Nationale Bank van België


Nationale
Bank van
België

Persmededeling
Brussel, 04 maart 2003

Gevolgen van verlagingen van de lasten op arbeid voor de arbeidsmarkt en de begroting: Het geval van een verlaging van de werkgeversbijdragen voor sociale zekerheid in een loonnormstelsel met automatische loonindexering
NBB Working Paper No. 36

In deze paper worden de mogelijke gevolgen bestudeerd van verlagingen van de lasten op arbeid voor de arbeidsmarkt en de begroting in een macro-economisch model dat rekening houdt met diverse loonreacties op de belastingpolitiek en beleidsgeïnduceerde prijsveranderingen. In dat opzicht bevat het model verschillende institutionele methodes van loonvorming. Wij onderzoeken verminderingen van werkgeversbijdragen voor sociale zekerheid en begrotingscompensatie via heffingen op de toegevoegde waarde of op de productie in een typisch Belgisch kader, d.w.z. een loonnormstelsel met automatische loonindexering.

Het door ons gebruikte macro-economisch kwartaalmodel bevat twee alternatieven inzake loonvorming. In het eerste geval worden lonen endogeen bepaald als de uitkomst van een onderhandelingsproces tussen vakverenigingen en bedrijven in een zogenaamd "right to manage" model. In het tweede geval, dat in deze paper wordt toegepast, wordt een loonnorm- en loonindexeringstelsel gesimuleerd. Er zijn twee subroutines voor het bepalen van de mate van loonindexering mogelijk: "een "nominale regel" die de nominale lonen afstemt op een referentiewaarde en een "reële regel" die mikt op de reële lonen. Die regels kunnen zowel betrekking hebben op arbeidskosten als op brutolonen, gelet op de mate van belastingafwenteling van werkgevers op werknemers.

Verlagingen van werkgeversbijdragen voor sociale zekerheid werken enkel significant door in de werkgelegenheid indien ze de arbeidskosten werkelijk drukken. Die verminderingen kunnen maar gedeeltelijk worden terugverdiend en de kosten per nieuwe baan zijn hoog. De resterende negatieve weerslag op de overheidsbegroting moet worden gecompenseerd via alternatieve manieren om die uitgaven te financieren, daar het niet compenseren van verliezen voor de begroting op lange termijn niet realistisch is. Daartoe kunnen diverse financieringsmethoden worden overwogen, maar een verhoging van de belasting over de toegevoegde waarde en de invoering van een productiebelasting (als benadering voor milieuheffingen die de productiekosten van de bedrijven beïnvloeden) zijn de twee mogelijkheden die in deze paper worden overwogen. De alternatieve financieringsmechanismen doen de positieve effecten op de werkgelegenheid van de initiële verlagingen gedeeltelijk teniet. Per saldo kunnen de gecombineerde maatregelen echter wat werkgelegenheid creëren zonder het evenwicht van de overheidsbegroting in het gedrang te brengen. Teneinde de impact van het belastingbeleid op de arbeidsmarkt te bepalen, is de reactie van de lonen op de verlaging van de werkgeversbijdragen voor sociale zekerheid en op de budgettaire compensatiemaatregelen cruciaal. Hoe meer de initiële verlagingen van de werkgeversbijdragen aangewend worden om hogere brutolonen te financieren en hoe meer de inflatoire effecten van de budgettaire compensatiemaatregelen worden doorberekend in de lonen, hoe geringer de positieve invloed op de werkgelegenheid zal zijn. Een belangrijke jobcreatie kan bijgevolg niet in het vooruitzicht worden gesteld zonder een gezamenlijke inspanning tot coördinatie van alle arbeidsmarktspelers. Verlagingen van de lasten op arbeid kunnen geenszins in de plaats komen van andere hervormingen van de arbeidsmarkt.