Het gebruik van ondergrondse containers loopt steeds beter
Sinds kort zijn alle ondergrondse aanbiedlocaties voor huishoudelijk
afval in gebruik, voorzien van de nieuwste technologische
mogelijkheden. Het gaat daarbij om maar liefst ruim 1.250 containers
(zowel Rest als GFT).
De aanloopproblemen zijn in drie categorieën op te splitsen.
Technische zaken
In technische zin is het vooral geluidsoverlast. Na metingen van zowel
de gemeente als van een extern bureau zijn en worden maatregelen
genomen. In de maanden maart, april en mei zullen er aanpassingen aan
de bakken worden aangebracht waardoor de geluidsproductie verder wordt
verminderd. Er zijn voorts diverse technische problemen die door het
innovatieve karakter van het containerbeheer in de aanloop tot
disfunctioneren van de containers hebben geleid. Registratie van deze
knelpunten leert dat deze snel aan het afnemen zijn!
Een vaak gehoorde klacht van burgers is de inworpopening van de
containers. De objectief vastgestelde inhoud van de bak is 62 liter,
voor een normale huisvuilzak van tussen de 40 en 50 liter moet dit
géén probleem zijn.
Een praktische tip hierbij is om de lucht uit de zak te laten
ontsnappen bij het plaatsen van de zak in de bak. De ervaring leert,
als gebruikers eenmaal gewend zijn aan de inworp, er zich nauwelijks
nog problemen voordoen. Als de zak in de inworplade wordt gestopt is
het raadzaam om de lade met de hand vast te houden!
Verbeteringen bij inzameling
Door onvolkomenheden in de communicatie met het volautomatische
systeem van 'volmelding' van ondergrondse containers via
GSM-dataverbindingen, zijn vooral in de maand december containers niet
op tijd geleegd. Op dit moment werkt het systeem zonder problemen. De
verspreiding van pasjes heeft in het begin ook wat problemen
opgeleverd. Als burgers hierop reclameren worden pasjes binnen vijf
werkdagen nagezonden!
Gebruikersoverlast
Uit metingen blijkt dat burgers om verschillende redenen de zakken nog
wel eens naast de container zetten. Deze overtredingen leiden, na
controle op mogelijke technische storingen, tot het in rekening
brengen van de opruimkosten. Door medewerkers van het team Handhaving
worden dagelijks, naast het waarschuwen en 'beboeten', ook instructies
gegeven aan bewoners om vervuiling tegen te gaan.
Met de woningbouwcorporaties vindt periodiek overleg plaats om de
inzameling van grof vuil te verbeteren. Voor het aanbieden van grof
vuil moet telefonisch een afspraak worden gemaakt met de
Klantenservice van de Reiniging, telefoon 346 9899.
En tot slot moet helaas worden geconstateerd dat de aanbiedlocaties ook te lijden hebben onder vandalisme. Dit draagt bij tot onnodige technische storingen en het op een juiste wijze gebruiken door goedwillende burgers. Het storingsteam is hier extra alert op en bij melding wordt dit zo spoedig mogelijk verholpen!
Met het op de juiste wijze gebruiken van de ondergrondse
aanbiedlocaties dragen burgers bij tot een Schoon Zoetermeer. Voorkom
zakken naast de containers en het ontstaan van zwerfvuil. En maak een
afspraak als u grof vuil wilt aanbieden!
Laatste wijziging: 13-02-2003