Onafhankelijke touroperators bundelen krachten
voor toeristische promotie van Hongarije

Op 13 maart 2003 hebben de belangrijkste kleine, op Hongarije gespecialiseerde, touroperators/reisagenten een Hongarije Reisvereniging opgericht.

Doel van de vereniging is om gezamelijk een compleet en nieuw Hongarije aanbod op de Nederlandse markt te zetten. Aanleiding vormt o.m. de toetreding van Hongarije tot de E.U. in 2004, die naar verwachting een positief effect zal hebben op het aantal boekingen naar dit land. Verder heeft het toeristische aanbod in de afgelopen jaren een enorme kwaliteitsimpuls gekregen, door grote investeringen in infrastructuur en door een verregaande diversificatie is het huidige aanbod op de Nederlandse markt niet meer dan een fractie van wat Hongarije werkelijk te bieden heeft. Hier wil de vereniging verandering in brengen waarbij kwaliteit, flexibiliteit en klantgerichtheid voorop zal staan.

Het unieke van de vereniging zit hem verder in het feit dat vele reisvormen eenvoudigweg door de all-round touroperators niet aangeboden worden kuur-vliegreizen op Balatonairport, Budapest en Debrecen, themareizen rond wijn-, kastelen en gastronomie, golfarrangementen, incentive en tailor-made groepsreizen zij zullen allemaal te vinden zijn bij deze vereniging. Bijvoorbeeld een bruiloft in het kasteel van Sissi is voor deze touroperators geen probleem. Ook hebben de leden afgesproken om alle producten bij elkaar in te kopen en klanten naar elkaar door te verwijzen. Verder zijn ook niet-touroperators lid van de vereniging zoals een wijnhuis in Rotterdam en Antwerpen, een Hongaarse restaurant in Den Haag, een Hongaarse taalschool in Haarlem etc. Naast uitbreiding van de verkooppunten geven deze instellingen ook een extra impuls aan het toerisme omdat men al in Nederland de sfeer van Hongarije kan proeven.

Het Hongaars Verkeersbureau en de nationale luchtvaartmaatschappij Malév juichen het initiatief toe maar nemen op geen enkele wijze deel aan de vereniging zelf, wel hopen zij dat door de bundeling van de krachten ze er een serieuze gesprekspartner bij krijgen, die bovendien de onbekende aspecten van Hongarije op de Nederlandse markt zal gaan promoten.

Joint promotion

Om haar doelstellingen te bereiken zal de vereniging uitkomen met een speciale destinatie brochure waarin alle leden het beste van hun aanbod zullen aanprijzen, de brochure zal naast, door de leden zelf, op beurzen, evenementen en via internet verspreid worden. De vereniging gaat ook in gesprek met onafhankelijke reisbureau's om hun aanbod via hen op de Nederlandse markt te zetten. Op dit moment wordt ook gewerkt aan een eigen Internet Portal waarin de vereniging zich zal presenteren aan het publiek.

De vereniging wil verder middels een media campagne haar product onder de aandacht gaan brengen, naast een gezamelijk TV-spot zal ook via de publieks bladen het aanbod verspreid worden.

Persreizen, familie-trips et cetera kunnen allemaal door de vereniging verzorgd worden. Voor vragen kunt U zich wenden tot de voorzitter van de vereniging de heer De Groot, tel: 074-2506700

Marktpositie

Naar eigen zeggen heeft de vereniging als geheel nu al meer dan 10% van de totale Nederlandse markt in handen in termen van pax. In het voor- en naseizoen ligt dit percentage zelfs rond de 40% omdat de grote all-round touroperators zich concentreren op de bulk in met name het hoogseizoen en verder een hoog inwisselbaar aanbod hebben, wordt serieuze concurrentie van de traditionele touroperators dan ook niet verwacht. De vereniging stelt zich met name ten doel om het "veilige aanbod" d.w.z. de bulk en kwalitatief mindere reizen niet aan te bieden maar zich te richten op kwaliteit en innovatieve producten.

Competitive edge

Één van de voornaamste redenen waarom de vereniging denkt haar marktpositie verder te kunnen versterken is het feit dat zij als specialisten allemaal over een of meer medewerkers van Hongaarse afkomst beschikken, die snel kunnen inspelen op de ontwikkelingen op de Hongaarse markt en een persoonlijke betrokkenheid hebben bij het product. Aangezien het kleine bedrijfjes zijn kunnen ze nieuwe kansen ook veel eerder implementeren (bv. vliegreizen op pas geopende velden als Debrecen-Poesta), andere leden kunnen deze nieuwe producten, zonder eigen inspanning dan ook gaan aanbieden. Op deze manier kunnen bv nieuwe accommodatie's, die in aanbouw zijn al in de nieuwe brochure worden opgenomen, dit betekent dat de vereniging zeker één jaar voorsprong heeft op haar concurrentie (vaak meer). Naast bovengenoemde know-how heeft de vereniging als geheel ook persoonlijke contacten met de 2 belangrijkste Hongaarse Hotelketens, de brancheorganisatie's en dienstverleners in Hongarije, ze bieden dus een compleet produkt.

Hongarije telt meer dan 22 historische wijngebieden, heeft een fietspad rond het Balatonmeer, meer dan 9 nationale parken met unieke flora en fauna, Europa's grootste Lppizaner fokkerij, meerdere internationale golfbanen, het tisza-meer voor watersport, Sissi-kasteel voor incentives, wijnroutes, meer dan 7 internationaal beschermde UNESCO erfgoed sites en natuurlijk meer dan 400 geneeskrachtige warmwaterbronnen, allemaal via de vereniging te boeken.

Klantgerichtheid en kwaliteit

De flexibiliteit en betrokkenheid van de leden maakt het verder mogelijk om de klanten beter te bedienen, zo is er geen onpersoonlijk call center maar worden mensen duidelijk en persoonlijk geadviseerd en reizen op hun persoonlijke wensen aagepast. Bij een boeking kan elke klant ook rekenen op een speciale attentie vanuit de vereniging (door de medewerking van de overige niet-touroperator leden).

Toetreding

De Hongarije reisvereniging wil een open vereniging zijn en hoopt uit te groeien tot het platform in Nederland mbt Hongarije. Aspirant leden kunnen op elk gewenst moment toetreden mits ze voldoen aan de statuten van de vereniging.

Leden & bestuur

De vereniging is opgericht door de volgende leden:

De Hongarije Specialist®

Szilvia Fazekas (voormalig directeur van het Hongaars Verkeersbureau en gespecialiseerd in golfreizen en hoogwaardige campings). Web: www.hongarijespecialist.nl, tevens penningmeester

MSG Travel

Marijke Schiltmans (reeds jarenlang de specialist voor vakantiehuisjes in Hongarije), tevens secretaris van de vereniging. Web: www.msgtravel.nl

Contact Tours

Maria Jacobs-Bene (gevestigd in Rotterdam is zij het aanspreekpunt voor Incentive en Groepsreizen. O.a. lid van SITE en zeer actief op het gebied van tailor-made reizen) www.contacttours.nl

TwenTours Reizen

Daan de Groot (gevestigd in Delden, met name vlieg- en kuurrreizen, heeft een geheel Hongarije aanbod, officiële vertegenwoordiging van Hunguest Hotels in Nederland). Tevens voorzitter van de vereniging, www.twentours.nl

Tomo Vino, Huis van de Hongaarse Wijnen

Tamás Máthé runt sinds 1,5 jaar het Huis van de Hongaarse Wijnen in Rotterdam, specialist op het gebied van de Hongaarse kwaliteitswijnen in Nederland, naast verkoop houdt hij zich ook bezig met wijnproeverijen en is een van de informatiepunten van de vereniging, de vereniging houdt zitting in zijn zaak.

Aspirant leden:

Danubius Benelux

Most Magyarul

Poestarika

Godevin

Noot voor de redactie (