OPTA: Meenemen nummer moet altijd'
Den Haag 13 maart 2003 Het meenemen van een telefoonnummer naar een
nieuwe mobiele aanbieder, moet altijd mogelijk zijn. Ook als de
eindgebruiker nog een contract heeft bij de aanbieder die hij wil
verlaten. Daarnaast mag het overzetten hooguit tien werkdagen duren,
tenzij de consument schriftelijk om een specifieke, latere datum heeft
verzocht. OPTA heeft daarvoor vandaag zijn beleidsregels
nummerportabiliteit mobiele telefonie
aangepast en gepubliceerd.
OPTA heeft vastgesteld dat er nog onvoldoende garanties waren voor een
vlekkeloze afwikkeling van nummerportabiliteit. Consumenten klaagden
bij OPTA dat het meenemen van het nummer in een aantal gevallen niet
mogelijk zou zijn, zoals bijvoorbeeld gedurende de looptijd of
opzegtermijn van een contract. Daarnaast constateerde OPTA dat bij
enkele aanbieders te lange termijnen voorkwamen en dat in bepaalde
gevallen een borgsom werd gevraagd. De aanpassing van de beleidsregels
maakt duidelijk dat deze belemmeringen niet zijn toegestaan en dat de
afhandeling van het overzetten niet langer dan tien werkdagen mag
duren, tenzij de consument dat zelf schriftelijk heeft aangegeven.
Het meenemen van het telefoonnummer ontslaat de beller overigens niet
van het contract met zijn oude aanbieder. Het voldoen aan
betalingsverplichtingen of andere contractuele bepalingen staat los
van het recht om een nummer mee te nemen.
De nieuwe regels zullen per 13 april 2003 van kracht worden.