EIM
Berichten: De kortste route naar een kennisrijk MKB
publicatiedatum: vr 14 mrt 2003
De weg naar een kennisrijk en innovatiever MKB leidt langs
resultaatgerichte acties, een persoonlijke benadering en maatwerk. Een
bron van vooruitgang vormen de werknemers via instroom en door
trainingen on the job. Stimulering van kennisoverdracht kan het beste
verlopen langs het bestaande netwerk van brancheorganisaties en
intermediairs. Hierbij is samenwerking met toonaangevende
ondernemingen uit de betrokken branches een pre, vanwege hun
voorbeeldfunctie en herkenning voor het MKB. Dit blijkt uit het
vandaag gepubliceerde EIM-rapport over effectieve kennisoverdracht
naar het MKB.
Bewustwording van de vraag naar kennis
Voor een innovatiever MKB dienen de ondernemers zich eerst bewust te
worden van het belang van kennis voor hun bedrijf. Vervolgens moet hun
vraag naar kennis expliciet gemaakt worden. Hiervoor is het nodig dat
MKB-ondernemers even los komen van de dagelijkse werkzaamheden en zich
bezighouden met het uitdenken van een langetermijnstrategie, om
vervolgens na te gaan welke kennis zij hiervoor in huis moeten hebben.
De vraag naar ken-nis zit vaak verscholen in de knelpunten die de
ondernemers in hun bedrijfsvoering tegenkomen, maar die wordt zelden
expliciet gemaakt. Hierdoor is het voor hen, maar ook voor
kennisaanbieders, moeilijk om tot een effectieve kennisoverdracht te
komen.
Kosten en baten staan centraal
De MKB-ondernemer wil direct resultaat zien. Hij wil weten wat zijn
investeringen in tijd en geld zijn en hoe hij deze terugverdient. Met
andere woorden: wat zijn de kosten en baten van de kennisoverdracht?
Wat moet hij doen om de benodigde kennis in huis te halen, toe te
passen en te behouden? Wat levert dit op in termen van omzet,
kostenbesparing en winst? Het laten zien van de kosten en baten wordt
door de MKB-ondernemers zelf aangegeven als een effectieve methode
voor het overdragen van technologische kennis. Maatwerk en een
persoonlijke benadering stellen zij hierbij zeer op prijs, evenals de
inzet van bekende en vertrouwde relaties.
Kennis bij het personeel
Bij het aannemen van personeel is het van belang expliciet te maken
welke functie en taken de betrokken persoon in het bedrijf gaat
krijgen en aan welke criteria deze persoon moet voldoen. Hierdoor kan
de MKB-ondernemer de juiste kennis binnenhalen. Gerichte training en
opleiding wordt door de MKB-ondernemers als een van de belangrijkste
methoden gezien om het gebruik van technologische kennis binnen het
bedrijf te stimuleren. Om te voorkomen dat kennis met het vertrek van
een medewerker verloren gaat, zullen ook andere kennisdragers
(personen, hard- en software, documenten en producten) gebruikt moeten
worden en moet kennisdeling onder medewerkers gestimuleerd worden.
MKB-ondernemers beter bereikbaar door samenwerking
MKB-ondernemers hechten relatief sterk aan bestaande relaties en zoeken doorgaans informatie bij deze dichtbij gelegen bronnen. Om hen te bereiken en te overtuigen van het belang van kennisoverdracht kan dan ook het best gebruikgemaakt worden van (in hun ogen) betrouwbare bronnen zoals: accountants, banken, brancheorganisaties en regionale netwerkorganisaties, zoals de Kamer van Koophandel en Syntens. De overheid blijkt als enige beïnvloedende partij niet zon vertrouwde basis te geven. Dit geven de ondernemers zelf ook duidelijk aan. Een combinatie van de overheid met een of meer toonaangevende bedrijven uit de branche blijkt succesvoller. Ongeveer hetzelfde geldt voor de rol van een brancheorganisatie. MKB-ondernemers zien deze organisaties meer als intermediair dan als actieve kennisaanbieders.
Informatie
Meer informatie vindt u in de EIM-publicatie De kortste route naar een
kennisrijk MKB. Deze publicatie (bestelnummer A200209, EUR 25,-) kunt
u telefonisch of per fax bestellen bij EIM. U kunt de publicatie ook
gratis downloaden via www.eim.nl/mkb-en-ondernemerschap.
Inlichtingen: 079 341 36 34
Berichten
Berichten: De kortste route naar een kennisrijk MKB
publicatiedatum: vr 14 mrt 2003 downloaden ( 456 Kb )
Korte inhoud:
In het onderzoek is gekeken in hoeverre de kennisabsorptie binnen het
technologievolgende MKB kan worden gestimuleerd door gebruik te maken
van marketingtechnieken en inzichten uit kennismanagement. In deze
publieksrapportage zijn de uitkomsten van de deskresearch en de
casestudies uit de strategische verkenning vertaald naar de concrete
praktijksituatie van het MKB. Daarnaast zijn de ondernemers uit het
MKB-panel vragen voorgelegd met be-trekking tot effectieve methoden
voor kennisoverdracht. Resultaatgerichte acties, een persoonlijke
benadering en maatwerk spelen hierbij een belangrijke rol. Met name de
werknemers vormen via instroom en trainingen on the job een bron van
vooruitgang. Stimulering van kennisoverdracht naar MKB-ondernemingen
kan het beste via het be-staande netwerk van brancheorganisaties en
intermediairs verlopen. Hierbij is samenwerking met toonaangevende
ondernemingen uit de betrokken branches een pre, vanwege hun
voorbeeldfunctie en herkenning voor het MKB.
Auteur: drs. W.V.M. van Rijt-Veltman
drs. A.H.H.M. Mensen
Prijs gedrukte versie: 25,00 euro
Thema: Innovatie, kennis en samenwerking
Bestelnummer: A200209
ISBN: 9037108814 Aantal pagina's: 36
Download deze publicatie in PDF formaat Bestel gedrukte versie
. © 2001 | EIM