Centrum Beeldende Kunst Rotterdam

CBK HOME TENT. Artotheek Educatie CBK Artoteek Projecten

Gastateliers Kunst Openbare Ruimte Educatie CBK Portal Documentatie- en Informatiecentrum Adressen/Openingsuren

De Nieuwe Binnenwand

vanaf januari 2003: Elke avond film op de Nieuwe Binnenweg 75.

Als programmagids kunt u de CBK-site checken op de komende vertoningen,
of meld u aan voor onze mailinglist op com@cbk.rotterdam.nl ovv 'Mailinglist').

Kunstenaars die een video zouden willen vertonen, kunnen hun plan voorleggen bij het CBK.

Pieter Jan Smits: 'Balspel'

De Nieuwe Binnenwand. Als de winkeliers na sluitingstijd hun grijze rolluiken laten zakken, verandert de overdag zo levendige Nieuwe Binnenweg in een grotendeels ongure, donkere straat. Maar sinds eind januari brandt bij het Centrum Beeldende Kunst 's avonds licht in de etalage. Achter de hoekramen van de nieuwe Binnenweg en de Gouvernestraat zijn namelijk twee filmschermen geplaatst. Deze zijn 'De Nieuwe Binnenwand' gedoopt. Na zonsondergang zijn hierop bewegende kunstwerken te zien. Dit zijn videowerken gemaakt door Rotterdamse kunstenaars. Het zijn geen films met een begin en een (happy) einde, maar beeldexperimenten die de lopende of fietsende voorbijganger even op een verkeerd been zetten. Elke drie weken wisselt de voorstelling.

programma

Bea de Visser: 'Blink' Eind januari zijn de schermen van deze 'Nieuwe Binnenwand' ingewijd met de film 'When Evil returns to Politics', waarin kunstenaar Tony Cokes flink de waarheid zegt over de westerse politiek, tegen een achtergrond van een New Yorkse skyline. Daarna was de beurt aan Pieter Jan Smits film 'Balspel' (zie afbeelding hierboven) over twee voetballende jongens. In maart is 'Blink' van Bea de Visser (zie afbeelding) geprojecteerd. Hierin wordt de toeschouwer geconfronteerd met een dubbelprojectie van portretten. Deze tonen onbekende personen die als geestverschijningen voor korte tijd te zien zijn. Hun gesloten ogen en het gebruik van een elektronenflitser suggereren een momentopname, een flits uit een onbekende tijd. Elk portret ondergaat een langzame transformatie naar een tweede persoon, wat zorgt voor verwarring over de identiteit van de geportretteerde.