Tien meestgestelde vragen Drachtstervaartproject
13 maart 2003
Onlangs is het Drachtstervaartproject weer in het nieuws geweest. Over
het project worden ons van tijd tot tijd veel vragen gesteld. Daarom
geven we hier antwoord op de tien meest gestelde vragen:
1. Wat ging er mis?
Voor het Drachtstervaartproject zijn meer dan 100 vergunningen
nodig. De twee belangrijkste zijn het bestemmingsplan en de
milieuvergunning voor o.a. de sanering van de voormalige
stortplaats. In beide procedures ging het bij de Raad van State
mis.
Bestemmingsplannen moeten worden goedgekeurd door de provincie.
Dat gebeurde in dit geval ook. Echter onder het
goedkeuringsbesluit staat alleen de handtekening van de
verantwoordelijke gedeputeerde. En die vormfout was voor de Raad
van State voldoende om het goedkeuringsbesluit te vernietigen.
Inhoudelijk heeft de Raad van State zich niet uitgesproken over
het bestemmingsplan. Overigens zijn er in heel Friesland ongeveer
20 bestemmingsplannen vanwege deze vormfout door de raad van State
vernietigd.
De Raad van State vernietigde ook de door de provincie Fryslân
verleende milieuvergunning voor het Drachtstervaartproject..
Volgens de rechter had er een Milieu Effect Rapportage moeten
worden gemaakt. Dat gebeurt nu alsnog. Overigens: de Raad van
State heeft niet geoordeeld over de inhoud van de
milieuvergunning.
2. Had de gemeente dit kunnen voorkomen?
De goedkeuring van een bestemmingsplan is een verantwoordelijkheid
van de provincie. Op die besluitvorming heeft de gemeente geen
invloed. Dat deze procedure dus gedeeltelijk overnieuw moet is
voor de gemeente een overmachtsituatie.
De vernietiging van de milieuvergunning was een onaangename
verrassing. In de voorbereiding voor die vergunning waren alle
betrokkenen het er over eens dat er in dit geval geen Milieu
Effect Rapportage nodig was. Eerder al diende er een soort kort
geding procedure bij de Raad van State tegen de milieuvergunning.
De officiële adviseur van de Raad van State stelde toen in zijn
advies klip en klaar dat er geen MER nodig was. Toen was de
rechter het met dat advies en dus met de gemeente en de provincie
eens. Pas bij de einduitspraak oordeelde de Raad van State dat een
MER toch noodzakelijk was.
3. Waarom wordt er nu wel gewerkt in het gebied van de
Drachtstervaart?
Vooruitlopend op de vaststelling van het bestemmingsplan zijn al
verschillende planologische procedures doorlopen die het mogelijk
maken alvast te starten. Tegen de meeste van die procedures kan
geen bezwaar meer worden gemaakt. Op deze wijze is onder meer de
nieuwe woonschepenhaven aangelegd en is begonnen met het aanleggen
van wegen en bouwkavels.
Daarnaast zijn er ook saneringswerkzaamheden gestart die niet
onder werking van de vernietigde milieuvergunning vielen. Het
betreft hier onder meer de sanering van het voormalige terrein van
Smeding.
4. Wat gaat de gemeente nu doen?
Na de uitspraken van de Raad van State heeft de gemeente intensief
overleg gevoerd met de provincie en het ministerie van VROM over
de oplossing van de ontstane problemen. Die is gevonden. Er wordt
een nieuwe milieuvergunning aangevraagd. De geluidswal ten noorden
van de Drachtstervaart wordt daarin omschreven als een
"stortinrichting". Het is echter wel een bijzondere
stortinrichting omdat er alleen vrijkomend afval uit de voormalige
stortplaats in zal worden verwerkt. Dat was overigens altijd al de
bedoeling.
In het kader van deze milieuvergunning wordt ook een MER
opgesteld. De startnotitie van deze MER zal naar verwachting medio
mei bekend worden gemaakt en kan dan de inspraak in. De nieuwe
milieuvergunning zal naar verwachting aan het einde van 2003
verleend kunnen worden.
De provincie heeft op 18 februari jl. een nieuw
goedkeuringsbesluit genomen voor het bestemmingsplan. Tegen dat
besluit staat nu alleen nog beroep open bij de Raad van State.
Ondertussen wordt door de gemeente getracht de vertragingen zoveel
mogelijk te beperken door het voeren van extra planologische
procedures.
5. Wat kost het de gemeente nu?
Dat is nog niet precies te zeggen. De extra kosten voor de
gemeente zijn namelijk afhankelijk van de vertraging die opgelopen
wordt en de uiteindelijke verdeling van die kosten tussen gemeente
en Wind Groep. De gemeenteraad heeft medio 2001 gesteld dat de
gemeente er maximaal 13,5 miljoen gulden ( 6.126.000) voor over
had om het project te realiseren. Tot op heden is er geen
aanleiding om te veronderstellen dat dat bedrag overschreden zal
worden.
6. Wanneer wordt er nu gebouwd?
Met instemming van de provincie Fryslân zijn inmiddels de eerste
bouwvergunningen verleend aan particuliere kopers in het plandeel
Archipel (nabij de Postlaan, rond het oude kantoor van het Fries
Paarden Centrum). De verwachting is dat er in de komende maanden
nog meer vergunningen zullen worden afgegeven.
7. Wat gebeurt er nu met de vuilstort?
Voorlopig gebeurt er even niets. Pas wanneer de vergunningen rond
zijn kan er gestart worden met de sanering. Met in achtneming van
de proceduretijd voor die vergunning en de MER zal dat niet eerder
worden dan in het voorjaar van 2004.
8. Waarom voert de gemeente het afval niet gewoon af naar een
bestaande vuilstort?
Het komt in Nederland bijna niet meer voor, dat een oude
stortplaats wordt gesaneerd door hem af te graven en het materiaal
elders te storten of te verbranden. Het milieurendement van die
manier van saneren is daarvoor te beperkt. Er zijn andere manieren
van sanering die een zeker zo goed resultaat opleveren. Eén
daarvan is het "inpakken" van het vervuilde materiaal. Daarvoor is
ook gekozen in het Drachtstervaartproject. Materiaal uit de oude
stort wordt gebruikt voor de aanleg van een geluidswal op het
industrieterrein. Dat gebeurt op een zodanige manier dat
vervuilende stoffen niet uit die geluidswal weg kunnen lekken. Het
materiaal wordt daardoor op een verantwoorde manier nuttig
toegepast. Dat scheelt geld, waarmee andere nuttige dingen kunnen
worden gedaan.
9. Wat was er met de vuilstort gebeurt als het Drachtstervaartproject
er niet was gekomen?
Dan was de stort naar alle waarschijnlijkheid op zijn plaats
blijven liggen. De sanering zou dan waarschijnlijk als bij veel
vergelijkbare stortplaatsen in Nederland zijn aangepakt. Dat wil
zeggen dat er een damwand om heen geslagen zou zijn en hij van
boven afgedicht zou worden. Van onderen is hij niet af te dichten
en dat heeft tot gevolg dat er gedurende vele jaren nog een
zuivering van het grondwater moet plaatsvinden, omdat dat nog
verontreinigd wordt door stoffen die uit de stort "lekken".
De oplossing die de gemeente nu voorstelt heeft ten opzichte van
de traditionele "inpakmethode" een aantal voordelen. Ten eerste
wordt bij het saneren het meest gevaarlijke afval uit het
stortmateriaal verwijderd en afgevoerd naar een reguliere
stortplaats voor gevaarlijk afval. Ten tweede wordt het
stortmateriaal rondom, dus ook van onderen, ingepakt in een folie
en een betonachtige laag.
10. En wanneer komt de vaart nu weer in het Moleneind?
In de oorspronkelijke planning was dat voorzien in 2007. Door de
opgelopen vertraging zal dat naar verwachting nu pas in 2008 gebeuren.
Ook dit is weer een simpel verhaal van het huishoudboekje van het
project: er moet eerst geld verdiend worden, voordat er geld
uitgegeven kan worden.