Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

13 maart 2003

FIETSERSBOND: OPENING WESTERSCHELDETUNNEL HISTORISCH MOMENT MET BIJSMAAK

De opening van de Westerscheldetunnel, op 14 maart aanstaande, is volgens de Fietsersbond een historisch moment: het betekent het verlies van een aantal goede fietsverbindingen tussen België, Zeeuws-Vlaanderen en de rest van Nederland. Het als alternatief voor een van de twee veerdiensten ontwikkelde fiets-voetveer, of fast ferry zoals de provincie het noemt, biedt slechts gedeeltelijk soelaas. Niet alleen zal de ruimte erop aanzienlijk beperkter zijn dan op de voormalige veerboten, ook de tarieven voor een overtocht zijn explosief gestegen. Bovendien heeft de contractant BBA uit kostenoverwegingen maar vijf maanden in het jaar gekozen voor een volledige half-uurdienst. De overige maanden vaart het veer buiten de spits in een uurdienst.

De verdwijning van het veer Kruiningen-Perkpolder maakt het voor inwoners van Zeeuws-Vlaanderen noodzakelijk om zo n 35-50 kilometer om te rijden als ze met de fast ferry meewillen. Vanuit België is die nog minder vanzelfsprekend te bereiken.

De busdiensten door de Westerscheldetunnel kunnen slechts 3 fietsen per keer meenemen. Voor groepen moet tevoren worden gebeld. De NV Westerscheldetunnel was echter vergeten om een opstapplaats voor die fietsers te realiseren, met als resultaat dat ze vanaf de noordkant van de tunnel slechts via een trap en loopbrug over het nieuwe tolhuis de bus kunnen bereiken. Van Velzen, van de Fietsersbond Zeeland: Bijna vier jaar lang hebben we bij de provincie aangedrongen op een duidelijke invulling van het fietsvervoer door de tunnel. Ook hebben we vooraf overleg gepleegd met Connexxion. Een beter voorbeeld van dat er wel auto s, maar geen fietsen tussen de oren van de plannenmakers zit, kun je zelf niet bedenken

De Fietsersbond vindt dat provincie, BBA en Connexxion in de loop van dit proefjaar 2003 - als de oude veerboten tijdelijk nog als fiets-voetveer dienst doen de effecten voor fietsers scherp moeten evalueren. De bond denkt aan aspecten als prijs, ruimte, aanbod en omrijroutes. Mochten er knelpunten optreden, dan mogen de provincie, maar ook de NV Westerscheldetunnel niet twijfelen om de knip te trekken en verbeteringen aan te brengen, aldus Jaap van Velzen van de Fietsersbond in Zeeland.



Ingezonden persbericht