LEI
persbericht / nr. 1724
14-maart-2003
Service belangrijk bij export fokvee
Service vóór, bij en na de verkoop is een belangrijk element in de
concurrentie op de exportmarkt voor fokvee. Op deze wijze kan de
prijsconcurrentie die nu nog een overheersende rol speelt, worden
vermeden. Dit vraagt vooral actie van de exporteurs en van
Veepro-Holland, de collectieve organisatie voor exportbevordering: het
verzamelen en vastleggen van de wensen van klanten, het geven van
voorlichting en advies over het houden van melkvee, en het bieden van
garanties inzake de gezondheidsstatus van de fokvaarzen. Dat
concludeert het LEI op basis van een in opdracht van het Ministerie
van LNV uitgevoerd onderzoek.
Het ministerie zegde de fokveesector een strategisch onderzoek toe
naar haar marktpositie na de BSE- en de MKZ-crisis. De belangrijkste
vragen zijn hoe de aanwezige expertise behouden kan blijven, hoe deze
op een andere manier kan worden benut, en hoe daarmee de
werkgelegenheid in de fokveesector behouden kan blijven. Voor het
onderzoek werd de aandacht in het bijzonder gericht op de afzetmarkten
Spanje, Polen, Algerije en Libanon.
De onderzoekers concluderen dat voor de toekomst van de sector een
samenhangende strategie van groot belang is. Van exporteurs mag
daarvoor worden verwacht dat zij extra aandacht besteden aan de
strategische doelen voor hun bedrijf en de ontwikkeling van een
langetermijnvisie. Daarnaast is het belangrijk dat ze service geven en
dat ze een totaalpakket kunnen leveren, onder meer op basis van
contacten met leveranciers van benodigdheden voor de melkveesector,
zoals melkmachines.
Bij Veepro-Holland ligt een bijzondere verantwoordelijkheid voor een
collectieve service rond de verkoop, het verzamelen van goede
marktinformatie, en de begeleiding van de exporteur voor en na de
transactie. Daarnaast zou de organisatie moeten nagaan of het haalbaar
is een fonds of verzekering op te richten ter beperking van de risicos
van calamiteiten.
De overheid kan de sector volgens de onderzoekers ondersteunen op het
gebied van marktinformatie, door een pro-actieve houding bij de
afgifte van exportcertificaten, en door een regelgeving op het gebied
van verzameling en transport die kostenefficiënt werken mogelijk
maakt. Daarnaast is haar steun van belang bij calamiteiten, door
bijdrage aan een schadefonds of verzekering of door het bieden van
ruimte voor eigen voorzieningen door bedrijven.
---
Ontwikkelingen in de export van Nederlands fokvee. Bekijk het rapport:
2.03.07.