KNMG
Foto impressie
Jaarcongres 2003 / Interactieve sessies
Interactieve sessies
De uitkomsten van de sessies kunt u hier nalezen doc
Het is mogelijk om aan twee sessies deel te nemen. We verzoeken u drie voorkeuren op het inschrijfformulier aan te geven. Begin maart ontvangt u uw sessie-indeling. De organisatie heeft het recht bij over-intekening van sessies, deelnemers indelen bij andere sessies.
1. Hoe koning is de klant?
Over autonomie, tegenstellingen en onderhandelen in de spreekkamer.
Arts en patiënt hebben hun eigen autonomie. Waar liggen de grenzen bij
beiden? Wat te doen bij verschil van mening, bijvoorbeeld als de arts
een behandeling teveel opdringt of de patiënt een niet geïndiceerde
behandeling eist? In de sessie wordt kennis gemaakt met instrumenten
die artsen kunnen ondersteunen bij het herkennen en omgaan met
eigengrenzen en die van de patiënt.
Voorzitter:
Mevrouw drs. E.J. van der Jagt is andragoloog en geeft trainingen en
individuele begeleiding aan artsen op het gebied van management en
communicatie. Ze is zelfstandig gevestigd als supervisor, trainer en
organisatieadviseur en is daarnaast werkzaam als senior staflid bij
het Nederlands Huisartsen Genootschap, waar zij de sectie Advisering &
Ondersteuning coördineert en docent is van de supervisoren-opleiding.
Medewerkers:
Mevrouw drs. R. Wijdeven is andragoloog en docent van de
supervisoren-opleiding van het Nederlands Huisartsen Genootschap. Zij
is zelfstandig gevestigd als supervisor en psychotherapeut en lange
tijd verbonden geweest aan de huisartsopleiding in Nijmegen. De heer
A.B. Haartsen, huisarts te Ermelo.
2. De dokter leert altijd
Over de inhoud van het vak, de communicatie met de patiënt, en
zelfreflectie.
De arts leert vanaf de eerste collegedag tot de laatste patiënt die
hij behandelt. Het bijhouden van kennis, het opdoen van vaardigheden
en het leren communiceren is een life long learning process. Centraal
staat hoe je leert te leren, hoe kies je je nascholing, hoe leer je
van anderen en vooral hoe leer je over jezelf? Worden instrumenten als
super- en intervisie voldoende gebruikt en wat hebben ze te bieden?
Wat kan anders of beter?
Voorzitter:
De heer drs. J. Graat, psychotherapeut, mediator, docent aan de
Universiteit Maastricht, daarnaast werkzaam bij trainingscentrum
Symbulon, Maastricht.
Medewerkers:
Mevrouw M. Hoogland, psycholoog, mediator, werkzaam bij
trainingscentrum Symbulon, Maastricht. De heer A.B. Stillebroer,
student Geneeskunde aan de Universiteit Maastricht.
3. Het service pakket van de medische praktijk
Over bereikbaarheid, toegankelijkheid, ontvangst en organisatie
Tijden veranderen, de maatschappij wordt zakelijker. Artsen werken
meer bedrijfsmatig, patiënten verwachten meer service.Waar gaan beide
ontwikkelingen samen en waar botsen ze? Denken arts en patiënt
hetzelfde over wat de meest prettige inrichting van ziekenhuizen en
van ontvangst- en praktijkruimte is? Zijn call centers goed voor de
patiënt en/of voor de dokter? Zijn patiënten blij met het ontstaan van
HOEDEN, gezondheidscentra en mammoetziekenhuizen? Hoe verschilt de
stad van het platte land? U gaat over deze zaken discussiëren,
ervaringen uitwisselen en u krijgt ideeën aangereikt.
Voorzitter:
Prof.dr. A.P.W.P. van Montfort, directeur Zorg Zilveren Kruis Achmea,
Amstelveen.
Medewerkers:
Mevrouw mr. M.J.M. Weerts, directeur PP/CP, Utrecht.
De heer K. Erends, directeur Cure Achmea Zorg, Rotterdam.
4. Met fluwelen handschoenen
Over bejegening, onvrede bij de patiënt, en het indienen van klachten
Het is bekend dat klachten vaak te maken hebben met bejegening en de
attitude van de arts. In deze workshop wordt geleerd hoe de arts in
een vroeg stadium onvrede bij de patiënt kan herkennen en dit
bespreekbaar maken. Bij voorkeur dus voordat het tot een klacht komt.
Ook komt aan de orde hoe nuttig maar ook hoe moeilijk het is om zaken
die niet goed zijn gegaan met de patiënt te bespreken. Voorts wordt
besproken hoe te handelen als het toch tot een klacht
mocht komen. Ook de attitude van de patiënt komt aan bod. Hoe om
te gaan met agressieve patiënten, waar ligt de grens van een
behandelrelatie?
Voorzitter:
De heer mr. drs. A.A.E. Verhagen, chef de clinique Beatrix
Kinderkliniek, Academisch Ziekenhuis Groningen.
Medewerker:
Mevrouw mr. R.M.S. Doppegieter, beleidsmedewerker gezondheidsrecht bij
de KNMG, Utrecht
Presentatie:
ppt sheets.congres.ppt
5. Over wie hebben we het hier?
Over het omgaan met wilsonbekwame patiënten en hun begeleiders.
Wilsonbekwame patiënten worden bij het bezoek aan artsen begeleid door
familie, vrienden of hulpverleners. Vaak verloopt de communicatie in
deze situatie niet met de patiënt maar met de begeleiders. De volgende
vragen staan centraal: Hoe bewaak je als arts in zon geval de
autonomie van de patiënt. Hoe ga je om met de situatie, waarin het
belang van de begeleider(s) anders kan zijn dan het (vermoede) belang
van de patiënt?
Voorzitter:
De heer dr. R.L.P. Berghmans, docent bij de Sectie Gezondheidsethiek
en Wijsbegeerte aan de Universiteit Maastricht.
Medewerker:
De heer dr. C.M.P.M. Hertogh, verpleeghuisarts en ethicus aan het VU
Medisch Centrum, Amsterdam.
Presentatie:
ppt wilsbekwaamheid.ppt
6. Willens en wetens
Over het informeren van niet en wel geïnformeerde patiënten
Afgezien van de plicht tot informatieverstrekking (WGBO) is het
evident dat de arts uitlegt wat hij doet of van plan is te doen. Niet
duidelijk is echter hoever je met je informatie moet of kan gaan. De
ene patiënt wil alles weten en kan het begrijpen, de ander wil juist
zo min mogelijk weten of kan het niet begrijpen. Dan is er nog de
tegenstelling tussen de patiënt die een paternalistische houding van
de arts verwacht en de patiënt, die met een Internet uitdraai aankomt
en meldt welke diagnose hij heeft en welke behandeling hij wenst. In
deze variëteit van mensen moet de arts de
juiste toon en diepgang schatten. Voorts komt aan de orde wie in geval
van delegeren van informatieverschaffing verantwoordelijk is voor de
kwaliteit en kwantiteit van de informatie die aan de patiënt wordt
(mee)gegeven, resp. die de patiënt op eigen initiatief kan vergaren.
Voorzitter:
De heer J.M. Witmer, huisarts te Noordwolde, projectleider WGBO.
Medewerkers
Mevrouw prof. J.C. de Haes, hoogleraar Medische Psychologie, AMC,
Amsterdam.
Mevrouw mr. drs. M. Kelder, senior bedrijfsarts bij Commit Arbo,
Diemen-Zuid
7. Wisselende contacten
Over communicatie tussen artsen.
Het schort nog vaak aan goede communicatie tussen artsen, zoals tussen
huisarts en medisch specialist, bedrijfsarts en huisarts, of medisch
specialisten onderling. Dit is voor artsen lastig, maar vaak nog
lastiger en soms zelfs schadelijk voor patiënten. Zaken als
tijdgebrek, ontbreken van adequate communicatiemiddelen,
cultuurverschillen tussen groepen artsen of individuen, onderlinge
bejegening, bereikbaarheid, verschil in informatiebehoefte en het
omgaan met feedback spelen een rol. Over de communicatie tussen
arts-assistenten en hun supervisor
kunnen verschillende verwachtingen bestaan, waardoor deze niet altijd
soepel verloopt.
Voorzitter:
De heer Th.M.L. van Berkestijn, arts, voormalig huisarts, daarna
adviseur in de gezondheidszorg (VWS).
Medewerker:
Mevrouw M.H.H Bastiaanssen, arts, beleidsmedewerker preventie / arts
en arbeid bij de KNMG, Utrecht
8. Luxe zorg
Over de zorg buiten het basispakket en solidariteit
In onze luxe maatschappij lijkt alles met geld te koop. Privéklinieken
schieten als paddestoelen uit de grond vaak met een behandelaanbod
buiten de basiszorg, alle soorten alternatieve therapieën worden
aangeboden, second opinions worden gepromoot, etc. Tot waar reikt de
verantwoordelijkheid van artsen bij het aanbieden (of afwijzen) van
niet noodzakelijke, luxe zorg? Is het antwoord op deze vraag anders
bij hoge of lage conjunctuur of bij voldoende of te weinig artsen?
Kunnen artsen moreel verplicht worden krappe capaciteit in te zetten
voor de noodzakelijke zorg en pas, bij overschot, voor de luxe zorg?
Is het mogelijk zulke zaken te regelen? Ligt hier een rol voor de
KNMG?
Voorzitter:
De heer prof.dr. J.M.W.M. Merkus, hoogleraar emeritus obstetrie &
gynaecologie.
Medewerkers:
De heer J.F. Maljers, arts, directeur Alant Medical ,Vision Clinics,
Amsterdam.
De heer drs. H. Feenstra, voorzitter Raad van Bestuur van De Friesland
Zorgverzekeraar, Leeuwarden.
Presentaties:
ppt sessie_8_feenstra.ppt
ppt sessie_8_merkus__opening_.ppt
ppt sessie_8_merkus__slotvragen_.ppt
ppt sessie_8_merkus__stellingen_.ppt