AutoRai
13-3-2003
BMW 3-serie modeljaar 2003: de nieuwe Coupé en Cabrio
Voor het modeljaar 2003 presenteert BMW een absolute primeur voor het merk: een coupé met dieselmotor. Onder de motorkap van de BMW 330Cd bevindt zich de nieuwe 3.0 liter zescilinder dieselmotor.
Deze combineert een vermogen van 150 kW/204 pk bij 4.000 min-1 met een
enorme trekkracht over het gehele toerengebied. Zo is het maximum
koppel van 410 Nm al vanaf 1.500 min-1 beschikbaar en blijft dit
constant tot 3.000 min-1. In combinatie met de handgeschakelde
zesversnellingsbak levert hij bijzonder gecultiveerde en economische
prestaties.
De diesel-coupé combineert sportiviteit met economie
De 330Cd brengt de dieselkracht zo soeverein op de weg, dat hij direct
als maatstaf op het gebied van rijdynamiek en sportiviteit mag worden
gezien. Dat blijkt ook uit de prestaties: acceleratie 0-100 km/h in
7,2 seconden; topsnelheid 242 km/h. Nog indrukwekkender is de
inhaalsprint van 80-120 km/h: slechts 6,1 seconden. Toch neemt hij
volgens de nieuwe Europese verbruikscyclus genoegen met gemiddeld
slechts 6,6 liter diesel per 100 kilometer.
Zes versnellingen voor meer rijplezier en minder verbruik
Een handgeschakelde zesversnellingsbak was tot nu toe bij BMW
voorbehouden aan slechts enkele modellen, waaronder nu ook de nieuwe
diesel-coupé. Daarmee kan de bestuurder enerzijds een groot koppel bij
nagenoeg elk toerental, respectievelijk elke snelheid oproepen.
Anderzijds kan hij deze coupé ook ontspannen rijden, zonder daarbij
teveel aan alert reactiegedrag te verliezen. De eerste versnelling is
afgestemd op maximale trekkracht, hetgeen de acceleratie vanuit
stilstand en bij lage snelheden verbetert. Met de volgende vijf
versnellingen in de zesde wordt de topsnelheid bereikt beschikt de
bestuurder bij elke snelheid of elk toerental altijd over een exact
bijpassende versnelling.
BMW 330Cd nog nooit was het leuker om zuinig te zijn
Tot slot is deze indrukwekkende krachtbron verpakt in een sportief
gelijnde carrosserie. De 330Cd ziet er uit, zoals een coupé er hoort
uit te zien, rijdt zoals een BMW moet rijden, en is toch een diesel,
met alle voordelen van dien. Daarmee voldoet de BMW 330Cd aan de
verwachtingen van traditionele en nieuwe coupé-liefhebbers. Met name
in de sterk groeiende Europese dieselmarkt zet de nieuwe diesel-coupé
de maatstaf op het gebied van rijplezier, styling en economie.
BMW 330Ci de atleet onder de coupés
De 330Ci met 170 kW/231 pk benzinemotor levert motorvermogen in
overvloed. Het is dan ook een van de sterkste motoren in deze klasse.
Net als de 330Cd en de 325Ci is hij standaard uitgerust met een
handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarnaast kunnen de 330Ci en de
325Ci ook worden uitgerust met een zestraps SMG-transmissie. Met deze
sequentieel geschakelde, manuele transmissie (SMG) kan de bestuurder
bliksemsnel schakelen via de keuzehendel of via de twee zogenoemde
paddles aan het stuur. Daarmee kan hij zich optimaal op het rijden
concentreren en de handen ook tijdens het schakelen aan het stuur
houden. De SMG-transmissie maakt met zijn absoluut exacte,
gelijkmatige en snelle schakelmanoeuvres (binnen milliseconden) vooral
voor sportief ingestelde bestuurders het schakelen nog plezieriger.
Een koppelingspedaal ontbreekt.
Dynamischer lijnvoering
Een coupé moet elegant en sportief zijn en er ook zo uitzien. Met de
nieuwe 3-serie Coupé accentueren de BMW ontwerpers de uitzonderlijke
prestaties van deze auto. De subtiele design touches versterken de
sportiviteit en de dynamiek eigenschappen die tegelijkertijd
specifieke kenmerken zijn van het merk BMW. Van voren oogt de nieuwe
3-serie Coupé met zijn nieuwe koplampen, de bredere nieren, de
gewijzigde powerdome en de vlakkere voorspoiler nog indrukwekkender en
krachtiger. Ook de achterzijde is aangepakt, met een bredere
greeplijst aan het kofferdeksel, nieuwe achterlichten in LED-3D
briljanttechniek en de nieuwe achterskirt. En profil vallen naast de
hoger geplaatste richtingaanwijzers en de gewelfde spatborden ook
nieuwe 17-inch lichtmetalen sterspaak-wielen op.
Nadruk op veiligheid
De dynamiek, de wendbare handelbaarheid en de sportiviteit van deze
coupé zijn gebaseerd op het dynamische onderstel van de 3-serie. Voor
het modeljaar 2003 is het echter gemodificeerd en afgestemd op een nog
perfectere handelbaarheid. Ook de Coupé profiteert van de verder
gebalanceerde gewichtsverdeling vóór/achter, die een harmonieus
rijgedrag en grote bochtsnelheden mogelijk maakt. Vanwege de hiervoor
ideale achterwielaandrijving blijft de direct afgestemde besturing
vrij van invloeden uit de aandrijving. Dit verschaft de bestuurder een
enorme stuurprecisie en eenduidige feedback. De Coupés beschikken
verder ook over alle veiligheidsaspecten van de BMW 3-serie, zoals
ABS, CBC en het nieuwste stabilisatiesysteem DSC III met tractiehulp,
elektronisch sperdifferentieel en noodstopbekrachtiging.
De Coupé is dus zowel optisch als technisch de sportiefste variant van
de BMW 3-serie en zo rijdt hij ook! Bochtige trajecten legt hij
sneller, veiliger en beheerster af. Wie in de nieuwe 3-serie Coupé
rijdt, voelt zich net een atleet, die steeds sneller wordt en alle
andere hardlopers achter zich laat. Snel en krachtig aan de ene, en
esthetisch en elegant aan de andere kant.
Simply the best!
Het succes van BMWs 3-serie Cabrio houdt al zon twintig jaar aan en
kan toch eenvoudig worden samengevat: simply the best! Dat geldt voor
het ontwerp met open en gesloten kap evenzeer als voor de prestaties,
die vooral krachtig en dynamisch zijn. En de bruikbaarheid? 365 dagen
per jaar. De vernieuwde BMW 3-serie Cabrio is sportiever en
innovatiever dan ooit.
Begerenswaardig
Ook de 3-serie Cabrio heeft in het vooraanzicht een krachtiger
uitstraling gekregen. Vanaf de zijkant gezien versterkt de vlakker
geplaatste voorruit de sportief-gestrekte lijn van de open BMW. Bij
gesloten kap onderstrepen het strakgespannen linnen en de brede
C-stijl het coupe karakter. Aan de achterzijde geven de nieuwe
LED-achterlichten een duidelijk signaal af: hier rijdt de nieuwe BMW
3-serie Cabrio.
Innovaties maken de cabrio nog beter
Belangrijke innovaties zorgen ervoor dat de nieuwe BMW 3-serie Cabrio
op technologisch gebied state of the art blijft: net als bij de Coupé
is ook het topmodel van de Cabrio, de 330Ci, voortaan uitgerust met
een handgeschakelde zesversnellingsbak. Als optie is ook hier voor de
325Ci en 330 Ci Cabrio de zestraps SMG-transmissie leverbaar.
Bij alle 3-serie Cabrio-modellen kan de kap nu standaard
volautomatisch worden geopend en gesloten. Deze uitbreiding van de
standaarduitrusting omvat tevens het openen en sluiten van de kap via
de afstandsbediening.
Meesturende koplampen als optie voor 3-serie Coupé en Cabrio
Met de intelligente lichttechniek Adaptive Light Control (ALC)
revolutioneert BMW de koplamptechnologie. Deze meesturende koplampen
bieden een veel betere verlichting in bochten en vormen daarmee een
belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid. De BMW 3-serie Coupé
en Cabrio zijn de eerste BMW modellen die profiteren van deze
innovatie.
ALC is een aan de rijomstandigheden aangepaste, variabele
koplampsturing. Daarmee wordt dankzij een systeem van sensoren en een
computer vooruitkijkend verlichten van de weg mogelijk. Hiervoor
gebruikt het systeem twee meesturende Bi-Xenon-koplampen om het
verloop van de weg te verlichten. Vóór en in bochten kan de bestuurder
daarmee de komende verkeersomstandigheden sneller en veiliger
overzien.
LED-achterlichten met zeer snel reagerend remlicht
Eveneens volkomen nieuw bij de 3-serie Coupé en Cabrio zijn de
achterlichten en het derde remlicht met innovatieve
LED-3D-briljanttechniek. Het belangrijkste voordeel van deze
lichtdiodes (LED) is de nagenoeg onbeperkte levensduur en de
onderhoudsvrijheid. Omdat de elektronische aansturing sneller gaat dan
bij conventionele gloeilampen, is ook een kortere reactietijd van het
remlicht mogelijk. Achteropkomend verkeer wordt daardoor eerder
gewaarschuwd.
Dankzij de LED-technologie kan ook de actieve veiligheid van 3-serie
Coupé en Cabrio worden verbeterd. De dynamische remkrachtindicatie
tweetraps remlicht verandert het oppervlak en de intensiteit van het
remlicht afhankelijk van de vertraging van de auto en waarschuwt
daarmee het achteropkomende verkeer bijvoorbeeld voor een noodstop.
Het gevaar van kop-staart-botsingen wordt daarmee gereduceerd.
Voorlopig is het tweetraps remlicht voorbehouden aan de
US-uitvoeringen van de 3-serie Coupé en Cabrio. In de andere landen
kan het tweetraps remlicht worden geactiveerd zodra de wetgeving dat
toestaat.
Nieuw elan voor 3-serie sedan, touring en compact
Zes op de tien verkochte BMWs is een 3-serie. Een goede gelegenheid om
bij de modelvernieuwing van de Coupé en Cabrio meteen het hele
bestseller-programma voor het modeljaar 2003 nieuw elan te geven.
Hiertoe zijn onder meer Edition-pakketten voor de sedan en touring
ontwikkeld, is de compact-familie uitgebreid met nieuwe motoren en
zijn stilistische verfijningen doorgevoerd. Bij alle modellen werden
tevens enkele technische innovaties ingevoerd.
Naast de Edition-pakketten Lifestyle en Exclusiv hebben de klanten als
extra de keuze uit de nieuwe lakkleuren Mysticblau, een volle,
diepblauwe kleur, en Silbergrau metallic, een matte, zilvergrijze
tint. De kleur Chiarettorood is voorbehouden aan de Edition-modellen.
Twee nieuwe wielen maken het mogelijk om de 3-serie sedan en touring
nog individueler uit te rusten. De lijsten op de portierpanelen kunnen
in beide Editions in het nieuwe decor Moongrey, respectievelijk als
optie ook in edelhout Myrthe of in aluminium worden uitgevoerd. Bij de
Edition Lifestyle zijn de stoelen met bekleding uit stof en leder in
Schwarzgrau, Mysticblau uitgevoerd en beschikt de hoogwaardigere
Edition Exclusiv over lederen bekleding in de kleur Chameleon. Hier
zijn bovendien nu voor alle vier- en zescilinder-varianten de
instrumenten voorzien van chroom vattingen en zijn pook- en
handremmanchet uitgevoerd in leder. De optionele armsteun is bekleed
met leder. Het Edition-pakket omvat verder een lederen stuurwiel. De
dorpellijsten zijn voorzien van verchroomde inzetten; ook de onderste
afdekrand van de ruiten is verchroomd. De Edition Sport voor sedan en
touring komt in principe overeen met het bekende M Sport-pakket met
extra opties.
Net als in de Coupé en Cabrio krijgen ook de 330i en 330d sedan en
touring standaard een handgeschakelde zesversnellingsbak. Datzelfde
geldt voor de vierwielaangedreven uitvoeringen en de 320d. De zestraps
SMG-transmissie is als optie verkrijgbaar voor de 325i en de 330i.
Alle modellen zijn uitgerust met de nieuwe LED-achterlichten en
(voorlopig alleen in de VS) met het tweetraps remlicht.
Het hatchback-model compact, waarvan het actuele model begin 2001 werd voorgesteld, is voor het modeljaar 2003 uitgebreid met een diesel-instapmodel 318td. Daarmee bestaat het programma nu uit vijf varianten. Het topmodel 325ti beschikt voortaan over een handgeschakelde zesversnellingsbak. Bij de achterlichten werd het heldere dekglas vervangen door gekleurd glas. In ingeschakelde toestand zijn de richtingaanwijzers nu geel en anders rood. Met een extra profielrand en de al van de Coupé bekende, bredere en gestrekte greeplijst op de achterklep werd tegelijkertijd het achteraanzicht van de compact optisch licht gemodificeerd. Subtiele dorpelverbreding ronden de modeljaarvernieuwing van de 3-serie compact af.