Raad voor de Transportveiligheid
13 maart 2003
Raad voor de Transportveiligheid beveelt aan, na fataal ongeval in
chemicaliëntanker:
Meer aandacht voor meetprocedures voor 'lege' binnenvaarttankers
Rederijen, hun veiligheidsadviseurs en bemanningen in de binnentankvaart
moeten meer aandacht besteden aan de gevaren die ontstaan wanneer de
laadruimte van tankers niet op de juiste wijze wordt geventileerd. Deze
aanbeveling richt de Raad voor de Transportveiligheid, voorgezeten door mr.
Pieter van Vollenhoven, tot betrokken organisaties en instanties na een
onderzoek naar een fataal ongeluk dat de schipper van een tankschip
overkwam in de haven van Rotterdam, op 30 november 2000. De schipper kwam
om het leven toen hij uit een ruim van de chemicaliëntanker handmatig
resten nafta wilde verwijderen. Door een gebrek aan zuurstof - hij
gebruikte geen perslucht maar een filtermasker - raakte de schipper buiten
bewustzijn. Hij viel en ondanks snelle hulp van bemanningsleden, personeel
van de havendienst en de GGD overleefde hij het ongeval niet.
Bij het onderzoek van de Raad voor de Transportveiligheid kwam aan het
licht dat veel ontbrak aan de wijze waarop voorafgaand aan het ongeval
getracht was de tanks van de chemicaliëntanker te ventileren, om het schip
geschikt te maken voor nieuwe lading. Bovendien vonden er geen metingen
plaats, om de concentraties van verstikkende, giftige en/of explosieve
gasmengsels vast te stellen. De Raad stelt vast dat er het een en ander
ontbreekt aan de procedures die de betreffende rederij hanteert voor de
omgang met gevaarlijke stoffen, het betreden van besloten ruimten zoals
ladingtanks en het gebruik van adembeschermingsmiddelen.
Veiligheidsadviseurs zouden, aldus de Raad, bemanningen moeten wijzen op
het belang van het op de juiste momenten uitvoeren van metingen, aan boord
van schepen die gevaarlijke stoffen vervoeren. Ook de regels die gelden
voor het betreden van besloten ruimten op dergelijke schepen zouden sterker
onder de aandacht moeten worden gebracht. Vakorganisaties in de binnenvaart
zouden hun leden eveneens op deze aspecten dienen te wijzen. Ook in
opleidingen op het gebied van scheepvaart en logistiek, zoals die worden
gegeven door het Scheepvaart en Transport College Rotterdam en de
Vakopleiding Transport en Logistiek, zouden de cursisten met nadruk moeten
worden gewezen op het belang van metingen en van het naleven van
veiligheidsregels op dit gebied. De minister van Verkeer en Waterstaat
wordt gevraagd ervoor zorg te dragen dat het document waarin meetresultaten
moeten worden vastgelegd (het zogenaamde ladingjournaal), met spoed wordt
voorgeschreven.