DE VOS JANSEN MARKTONDERZOEK

Imago Koningshuis loopt een deuk op

Nijmegen, 13 maart 2003. Uit een landelijke telefonische enquete van De Vos & Jansen Marktonderzoek onder ruim 500 Nederlanders blijkt dat de affaire rondom het afluisteren van Prinses Margarita en haar man heeft geleid tot een negatiever beeld van het koningshuis. Acht procent had reeds voor de affaire een negatief beeld. Deze groep is na de affaire met 21 procent meer dan verdubbeld.

Nederland is verdeeld over het informeren van de regering als het gaat om onderzoek naar toekomstige leden van het koningshuis. Circa eenderde vindt dat het koningshuis de regering niet hoeft te informeren, vijf procent vindt dat dit alleen in bepaalde gevallen hoeft. Ongeveer hetzelfde percentage Nederlanders vindt dat dit wel moet gebeuren.

Balkenende heeft in de beleving van de gemiddelde Nederlander niet daadkrachtig opgetreden in de hele affaire; hij scoort dan ook een magere voldoende voor zijn weifelende optreden. Opgeteld vindt 45% dat hij de kwestie redelijk tot goed heeft afgehandeld.

Het Nederlandse volk heeft duidelijk geen behoefte aan publieke excuses (71%) en vindt bovendien dat er een overkill is aan media aandacht rondom de kwestie (80%).

Voor meer info kunt u zich melden bij Drs. Neeltje Kuipers (024-3502797)

13 mrt 03 15:20