Onafhankelijke touroperators bundelen krachten
voor toeristische promotie van Hongarije
Op 13 maart 2003 hebben de belangrijkste kleine, op Hongarije
gespecialiseerde, touroperators/reisagenten een Hongarije
Reisvereniging opgericht.
Doel van de vereniging is om gezamelijk een compleet en nieuw
Hongarije aanbod op de Nederlandse markt te zetten. Aanleiding vormt
o.m. de toetreding van Hongarije tot de E.U. in 2004, die naar
verwachting een positief effect zal hebben op het aantal boekingen
naar dit land. Verder heeft het toeristische aanbod in de afgelopen
jaren een enorme kwaliteitsimpuls gekregen, door grote investeringen
in infrastructuur en door een verregaande diversificatie is het
huidige aanbod op de Nederlandse markt niet meer dan een fractie van
wat Hongarije werkelijk te bieden heeft. Hier wil de vereniging
verandering in brengen waarbij kwaliteit, flexibiliteit en
klantgerichtheid voorop zal staan.
Het unieke van de vereniging zit hem verder in het feit dat vele
reisvormen eenvoudigweg door de all-round touroperators niet
aangeboden worden kuur-vliegreizen op Balatonairport, Budapest en
Debrecen, themareizen rond wijn-, kastelen en gastronomie,
golfarrangementen, incentive en tailor-made groepsreizen zij zullen
allemaal te vinden zijn bij deze vereniging. Bijvoorbeeld een bruiloft
in het kasteel van Sissi is voor deze touroperators geen probleem. Ook
hebben de leden afgesproken om alle producten bij elkaar in te kopen
en klanten naar elkaar door te verwijzen. Verder zijn ook
niet-touroperators lid van de vereniging zoals een wijnhuis in
Rotterdam en Antwerpen, een Hongaarse restaurant in Den Haag, een
Hongaarse taalschool in Haarlem etc. Naast uitbreiding van de
verkooppunten geven deze instellingen ook een extra impuls aan het
toerisme omdat men al in Nederland de sfeer van Hongarije kan proeven.
Het Hongaars Verkeersbureau en de nationale luchtvaartmaatschappij
Malév juichen het initiatief toe maar nemen op geen enkele wijze deel
aan de vereniging zelf, wel hopen zij dat door de bundeling van de
krachten ze er een serieuze gesprekspartner bij krijgen, die bovendien
de onbekende aspecten van Hongarije op de Nederlandse markt zal gaan
promoten.
Joint promotion
Om haar doelstellingen te bereiken zal de vereniging uitkomen met een
speciale destinatie brochure waarin alle leden het beste van hun
aanbod zullen aanprijzen, de brochure zal naast, door de leden zelf,
op beurzen, evenementen en via internet verspreid worden. De
vereniging gaat ook in gesprek met onafhankelijke reisbureau's om hun
aanbod via hen op de Nederlandse markt te zetten. Op dit moment wordt
ook gewerkt aan een eigen Internet Portal waarin de vereniging zich
zal presenteren aan het publiek.
De vereniging wil verder middels een media campagne haar product onder
de aandacht gaan brengen, naast een gezamelijk TV-spot zal ook via de
publieks bladen het aanbod verspreid worden.
Persreizen, familie-trips et cetera kunnen allemaal door de vereniging
verzorgd worden. Voor vragen kunt U zich wenden tot de voorzitter van
de vereniging de heer De Groot, tel: 074-2506700
Marktpositie
Naar eigen zeggen heeft de vereniging als geheel nu al meer dan 10%
van de totale Nederlandse markt in handen in termen van pax. In het
voor- en naseizoen ligt dit percentage zelfs rond de 40% omdat de
grote all-round touroperators zich concentreren op de bulk in met name
het hoogseizoen en verder een hoog inwisselbaar aanbod hebben, wordt
serieuze concurrentie van de traditionele touroperators dan ook niet
verwacht. De vereniging stelt zich met name ten doel om het "veilige
aanbod" d.w.z. de bulk en kwalitatief mindere reizen niet aan te
bieden maar zich te richten op kwaliteit en innovatieve producten.
Competitive edge
Één van de voornaamste redenen waarom de vereniging denkt haar
marktpositie verder te kunnen versterken is het feit dat zij als
specialisten allemaal over een of meer medewerkers van Hongaarse
afkomst beschikken, die snel kunnen inspelen op de ontwikkelingen op
de Hongaarse markt en een persoonlijke betrokkenheid hebben bij het
product. Aangezien het kleine bedrijfjes zijn kunnen ze nieuwe kansen
ook veel eerder implementeren (bv. vliegreizen op pas geopende velden
als Debrecen-Poesta), andere leden kunnen deze nieuwe producten,
zonder eigen inspanning dan ook gaan aanbieden. Op deze manier kunnen
bv nieuwe accommodatie's, die in aanbouw zijn al in de nieuwe brochure
worden opgenomen, dit betekent dat de vereniging zeker één jaar
voorsprong heeft op haar concurrentie (vaak meer). Naast bovengenoemde
know-how heeft de vereniging als geheel ook persoonlijke contacten met
de 2 belangrijkste Hongaarse Hotelketens, de brancheorganisatie's en
dienstverleners in Hongarije, ze bieden dus een compleet produkt.
Hongarije telt meer dan 22 historische wijngebieden, heeft een
fietspad rond het Balatonmeer, meer dan 9 nationale parken met unieke
flora en fauna, Europa's grootste Lppizaner fokkerij, meerdere
internationale golfbanen, het tisza-meer voor watersport,
Sissi-kasteel voor incentives, wijnroutes, meer dan 7 internationaal
beschermde UNESCO erfgoed sites en natuurlijk meer dan 400
geneeskrachtige warmwaterbronnen, allemaal via de vereniging te
boeken.
Klantgerichtheid en kwaliteit
De flexibiliteit en betrokkenheid van de leden maakt het verder
mogelijk om de klanten beter te bedienen, zo is er geen onpersoonlijk
call center maar worden mensen duidelijk en persoonlijk geadviseerd en
reizen op hun persoonlijke wensen aagepast. Bij een boeking kan elke
klant ook rekenen op een speciale attentie vanuit de vereniging (door
de medewerking van de overige niet-touroperator leden).
Toetreding
De Hongarije reisvereniging wil een open vereniging zijn en hoopt uit
te groeien tot het platform in Nederland mbt Hongarije. Aspirant leden
kunnen op elk gewenst moment toetreden mits ze voldoen aan de statuten
van de vereniging.
Leden & bestuur
De vereniging is opgericht door de volgende leden:
De Hongarije Specialist®
Szilvia Fazekas (voormalig directeur van het Hongaars Verkeersbureau
en gespecialiseerd in golfreizen en hoogwaardige campings). Web:
www.hongarijespecialist.nl, tevens penningmeester
MSG Travel
Marijke Schiltmans (reeds jarenlang de specialist voor vakantiehuisjes
in Hongarije), tevens secretaris van de vereniging. Web:
www.msgtravel.nl
Contact Tours
Maria Jacobs-Bene (gevestigd in Rotterdam is zij het aanspreekpunt
voor Incentive en Groepsreizen. O.a. lid van SITE en zeer actief op
het gebied van tailor-made reizen) www.contacttours.nl
TwenTours Reizen
Daan de Groot (gevestigd in Delden, met name vlieg- en kuurrreizen,
heeft een geheel Hongarije aanbod, officiële vertegenwoordiging van
Hunguest Hotels in Nederland). Tevens voorzitter van de vereniging,
www.twentours.nl
Tomo Vino, Huis van de Hongaarse Wijnen
Tamás Máthé runt sinds 1,5 jaar het Huis van de Hongaarse Wijnen in
Rotterdam, specialist op het gebied van de Hongaarse kwaliteitswijnen
in Nederland, naast verkoop houdt hij zich ook bezig met
wijnproeverijen en is een van de informatiepunten van de vereniging,
de vereniging houdt zitting in zijn zaak.
Aspirant leden:
Danubius Benelux
Most Magyarul
Poestarika
Godevin
Noot voor de redactie (