Raad brengt voorstudie over goederenvervoerbeleid uit
23-04-2003
Samenvatting voorstudie
Voorstudie
Aanvragen gehele voorstudie
LOGISTIEKE INNOVATIE DOOR VERLADERS IS CRUCIAAL VOOR ECONOMIE EN
VEREIST INTEGRAAL OVERHEIDSBELEID
Logistieke activiteiten zijn een forse aanjager van de Nederlandse
economie. Naast de directe bijdrage aan werkgelegenheid en welvaart is
innovatieve logistiek een belangrijke succesfactor voor het behoud en
aantrekken van bedrijven en bedrijvigheid in Nederland. Het
overheidsbeleid biedt hiervoor, vanwege zijn sectorale insteek, nog
onvoldoende ruimte.
Dit blijkt uit een voorstudie van de Raad voor Verkeer en Waterstaat
die door IG&H Management Consultants is uitgevoerd. In de studie geeft
de top van 21 - in Nederland actieve - multinationals hun mening over
het belang van logistiek ketenmanagement voor hun bedrijf en de
effectiviteit van het logistiek overheidsbeleid.
Een belangrijke succesfactor voor Nederland is volgens de betrokken
verladende bedrijven de aanwezigheid van goede logistieke
dienstverlening. Grote verladers zijn ook bereid te betalen voor extra
voorzieningen, zolang zij daarbij de zekerheid hebben dat deze er
binnen afzienbare tijd komen.
Dit is echter niet voldoende om bedrijvigheid in Nederland te houden
en aan te trekken. Zo kan de aanwezige infrastructuur de groei van het
vervoer onvoldoende op vangen en besluiten bedrijven steeds vaker om
hun nieuwe investeringen niet meer in Nederland te doen, maar in
andere landen van Europese Unie.
Het bedrijfsleven vindt daarnaast dat op het vlak van goederenvervoer
en logistiek het overheidsbeleid op een aantal punten te kort schiet:
* De verschillende overheden en departementen werken onvoldoende
samen en onderschatten het belang van een efficiënte en
innovatieve logistiek; een schrijnend voorbeeld is het woud (300!)
aan niet afgestemde lokale regelingen voor stadsdistributie;
* Beleidsmaatregelen schieten vaak hun doel voorbij en werken
contraproductief;
* Europees beleid bepaalt steeds meer de Nederlandse agenda, terwijl
de nationale overheid onvoldoende in staat is het Europese beleid
te beïnvloeden.
* De overheid heeft te weinig aandacht voor het daadwerkelijk
oplossen van knelpunten, waardoor het aanbod van infrastructuur
niet past bij de vraag. Het gevolg is een verslechterende
exportpositie.
De studie geeft aan dat ter voorkoming van het weglekken van
bedrijvigheid uit Nederland integraal logistiek beleid nodig is. Dat
wil zeggen dat het bestaande sectorale transportbeleid moet worden
aangevuld met beleid dat is afgestemd op de behoefte van het
verladende bedrijfsleven. Hierbinnen dient er meer aandacht te komen
voor het belang van innovatieve logistiek als motor van de economie en
creatie van toegevoegde waarde door het producerende en distribuerende
bedrijfsleven.
De voorstudie is op 12 maart 2003 tijdens een bijeenkomst
bediscussieerd met de Minister van Verkeer en Waterstaat en de bij de
studie betrokken bedrijven. De Minister kan zich in hoofdlijnen vinden
in de analyse en de extra aandacht voor het innovatief logistiek
beleid met het verladende bedrijfsleven als uitgangspunt. Hij verwacht
wel een duidelijke inzet van het bedrijfsleven.
De komende maanden werkt de Raad aan een advies met daarin een visie
op en aanpak van vernieuwend logistiek beleid, met duurzaamheid en
veiligheid als randvoorwaarden. De voorstudie is één van de bouwstenen
voor dit advies.
De Raad streeft er naar dit advies in juni 2003 aan de Minister van
Verkeer en Waterstaat aan te bieden.
Uw mening?
Logistieke innovatie werkt alleen met een overheidsaanpak in Europees
verband.
Raad voor Verkeer en Waterstaat