DE VOS JANSEN MARKTONDERZOEK
Imago Koningshuis loopt een deuk op
Nijmegen, 13 maart 2003. Uit een landelijke telefonische enquete van
De Vos & Jansen Marktonderzoek onder ruim 500 Nederlanders blijkt dat
de affaire rondom het afluisteren van Prinses Margarita en haar man
heeft geleid tot een negatiever beeld van het koningshuis. Acht
procent had reeds voor de affaire een negatief beeld. Deze groep is na
de affaire met 21 procent meer dan verdubbeld.
Nederland is verdeeld over het informeren van de regering als het gaat
om onderzoek naar toekomstige leden van het koningshuis. Circa
eenderde vindt dat het koningshuis de regering niet hoeft te
informeren, vijf procent vindt dat dit alleen in bepaalde gevallen
hoeft. Ongeveer hetzelfde percentage Nederlanders vindt dat dit wel
moet gebeuren.
Balkenende heeft in de beleving van de gemiddelde Nederlander niet
daadkrachtig opgetreden in de hele affaire; hij scoort dan ook een
magere voldoende voor zijn weifelende optreden. Opgeteld vindt 45% dat
hij de kwestie redelijk tot goed heeft afgehandeld.
Het Nederlandse volk heeft duidelijk geen behoefte aan publieke
excuses (71%) en vindt bovendien dat er een overkill is aan media
aandacht rondom de kwestie (80%).
Voor meer info kunt u zich melden bij Drs. Neeltje Kuipers
(024-3502797)
13 mrt 03 15:20