Gemeente Langedijk
Groen licht voor reconstructie
13 maart 2003
De provincie heeft besloten de ring Alkmaar vanaf de A9 naar
Heerhugowaard grondig aan te pakken. Nu al wordt er druk gemeten langs
de weg. Een ingenieursbureau verricht grondtechnisch onderzoek om de
kwaliteit van de bodem te bepalen. Het daadwerkelijke werk begint in
2005. Voor die tijd moeten er nog een aantal stappen worden gezet.
Financieel is de verbetering van de oostelijke ring (N242) geregeld.
Alle meebetalende partijen: rijkswaterstaat, provincie Noord-Holland
en de gemeenten Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk, hebben besloten
hun aandeel in de financiering bij te dragen.
De vernieuwde weg volgt grotendeels het traject van de bestaande weg.
Op enkele locaties is een wijziging van het bestemmingsplan nodig.
Hiervoor starten de gemeenten Alkmaar, Schermer en Heerhugowaard de
zogeheten artikel 19-procedures met een inspraakprocedure voor
belanghebbenden. Zij kunnen daarin hun zienswijze schriftelijk en
mondeling naar voren brengen. De volgende stap is de aanbesteding van
het werk. De provincie selecteert een aantal aannemers om mee te
dingen naar de opdracht. Aan de aannemers wordt gevraagd innovatief te
werk te gaan en de overlast voor automobilisten te beperken. Eind dit
jaar wordt een aannemer uitgekozen.
Er is gekozen voor een ingrijpende reconstructie van de weg om de
doorstroom van autos en het openbaar vervoer te verbeteren. De
doorstroming verbetert door de vijf kruispunten met verkeerslichten te
vervangen door drie ongelijkvloerse kruisingen. De huidige drie
kruispunten Westdijk, Omval/Noordervaart en Nieuwe Schermerweg
verdwijnen om te worden gecombineerd tot één aansluiting op de
oostelijke ring. Deze verbeteringen voor de doorstroming komen ook de
veiligheid van de weg zeer ten goede. Er worden goede
fietsvoorzieningen aangelegd en naast de weg komt een vrije busbaan
vanaf de Nieuwe Schermerweg tot aan het Nollencircuit.
Een eerste verbetering van de doorstroming is klaar: de
ongelijkvloerse kruising Smaragdweg en de bypass vanaf de A9. Dit
geeft automobilisten een directe aansluiting op de N242 en ontlast de
rotonde van het Kooimeerplein. De reconstructie van de oostelijke ring
van de Bestevaerstraat/Diamantweg tot en met het Nollencircuit start
begin 2005. In 2008 is de weg gereed. Tot die tijd worden er diverse
maatregelen genomen voor een betere doorstroming. Een voorbeeld
daarvan zijn de reeds in gebruik genomen elektronische
informatiepanelen boven de weg. Ook een betere afstemming van de
verkeerslichten, minder brugopeningen in de spits en maatregelen om de
weg snel vrij te maken na ongevallen, versoepelen de doorstroming van
het verkeer op de N242.