Partij van de Arbeid
Den Haag, 13 maart 2003
Bijdrage van Heemskerk en Depla (beiden PVdA) ten behoeve van het AO
Pensioenen & Fusie DNB/PVK
* De aanhoudende slechte berichten van de beursen maken werknemers en
gepensioneerden bezorgd over hun pensioen. In contrast hiermee staat de
opwinding in pensioenfondsen en sociale partners-land over de brief van de
PvK van 30 september. De inhoud van de brief was niet meer en niet minder:
er is brand. En branden blus je niet door de brandmelder te zeggen dat die
zijn mond moet houden.
* De ontwikkelingen op de beurs tarten ieders verwachtingen. Maar het
is te makkelijk om dat als enige oorzaak voor de problemen te zien. Wat
kunnen we leren van de jaren negentig?
* Is er bij de sociale partners en de PVK te weinig bewustzijn geweest
wat een kostendekkende premie is. En hebben we als Tweede Kamer wel
voldoende opgelet?
* Zijn er teveel reserves gebruikt voor maatschappelijk gewenste
verbeteringen
* Is de incidentele ruimte die er was binnen de loonruimte door de
terecht lagere pensioenpremies in de jaren negentig ingezet voor
structurele loonsverhoging. Wat zijn de effecten hiervan op de huidige
pensioenpremies.
* Zijn de effecten van resultaten van loononderhandelingen (bv langere
loonschalen) wel voldoende doorvertaald naar de langere termijn effecten op
pensioenpremies.
* Had het toezicht hier niet beter op moeten letten.
* Is er onverantwoord geld teruggestort (zie brief PvK)
* Welke lessen te trekken?
* Maak transparant wat een kostendekkende premie is en wat de waarden
van een pensioentoezegging is. Daar hebben werknemers van de toekomst recht
op.
* Pensioen is onderdeel van een arbeidsovereenkomst: een toezegging
aan werknemers over het loon als ze met pensioen gaan. Mooie nominale
toezeggingen zeggen weinig over de werkelijke koopkracht na pensionering.
* Als er premiekortingen gegeven worden, laat dat dan op de balans
zien.
* Aan de CAO-tafel is te weinig oog geweest voor de effecten van
afspraken voor de pensioenkosten op termijn. Voorbeeld Metaalfonds.
* Toezicht moet beter
* Ons pensioenstelsel biedt nog steeds meer zekerheid voor de toekomst
dan die van ons omringende landen.
* Waarom praten we in de Tweede Kamer over pensioenen?
Pensioen is een profijtelijke vorm van solidariteit tussen en binnen de
generaties, in goede en slechte tijden. Een zaak van sociale partners. Maar
de overheid heeft ook een verantwoordelijkheid:
a. Toezicht: toezeggingen moeten worden waargemaakt
b. belangen beschermen van mensen die niet aan de onderhandelingstafel
zitten. In dit geval de werknemers van de toekomst (mijn kinderen) en de
gepensioneerden van nu. Schaduwkanten van oplossingen moeten niet eenzijdig
op hun bordje neergelegd worden. Of in ronder Nederlands. De
babyboom-generatie mag niet de problemen doorschuiven naar toekomstige
generaties. Daarom steunen we het voorstel van STAS Rutte om in de nieuwe
pensioenwet op te nemen dat indexatie alleen achterwege gelaten mag worden
als er kostendekkende premies betaald worden.
Wat te doen?
1. Puin ruimen.
Het goede nieuws is dat de maatregelen van de pensioenfondsen om de
onderdekking ongedaan te maken hebben geholpen. Maar ze zullen er onder het
bezielend toezicht van de PVK nog wel mee door moeten gaan.
De PvdA steunt de aanpak van het PvK dat onderdekking niet geaccepteerd
wordt. Voorstellen in die richting zijn onverantwoord. Ik geef toe zekerheid
heeft zijn prijs. Maar we moeten er niet aan denken dat in deze tijden bij
sanering van bedrijven er problemen komen bij waardeoverdracht.
2. Oppassen dat we economie niet verder op de rem trappen,
maar wel actie ondernemen
3. Buffers in de toekomst weer op gaan bouwen
In uw antwoord op vraag 28 staat dat bij PVK nog amper voorstellen voor
herstel buffer zijn binnengekomen. Wij vinden een actievere houding op zijn
plaats. Wat gaat u doen om sneller meer voorstellen binnen te krijgen.
4. Transparantie: werknemers (nu en van de toekomst), gepensioneerden (nu en van de toekomst) en werkgevers hebben recht op duidelijkheid. Ze moeten weten waar ze aan toe zijn. Wat stelt de toezegging voor en wat is de rekening die nog boven hun hoofd hangt. PvdA wil meer openheid over onderdekking per individueel fonds. Waarom mag de Pvk het wel weten en de direct betrokkenen niet. Wij verzoeken de Staatssecretaris om onderdekking per fonds te publiceren.
5. Om die duidelijkheid te geven maakt elk pensioenfonds een
plan voor de komende 10 jaar
Conform brief van PvK, maar dan niet alleen fondsen die problemen hebben
maar iedereen maakt plan voor komende 10 jaar. Vertrekpunt: carrière
verloop, indexatie, grenzen aan de premiehoogte en beurs herstelt zich
voorzichtig. Dat moet input zijn voor pensioenplan per sector en per bedrijf
Sommige fondsen hebben meer dan 3 maanden nodig om zo'n plan te maken. Is
drie maanden niet lang genoeg. Wat gaat u er aan doen om deze fondsen tot
tempo te manen?
6. Toezichtregels moeten macro kijken en dat was niet op orde,
daarom nieuw actuariële principes
Die moeten er snel komen. Publicatie white paper is goede stap.
Nu die er is lijkt me het voorstel van VNO voor een noodwet overbodig. Deelt
U die mening?
7. Op basis van deze inzichten een nieuw pensioenconvenant
sluiten tussen overheid en sociale partners, gericht op langjarige afspraken
over een op langere termijn houdbaar, betaalbaar en sociaal pensioen. Als al
die plannen er in de zomer zijn kan een nieuw kabinet dan dit najaar een
nieuw pensioenconvenant sluiten.
Het is duidelijk dat een fundamentele herbezinning op het pensioenstelsel
noodzakelijk is. Een pensioenstelsel heeft toekomst als het zelfs in de
huidige crisis de solidariteit tussen en binnen generaties houdbaar regelt.
8. Tot slot moet er eindelijk de nieuwe pensioen en
spaarfondsenwet komen!! De ervaringen van de huidige crisis moeten hier in
mee genomen worden. Hoever is uw departement hiermee. Uw voorganger
Hoogervorst heeft er nooit zichtbare resultaten weten te boeken. Is daar
verandering in gekomen? U kunt in uw demisonaire periode daar mooi aan
werken. Niet om politieke knopen door te hakken maar om er voor te zorgen
dat als de politieke knopen door het nieuwe kabinet zijn doorgehakt de wet
een week later naar de Raad van State kan.
Inbreng Heemskerk
Streng, deskundig en onafhankelijk toezicht is cruciaal voor de PvdA. Het
zijn onze natuurlijke bondgenoten. Want komen op voor een breed algemeen
belang, voor transparantie en een goede marktwerking
In deze fase van de fusie gaan wij graag op een aantal elementen in:
Bijdrage in de kosten van toezicht: bij de PVK wordt het door de sector
betaald, dat zou volgens de PvdA ook moeten gelden voor het doorbelasten van
bankentoezicht DNB aan de sector.
Deelt de minister die mening?
Kostenverdelingen: wat betreft de PvdA kan de sector over de schouder
meekijken naar de totale kosten van toezicht. Wellicht vallen er
efficiencywinsten te behalen, bijvoorbeeld een Raad van advies. Hierbij
geldt niet, wie betaalt bepaalt. Oneerbiedige vergelijking: je maakt een
pyromaan ook geen hoofd van de brandweer.
Deelt de minister die mening over de mogelijk voor inspraak?
De totale kosten van toezicht is een stijging te zien. Een onvermijdelijk
gevolg van toename kwaliteit en taken. 'kost wat, heb je ook wat'. Echter,
ALD gaat ook PvdA aan het hart. Wij zouden daarom graag een analyse van de
toezichtkosten zien in internationaal perspectief, is er een level playing
field, maar ook werken onze toezichthouders efficiënt genoeg? Met name bij
de omvang van DNB kunnen we wel enkele vragen stellen. Euro is ingevoerd.
ECB heeft taken overgenomen en ook een apparaat. Is omvang DNB dus afgenomen
en verwacht de minister een verdere daling?
Ten aanzien van de white paper aanpak van PVK geldt ook dat met het creëren
van de keuzemogelijkheid voor het standaard model danwel een eigen risico
analyse van toekomstige verplichten en beleggingsbeleid in potentie grote
kosten ook voor de toezicht houder zijn gecreëerd. Als alle 850
pensioenfondsen voor een eigen model kiezen, vraagt dat heel wat analyse en
toezicht capaciteit bij de PVK. Hierin heeft de sector dus ook zelf de hand.
Aangezien er nu een onderzoek uitgevoerd wordt naar ALD, lijkt het ons
logisch daarin ook de kosten van toezicht te betrekken. Voor een bank of
verzekeraar zijn het immers allebei kosten. Kan de minister een dergelijke
analyse toezeggen?
Ten aanzien van de betrouwbaarheid toets bij benoeming van bestuurders maar
ook compliance controle op bestaande bestuurders en directie zouden wij ook
graag wat meer informatie krijgen. Onlangs waren er onregelmatigheden bij
een redelijk groot ondernemingpensioen en is de directeur ook vertrokken. Is
de betrouwbaarheid en deskundigheids toets zwaar en uitgebreid genoeg en het
compliance toezicht goed geregeld? Is er volgens de minister niet een
actievere rol van de toezichthouders gewenst om t.b.v. vergoten de
professionaliteit en deskndig van het pensioenbeheer tot een verdere
consolidatie in de sector te komen? Zijn er niet gewoon teveel koninkrijkjes
en te kleine pensioenfondsen in Nederland?
Ten slotte: past deze fusie nog in een groter geheel en mogelijke
samenvoeging ook met de AFM om tot een Australisch model te komen of
bijvoorbeeld FSA zoals in de UK? Zo ja in welke fase zitten we nu en welke
termijn denkt de minister dan aan?
Partij van de Arbeid