Voorjaarsnota eerste ronde raad-college
Donderdag 13 maart vindt in de raadszaal vanaf 19.00 uur de eerste
ronde over de voorjaarsnota in de gemeenteraad plaats. De fracties
hebben 110 vragen gesteld over de conceptvoorjaarsnota van het college
van b. en w. Dinsdag zijn de vragen in een reactienota door b. en w.
beantwoord. De fracties bereiden zich nu voor op de raadsvergadering
van donderdag.
Doel vergadering
Doel van de raadsvergadering is om in de raad van april richtlijnen
(kaders) vast te stellen waarbinnen de begroting en de
meerjarenbegroting wordt opgesteld. Jammer genoeg is er geen geld is
voor nieuw beleid. Moeten we nu al bezuinigen en waar moeten we de
middelen dan zoeken? Die vraag zal in het debat de boventoon voeren.
Aandachtspunten in het debat
De raad heeft veel aandacht voor zaken die leven onder de bevolking
van Apeldoorn. Hoe kunnen we voorkomen dat er gesubsidieerde banen
verdwijnen als het kabinet extra bezuinigt? Wat doet het college aan
de lange lijst van woningzoekenden? Hoe zit het met de
zorgvoorzieningen in de wijken en de dorpen? Moeten we niet terugkomen
van een beleid van schaalvergroting van scholen? Wat doen we extra aan
de leefbaarheid van de wijken? Hoe bestrijden we de files het beste?
Zo maar een greep uit de vele punten de voorafgaand aan het debat naar
voren zijn gebracht.
Procedure vergadering
De vergadering bestaat uit 2 delen.
Allereerst krijgen de 9 fractievoorzitters ieder 10 minuten de tijd om
reactie te geven en eventueel nog een enkele vraag te stellen. Deze
ronde wordt afgesloten met een korte reactie vanuit b. en w. Na een
schorsing zullen de fracties met elkaar discussiëren over het
versterken en ombuigen van beleid. Het uitgangspunt is namelijk dat
nieuwe projecten of versterkingen alleen kunnen indien elders wordt
ingeleverd. Ter afronding geeft de raad het college punten mee die bij
de besluitvorming zullen worden betrokken.
Besluitvorming
In de raad van woensdag 16 april zal in de tweede ronde over de
voorjaarsnota worden besloten waar de gemeente de koers verlegt en wat
er in ieder geval moet blijven.
© 1996-2003 - Gemeente Apeldoorn - Disclaimer
Webserver: 1