Macintosh Retail Group NV

JAARRESULTATEN EN DIVIDEND 2002, VOORUITZICHTEN 2003

De jaarcijfers 2002 kunt u bekijken door de bijlage op te vragen in Acrobat reader (www.adobe.nl)

FORS HERSTEL RESULTATEN MACINTOSH RETAIL GROUP IN 2002

In vervolg op het persbericht van 24 januari 2003 deelt Macintosh Retail Group het volgende mede.

Macintosh Retail Group is er in 2002 in geslaagd om ondanks het slechtere economische klimaat een stijging van het bedrijfsresultaat te realiseren met 25% tot EUR 22,6 mln (2001: EUR 18,1 mln), terwijl de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening met EUR 7,9 mln steeg tot EUR 12,2 mln (2001: EUR 4,3 mln). Dit werd met name bereikt door de effectuering van maatregelen tot rendementsherstel en een strakke beheersing van kosten. De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening per aandeel steeg van EUR 0,57 naar EUR 1,64. Het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE) steeg eveneens ten opzichte van 2001 en kwam uit op 11,4% (2001: 8,3%).
Door een netto buitengewoon resultaat van EUR 14,2 mln kwam de totale nettowinst uit op EUR 26,4 mln ten opzichte van een nettoverlies van EUR 18,7 mln in 2001. De cashflow uit gewone bedrijfsuitoefening bedroeg in 2002 EUR 34,0 mln (2001: EUR 29,7 mln).
Aan aandeelhouders zal over 2002 een dividend worden uitgekeerd van EUR 0,65 per aandeel (2001: EUR 0,50 uit reserves). In 2002 is verder gewerkt aan de uitbouw van onze winkelformules. Er werden 31 nieuwe winkels geopend, waaronder 4 verplaatsingen, vooral bij GP Décors en Kwantum Nederland. Door de verkoop respectievelijk sluiting van 109 winkels daalde het totaal aantal per saldo met 82 tot 717.

Marktomstandigheden
Het jaar 2002 werd gekenmerkt door een consumentenvertrouwen dat in Nederland daalde tot onder het niveau van de vorige economische teruggang in 1993, met een lichte opleving aan het eind van het jaar. De index van de koopbereidheid in Nederland vertoonde eenzelfde ontwikkeling.
In volume gemeten was voor het eerst sinds 1994, in Nederland sprake van een daling (- 0,4%) van de totale detailhandelsbestedingen. De non-food detailhandel als geheel daalde in volume met 0,9% ten opzichte van 2001. De voor Macintosh Retail Group relevante markten kenmerkten zich in Nederland volgens het CBS door een afnemende groei van de bestedingen, terwijl in de woninginrichtingmarkt zelfs sprake was van een daling. De telecommarkt herstelde zich vanaf het derde kwartaal na de forse daling vanaf september 2001. Marktgegevens van brancheorganisaties indiceren nog lagere groeicijfers dan het CBS.
In België, Frankrijk en Duitsland was het gemiddelde consumentenvertrouwen in 2002 lager dan in het jaar daarvoor. Voorlopige cijfers duiden op een beperkte groei van de non-foodbestedingen in België en Frankrijk en een daling in Duitsland (-2,0%).

Omzet
De omzet van Macintosh Retail Group daalde per saldo met EUR 43,5 mln (-5,4%) tot EUR 766,5 mln. Deze daling was met name het gevolg van een lagere omzet in de sector Fashion door de verkoop van kledingketen Bentex (50 winkels) en de sluiting van in totaal 50 winkels bij Superconfex en Hoogenbosch buitenland.
De omzet van de sector Living bedroeg in 2002 EUR 345,0 mln ten opzichte van EUR 346,2 mln in 2001. De omzet van Kwantum kwam op nagenoeg hetzelfde niveau uit als in 2001. GP Décors realiseerde een hogere omzet, zowel door autonome groei als expansie. De omzet van Piet Klerkx steeg licht als gevolg van de ingroei van 2 in september 2001 geopende winkels van Woonexpress. De omzet van Stoutenbeek daalde.
De omzet van de sector Fashion bedroeg in 2002 EUR 204,4 mln (2001: EUR 251,7 mln). De schoenenformules van Hoogenbosch (Dolcis, Manfield, Invito en Olympus/Pro Sport) realiseerden een hogere omzet in vergelijkbare winkels. Door de sluiting van 22 winkels in België en Duitsland aan het eind van 2001 kwam de omzet van Hoogenbosch per saldo echter lager uit. De omzet van Superconfex daalde fors door de sluiting van 28 winkels.
De sector Automotive & Telecom realiseerde in 2002 een omzet van EUR 217,1 mln (2001: EUR 212,1 mln). De omzet van Halfords steeg door autonome groei en expansie in Nederland en België. BelCompany realiseerde een omzetstijging door autonome groei en ingroei-effecten van expansie en werd marktleider in mobiele telefonie in Nederland. In de tweede helft van 2002 profiteerde BelCompany meer dan evenredig van het herstel van de markt voor mobiele telefonie.

Resultaatontwikkeling
Het bruto-omzetresultaat (bruto marge) nam vooral als gevolg van de lagere omzet af met EUR 23,9 mln tot EUR 324,7 mln. Ondanks de stagnerende markt slaagde Macintosh Retail Group er in de procentuele marge bij een aantal activiteiten op een hoger niveau te brengen dan in 2001. De daling van de totale procentuele bruto marge van 43,0% tot 42,4% werd vooral veroorzaakt door een lager omzetaandeel van kleding met een relatief hoge marge en een hoger omzetaandeel van telecom waar een lagere marge gebruikelijk is.
Zowel de verkoopkosten als de algemene beheerskosten daalden. De totale kosten in procenten van de omzet daalden van 40,8% tot 39,5%. Dit was vooral mogelijk door een gerichte sturing op en verhoging van de productiviteit in zowel winkels als hoofdkantoren en distributiecentra. Hierdoor en door de effectuering van maatregelen tot rendementsherstel werden de gevolgen van autonome kostenstijgingen, onder meer op het gebied van loonkosten, pensioenen, huren en verzekeringen, meer dan gecompenseerd.

Het bedrijfsresultaat steeg met EUR 4,5 mln tot EUR 22,6 mln (2001: EUR 18,1 mln) en kwam daarmee 24,7% hoger uit dan in 2001.
Het bedrijfsresultaat van de sector Living kwam in 2002 uit op EUR 17,0 mln ten opzichte van EUR 18,3 mln in 2001. Het bedrijfsresultaat van Kwantum nam toe ten opzichte van 2001 en bevond zich, evenals in voorgaande jaren, op een bijzonder hoog niveau. Het bedrijfsresultaat van GP Décors kwam, mede door aanloopkosten vanwege expansie, licht onder het niveau van 2001 uit. Door hogere kosten vanwege de ingroei-effecten van Woonexpress daalde het bedrijfsresultaat van Piet Klerkx. Het bedrijfsresultaat van Stoutenbeek verslechterde door de dalende bestedingen en kwam negatief uit. Het bedrijfsresultaat van de sector Fashion verbeterde fors van EUR 0,1 mln in 2001 naar EUR 5,9 mln in 2002. Vooral als gevolg van substantieel lagere kosten door onder meer een afgeslankte overhead, steeg het bedrijfsresultaat van de schoenenformules van Hoogenbosch duidelijk. Door met name de effecten van de reorganisatie verbeterde het bedrijfsresultaat van Superconfex fors, alhoewel dit nog steeds negatief was.
Het bedrijfsresultaat van de sector Automotive & Telecom steeg van EUR 5,7 mln in 2001 naar EUR 6,8 mln in 2002. Het bedrijfsresultaat van Halfords nam toe door een hogere procentuele bruto marge. Mede door een strikte kostenbeheersing liep BelCompany de in het eerste halfjaar opgelopen achterstand in het bedrijfsresultaat in de tweede helft van 2002 meer dan volledig in en realiseerde een hoger bedrijfsresultaat dan in 2001.

Het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen (ROCE) steeg ten opzichte van 2001 en kwam uit op 11,4% (2001: 8,3%). Deze stijging was een gevolg van de verhoging van het bedrijfsresultaat en een daling van het gemiddeld netto geïnvesteerd vermogen. De ROCE van de sector Living bedroeg 17,6% ten opzichte van 18,1% in 2001. De ROCE van de sector Fashion steeg van 0,2% naar 10,9% en die van de sector Automotive & Telecom van 12,3% naar 17,5%.

De financiële lasten kwamen in 2002 met EUR 5,1 mln licht lager uit dan in 2001 (EUR 5,6 mln) door een lagere rentestand in combinatie met een lager vermogensbeslag.
Door lagere fiscaal niet verrekenbare buitenlandse verliezen nam de gemiddelde belastingdruk op het resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening af van 65,7% in 2001 naar 30,3% in 2002.
De nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening steeg fors van EUR 4,3 mln in 2001 naar EUR 12,2 mln in 2002. Vooral door de verkoop van het onroerend goed van de Piet Klerkx woonboulevard te Waalwijk en de verkoop van MyWeb en Bentex werd in 2002 een netto buitengewoon resultaat gerealiseerd van EUR 14,2 mln (2001: netto buitengewone last van EUR 23,0 mln).
De totale nettowinst kwam daarmee uit op EUR 26,4 mln ten opzichte van een nettoverlies in 2001 van EUR 18,7 mln.

Dividend
De Raad van Bestuur heeft, met goedkeuring van de Raad van Commissarissen, besloten om van de nettowinst ad EUR 26,4 mln een bedrag van EUR 21,6 mln toe te voegen aan de reserves. Aandeelhouders hebben derhalve recht op een bedrag van EUR 4,8 mln voor uitkering als dividend. Over 2002 zal een contant dividend aan aandeelhouders worden uitgekeerd van EUR 0,65 per aandeel. Dit komt overeen met 40% van de nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening (2001: uitkering ten laste van de reserves van EUR 0,50).
Het dividendrendement op aandelen Macintosh Retail Group NV bedraagt ten opzichte van de hoogste, laagste en ultimo koers 2002 4,4% respectievelijk 6,8% en 6,7%.

Cashflow en investeringen
De cashflow uit gewone bedrijfsuitoefening bedroeg in 2002 EUR 34,0 mln (2001: EUR 29,7 mln). In 2002 werd voor EUR 16,2 mln geïnvesteerd in materiële vaste activa (2001: EUR 28,5 mln, alsmede EUR 3,8 mln in immateriële vaste activa). De investeringen in materiële vaste activa hadden voor EUR 10,0 mln betrekking op de opening van nieuwe en het onderhoud van bestaande winkels en voor EUR 4,1 mln op investeringen in logistieke infrastructuren en informatiesystemen.

Groepsbalans
Het balanstotaal ultimo 2002 bedroeg EUR 271,8 mln (2001: EUR 292,5 mln). De daling was vooral het gevolg van de reorganisaties, de verkoop van Bentex en de verkoop van het onroerend goed van Piet Klerkx te Waalwijk.
Het eigen vermogen steeg beduidend en kwam uit op EUR 108,8 mln, zijnde 40,0% van het balanstotaal (2001: EUR 86,4 mln of 29,5%).
Het garantievermogen bedroeg EUR 122,4 mln oftewel 45,0% van het balanstotaal (2001: EUR 104,6 mln of 35,7% van het balanstotaal).

Vooruitzichten 2003
In het afgelopen boekjaar lag de prioriteit met name bij rendementsherstel. De succesvolle implementatie van deze strategie en de solide financiële positie, maken het mogelijk om, na een periode van interne focus, wederom een aanzet te geven tot groei door acquisities. Binnen deze externe groeistrategie zal de voorkeur worden gegeven aan de verdere uitbouw van de sectoren woningdecoratie en schoenen. Macintosh Retail Group streeft daarbij naar een beperkte risicospreiding én een verantwoorde mix tussen activiteiten met groeipotentieel en ondernemingen die een stabiele, substantiële bijdrage leveren aan de cashflow. Aangezien het acquisitietraject in 2003 opnieuw wordt opgestart, maar ook omdat we afhankelijk zijn van derden, achten wij overnames in 2003 niet zeer waarschijnlijk. We nemen daarvoor de tijd die nodig is, mede in de wetenschap dat de bestaande activiteiten een substantiële cashflow genereren en autonome groeimogelijkheden hebben.

Evenals in 2002 zal, naar verwachting, in 2003 sprake zijn van voortgaande autonome kostenstijgingen. Het beleid van Macintosh Retail Group zal daarom ook in 2003 vooral gericht zijn op beheersing van de bruto marge, kosten, werkkapitaal en investeringen.
Gezien de onzekere omgevingsfactoren en het lage consumentenvertrouwen is het koopgedrag van de consument op dit moment moeilijk voorspelbaar, zodat wij thans geen uitspraak kunnen doen over de verwachte resultaatontwikkeling in 2003. We zijn er echter wel van overtuigd dat Macintosh Retail Group een goede basis heeft om bij marktherstel verdere stappen in het resultaat te kunnen maken.

Raad van Bestuur
Macintosh Retail Group NV

Maastricht, 14 maart 2003

Dit persbericht is eveneens te lezen op de internet-site van Macintosh Retail Group: www.macintosh.nl

Retail is ons vak. De klant staat daarbij centraal in denken en doen. Macintosh Retail Group is een grootschalige non-food retailer, gespecialiseerd in de marketing en distributie van consumentenproducten in de marktsectoren Living, Fashion en Automotive & Telecom in de Benelux en omringende landen. Macintosh Retail Group is actief met 717 winkels in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland met een totale verkoopvloeroppervlakte van 458.400 m2.
De sector Living bestaat uit 145 woonwarenhuizen in Nederland, België en Frankrijk onder de namen Kwantum en GP Décors alsmede 13 grootschalige meubelwinkels van Piet Klerkx Meubelwereld en Woonexpress alsmede Stoutenbeek in Nederland.
De sector Fashion wordt gevormd door 235 schoenenwinkels van Dolcis, Manfield, Invito en Olympus / Pro Sport in Nederland en Duitsland en 48 kledingwinkels van Superconfex in België.
In de sector Automotive & Telecom is Halfords dé specialist in auto- en fietsaccessoires en fietsen met 142 winkels in Nederland en België, terwijl BelCompany in Nederland de grootste aanbieder van telecomproducten en -diensten is met 111 winkels en 23 winkels in België heeft.
In 2002 werd een consumentenomzet (inclusief BTW) gerealiseerd van EUR 920 mln en een netto omzet van EUR 767 mln. Hiervan werd 86% behaald in Nederland, 10% in België en 4% in Frankrijk/Duitsland.