Ingezonden persbericht

Persverklaring
Aan: De nieuws redactie
Van: Directe Actie Groep Eurodusnie

Studenten verwijderen reclame borden uit de UvA
Protest tegen commercialisering van het onderwijs en het GATS verdrag

Op woensdag 12 maart hebben wij, een groep studenten, een aantal reclameborden uit het Atrium complex van de Universiteit van Amsterdam verwijderd, uit protest tegen commercialisering van het onderwijs en de dreigende bezuinigingen in het onderwijs. Wij zijn niet gediend van commerciële reclame binnen onze universiteit, en gaan de borden aanbieden aan staatssecretaris van onderwijs Annette Nijs. Zij is namelijk voorstandster van een grotere invloed van het bedrijfsleven op het onderwijs, hetgeen ook binnen het GATS verdrag aan de orde is. We denken daarom dat ze blij zal zijn met deze commerciële reclame borden, en ze in haar kantoor gaat ophangen.

De actie vormde een inleiding op de landelijke studentendemonstratie welke plaatsvindt op donderdag 13 maart in Den Haag. Het ziet ernaar uit dat er binnenkort fors bezuinigd gaat worden op het onderwijs. Zelfs de OV-jaarkaart, die destijds werd ingevoerd als een bezuiniging, staat op de tocht. Tegelijkertijd blijven de universiteiten en hoge scholen geld nodig hebben. Onderwijs is immers niet gratis. De afgelopen jaren is het steeds duidelijker geworden, dat onderwijs instellingen zich gedwongen voelen geld te werven bij commerciële instellingen.

Het bedrijfsleven is buitengewoon geïnteresseerd in wetenschappelijk onderzoek dat voor hen bruikbaar is. Voor dit soort onderzoek blijkt het dan ook makkelijker sponsors te werven dan voor onderzoek naar richtingen waar het belang minder evident is. Een verschraling van het academische keuze vrijheid ligt op de loer. Bovendien komt ook de academische onafhankelijkheid in het geding, wanneer bedrijven enkel onderzoek dat voor hen nuttig is wil financieren en onderzoeksresultaten wil publiceren die in hun belang zijn. Kortom, onafhankelijkheid, toegankelijkheid (en daar mee) kwaliteit van het onderwijs staat op de tocht.

De toenemende invloed van het bedrijfsleven binnen het onderwijs brengt niet alleen de 'academische onafhankelijkheid' in het geding, ook lijken educatieve doelstellingen het steeds meer te moeten afleggen tegen economische overwegingen. Wordt de student straks alleen klaargestoomd voor een mooie baan bij een groot bedrijf?

Een van de meest kenmerkende manieren waarop deze belangenverschuiving tot uitdrukking komt is de opmars van reclame binnen onderwijs-gebouwen. In ruil voor luttele bedragen lenen onderwijs-instellingen de muren van hun kantines, aula's en zelfs lokalen uit voor commerciële boodschappen. Deze vorm van reclame is voor adverteerders bijzonder vruchtbaar, aangezien hun producten op die manier de 'goedkeuring' van de onderwijs-instelling krijgen en studenten verder in de rol van consument worden gedrukt.

Scholen en universiteiten zijn 'intellectuele vrijplaatsen' en moeten niet verzwolgen worden door de maalstroom van de markteconomie. Onderwijs is van en voor de `scholieren en de studenten zelf en niet van en voor hen die de streven naar financieel gewin. Door vandaag een aantal reclame borden gewoon op te ruimen, willen wij aantonen dat het wel dergelijk mogelijk is om je (op simpele wijze) actief te verzetten tegen de zogenaamd abstracte invloed van commercie op het hoger onderwijs. Een luttele schroevendraaier stelt je hiertoe in staat!

Contact: dageurodusnie@squat.net
Einde persverklaring