Gemeente Maastricht

Maastricht bezuinigt, maar blijft opkomen voor werkgelegenheid en kwetsbare groepen

---

Magere jaren staan voor de deur

Hij heeft in de Voorjaarsnota 2003 een ernstige boodschap te verkondigen, de Maastrichtse wethouder van Financiën Jean Jacobs. In de huidige collegeperiode (tot 2007) moet de gemeente naar schatting zo'n 33 miljoen euro in totaal bezuinigen.

Het gemeentebestuur steunt Jacobs in zijn opvatting dat dit met een structureel sluitende begroting moet gebeuren. Dat betekent harde keuzes maken. "En ik ben bang dat dit pas het begin is", meent Jacobs. "Ik denk dat steeds meer mensen moeten en mógen nadenken over welke zaken ertoe doen in deze stad. Wat dat betreft heeft elk nadeel zijn voordeel: we gaan ons bezinnen op de kerntaken."

Voorjaarsnota 2003
De 'ombuigingsopdracht' bedraagt ruim 6 miljoen euro in 2004 en loopt trapsgewijs op naar bijna 11 miljoen euro in 2007: in totaal over de periode 2004 - 2007 is dat ruim 33 miljoen euro oftewel gemiddeld 8 miljoen euro per jaar. Dit zijn zeer forse bedragen op een totale begroting (2003) van 395 miljoen. Daarvan heeft Maastricht over slechts ongeveer 100 miljoen zelf iets te zeggen, voor de rest van de beschikbare gelden is de gemeente alleen maar een soort doorgeefluik. De koers die de gemeente voor deze ongekend hoge besparingen gaat varen, staat in de Voorjaarsnota 2003. Die wordt op 22 april besproken in de gemeenteraad. De vertaling ervan in geld en prestaties van de gemeente, is terug te vinden in de begroting voor 2004. Daaraan wordt in de periode juli - september gewerkt waarna de raad zich in oktober 2003 over de concrete ombuigingsvoorstellen gaat buigen.

Niet afwachten
Maastricht heeft deze situatie niet over zichzelf afgeroepen. De bezuinigingsoperatie is het gevolg van de verslechterde landelijke economie. De eerste jaren van het nieuwe millennium was er nog sprake van een topeconomie. Het nieuwe kabinet wordt nu echter geconfronteerd met een nauwelijks groeiende en zelfs negatief ontwikkelende economie. Het rijk zal waarschijnlijk 14,5 miljard euro moeten besparen. Deze bezuinigingen werken ook door naar de gemeenten en dus ook naar Maastricht. "Het genoemde bedrag van 14,5 miljard kan elke dag veranderen", benadrukt de wethouder. "We hebben het tekort de laatste weken zien groeien. Maastricht wil niet afwachten totdat het nieuwe kabinet en het regeerakkoord bekend zijn. Dan zit je al tegen de zomer aan en in die tijd moeten wij onze begroting voor 2004 klaar hebben. Nu wachten, betekent een verloren jaar. Er is hoe dan ook zwaar weer op til voor alle gemeenten, niet alleen voor Maastricht. Daarom gaan we nu bekijken, welke maatregelen we kunnen nemen."

Werk en zorg
Het gemeentebestuur wil ombuigen op basis van een duidelijke visie en een projectmatige aanpak. Zo wordt er absoluut niet getornd aan twee belangrijke speerpunten van het gemeentelijke beleid: dat zijn investeren in werk en in de meest kwetsbare groepen van de samenleving. Wie werk heeft, is niet afhankelijk van de gemeente en daarom heeft Maastricht jarenlang gewerkt aan een goed vestigingsklimaat voor zowel werkgevers als werknemers. De zorg voor jongeren, senioren en kwetsbare groepen is daarnaast vastgelegd in de sociale visie die samen met de Voorjaarsnota in de raad van 22 april wordt besproken. De uiterste consequentie van de bezuinigingen kan zijn dat er zaken gebeuren die niet in de coalitieovereenkomst staan. Want behalve werk en bescherming van de meest kwetsbare groepen staan nu alle gemeentelijke taken in principe ter discussie. Leg alles maar eens op een zeef en kijk wat er overblijft", zo vat de wethouder de opdracht aan het gemeentelijke apparaat samen.

Weloverwogen ombuigen
Het college en de diensten gaan de komende maanden in kaart brengen wat er zou gebeuren als 10 procent van het budget zou worden geschrapt. Daarbij wordt er niet links en rechts met de botte bijl geslagen, maar beheerst en gecontroleerd geïnventariseerd welke maatregelen Maastricht het minste pijn zullen doen. "Je kunt het een beetje vergelijken met een huishouden van tweeverdieners. Als een van die inkomens wegvalt, moet je ook de tering naar de nering zetten. Je gaat niet naar de bank om een lening te sluiten zodat de financiële situatie hetzelfde blijft. Je bepaalt welke voorzieningen het belangrijkst zijn en bezuinigt op andere dingen. Dat doen wij nu ook. Het kan zijn dat we op sommige fronten 20 procent gaan inleveren en op andere 10 procent. We willen in ieder geval de basisvoorzieningen in de lucht houden en geen afbraakbeleid voeren. Werkgelegenheid en de sociaal zwakkeren hebben van ons prioriteit gekregen."

Tarieven
En net als in een gezin, zal Maastricht ook bepaalde plannen uitstellen of langzamer uitvoeren. Werken die al in een uitvoeringsstadium zijn of waarvoor verplichtingen zijn aangegaan, kunnen natuurlijk niet meer worden gestopt. Zo zullen de reconstructie van de Maasboulevard en de nieuwbouw van het stadskantoor gewoon door moeten gaan. Gemeente Maastricht wil een betrouwbare partner zijn. Gemaakte afspraken zullen worden nagekomen. Welke projecten wel worden aangehouden, zal uit de inventarisatie moeten blijken. Verder kan de gemeente ook proberen meer inkomsten te krijgen. Een van die inkomstenbronnen is de onroerende zaakbelastingen (OZB). Maar de gemeente wil geen verhoging van de OZB voor de burger, tenzij als allerlaatste redmiddel en als er ook extra voorzieningen voor de burger worden geleverd. Wel zal worden onderzocht of de prijzen kunnen worden verhoogd voor diensten van de gemeente en door de gemeente gesubsidieerde instellingen, en wat daarvan de consequenties zullen zijn.

Efficiënter werken
Zelf zal de gemeente efficiënter moeten gaan werken. Al in de begroting voor 2003 was afgesproken dat een bedrag van 4 miljoen euro per jaar bespaard zou worden door het werk slimmer te organiseren, en minder externen in te huren en soberder om te springen met de arbeidsvoorwaarden voor het personeel. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten en de vakbonden werken aan een nieuwe CAO. Ook zij vinden dat er moet worden ingeleverd omdat harde tijden voor de deur staan.

Wethouder Jacobs: "Misschien een schrale troost: we moeten ombuigen, maar we willen dat op een zodanige manier doen dat de dingen die we met zijn allen in Maastricht het allerbelangrijkste vinden overeind kunnen blijven. Maastricht moet voor zijn eigen inwoners, voor bedrijven en voor zijn gasten een stad blijven die je jezelf gunt."