Centrum Beeldende Kunst Rotterdam
CBK HOME TENT. Artotheek Educatie CBK Artoteek Projecten
Gastateliers Kunst Openbare Ruimte Educatie CBK Portal Documentatie- en Informatiecentrum Adressen/Openingsuren
De Nieuwe Binnenwand
vanaf januari 2003: Elke avond film op de Nieuwe Binnenweg 75.
Als programmagids kunt u de CBK-site checken op de komende
vertoningen,
of meld u aan voor onze mailinglist op com@cbk.rotterdam.nl ovv
'Mailinglist').
Kunstenaars die een video zouden willen vertonen, kunnen hun plan
voorleggen bij het CBK.
Pieter Jan Smits: 'Balspel'
De Nieuwe Binnenwand. Als de winkeliers na sluitingstijd hun grijze
rolluiken laten zakken, verandert de overdag zo levendige Nieuwe
Binnenweg in een grotendeels ongure, donkere straat. Maar sinds
eind januari brandt bij het Centrum Beeldende Kunst 's avonds licht
in de etalage. Achter de hoekramen van de nieuwe Binnenweg en de
Gouvernestraat zijn namelijk twee filmschermen geplaatst. Deze zijn
'De Nieuwe Binnenwand' gedoopt. Na zonsondergang zijn hierop
bewegende kunstwerken te zien. Dit zijn videowerken gemaakt door
Rotterdamse kunstenaars. Het zijn geen films met een begin en een
(happy) einde, maar beeldexperimenten die de lopende of fietsende
voorbijganger even op een verkeerd been zetten. Elke drie weken
wisselt de voorstelling.
programma
Bea de Visser: 'Blink' Eind januari zijn de schermen van deze
'Nieuwe Binnenwand' ingewijd met de film 'When Evil returns to
Politics', waarin kunstenaar Tony Cokes flink de waarheid zegt over
de westerse politiek, tegen een achtergrond van een New Yorkse
skyline. Daarna was de beurt aan Pieter Jan Smits film 'Balspel'
(zie afbeelding hierboven) over twee voetballende jongens. In maart
is 'Blink' van Bea de Visser (zie afbeelding) geprojecteerd. Hierin
wordt de toeschouwer geconfronteerd met een dubbelprojectie van
portretten. Deze tonen onbekende personen die als
geestverschijningen voor korte tijd te zien zijn. Hun gesloten ogen
en het gebruik van een elektronenflitser suggereren een
momentopname, een flits uit een onbekende tijd. Elk portret
ondergaat een langzame transformatie naar een tweede persoon, wat
zorgt voor verwarring over de identiteit van de geportretteerde.