 - Ondanks de druk op bedrijven om wendbaarder en flexibeler te opereren, beschikken de meeste bedrijven niet over een IT-infrastructuur die tegemoetkomt aan de eisen van het concept van een 'agile corporation'. Dat blijkt uit een studie van Unisys onder 350 managers (IT- en algemeen management) en analisten in de Verenigde Staten en de Europese Unie. Het onderzoek werd uitgevoerd door ICR, een onafhankelijk onderzoekbureau. De resultaten zijn neergelegd in het rapport 'The Agile Corporation: How Real? How Achievable?'
Het onderzoek wijst uit dat bedrijven 39 procent van hun IT-budget besteden aan de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsapplicaties. In de komende drie jaren zal dit percentage naar verwachting nog eens stijgen met 28 procent. Dit hoge investeringsniveau is volgens het rapport het gevolg van het feit dat maar 12 procent van de respondenten zeer tevreden is over de bestaande ontwikkelomgeving. Bijna de helft laat weten 'enigszins tevreden' te zijn. Twee van elke vijf bedrijven is ontevreden, zo wijzen de resultaten uit. Het investeren in de ontwikkeling van bedrijfsapplicaties is één van de belangrijkste indicatoren voor de strategische focus van een bedrijf.
Op de vraag hoe IT-managers hun eigen operationele activiteiten beoordelen op een schaal van 1 tot 10, waren de antwoorden teleurstellend. Het snel op de markt brengen van producten en diensten scoorde een 6,5. Het opnemen van nieuwe technologische innovaties eveneens een 6,5 en het mogelijk maken van connectiviteit tussen bedrijfsonderdelen en partners een 6,4.
De analisten bleken erg kritisch te zijn over de IT-mogelijkheden van bedrijven en gaven op de genoemde gebieden scores van 4,9, 4,5 en 4,1.
"IT toont de symptomen, maar de echte problemen liggen in verouderde bedrijfsmodellen", zegt Ralph Welborn, Managing Partner van de Global Transformation Group van Unisys. "De activiteiten van het management dreigen te bezwijken onder het gewicht van een onderling verbonden real-time markt. Deze omgeving wordt gekenmerkt door snelle verandering, complexe interactieve effecten en zeer onzekere economische omstandigheden. De regels zijn dusdanig veranderd, dat bedrijven een nieuwe blauwdruk voor de toekomst nodig hebben."
Een meerderheid van de geïnterviewde managers noemde als meest waarschijnlijke eisen van een 'agile corporation':
* het koppelen van informatiestromen om bedreigingen te voorspellen en de continue veranderingen op te vangen (26 procent antwoordde 'zeker' en 43 procent 'waarschijnlijk');
* het investeren in systemen die patronen kunnen herkennen, inclusief de onderliggende kansen, waardoor beslissingstrajecten en strategie-informatie verbeterd worden (22 procent antwoordde 'zeker' en 40 procent 'waarschijnlijk');
* flexibele en snelle modificatie van werkstromen binnen bedrijfsprocessen om de klanttevredenheid te verhogen en concurrentievoordeel te behalen (36 procent antwoordde 'zeker' en 33 procent 'waarschijnlijk');
* collaborative workflow-management, waarbij mensen binnen en buiten de organisatie verbonden worden, zodat sneller ingespeeld kan worden op verandering (19 procent antwoordde 'zeker' en 35 procent 'waarschijnlijk');
* IT-oplossingen die open standaarden ondersteunen en voldoende flexibel zijn om veroudering te minimaliseren (36 procent antwoordde 'zeker' en 45 procent 'waarschijnlijk');
* het opbreken van grootschalige projecten in kleinere, waardoor deze minder complex zijn en snel omgevormd kunnen worden tot nieuwe oplossingen wanneer omstandigheden wijzigen (34 procent antwoordde 'zeker' en 40 procent 'waarschijnlijk').
"Het is duidelijk dat snellere innovatie, flexibiliteit, aanpasbaarheid, duurzaamheid en vernieuwing in samenwerking de nieuwe succesfactoren zijn", zegt Welborn. "De vraag is of bedrijven in staat zullen zijn dit nieuwe model uit te voeren. De tijd zal het uitwijzen. Uit het onderzoek blijkt in ieder geval dat wendbaarheid nodig is voor de real-time enterprise en dat dit een nieuw imperatief is voor elk bedrijf."
Over Unisys
Unisys is wereldwijd actief in diensten en oplossingen op het gebied van informatietechnologie. Ruim 37.000 medewerkers in meer dan 100 landen helpen klanten bij het inspelen op marktkansen en het succesvol opereren in de wereldwijde economie.
Het bedrijf biedt een breed portfolio van zakelijke oplossingen, dat gesteund wordt door expertise in consulting, systeemintegratie, outsourcing, network services en beveiliging. Het portfolio wordt gecompleteerd door hoogwaardige servertechnologie en gerelateerde oplossingen.
Unisys is actief in verschillende verticale markten, waaronder financiële dienstverlening, transport, telecommunicatie, media, industrie en publieke sector. Het hoofdkantoor van Unisys is gevestigd in Blue Bell, Pennsylvania. Meer informatie is beschikbaar op www.unisys.com.
Voor meer informatie en een exemplaar van het rapport:
UNISYS
Erwin Zijlstra
Country Communications Manager Unisys Nederland
Tel: 020 - 526 78 47
Mob: 06 - 100 011 81
E-mail: erwin.zijlstra@nl.unisys.com