KON BOSKALIS WESTMINSTER
Boskalis voert winst op, blijft investeren
Hoofdpunten
Nettowinst EURO 82,1 miljoen +5%
Dividend EURO 1,26 per aandeel +5%
Orderportefeuille op EURO 1,3 miljard
Koninklijke Boskalis Westminster nv heeft in 2002 de winst met ruim 5%
opgevoerd. In het afgelopen boekjaar werd voor EURO 1,1 miljard aan
nieuwe opdrachten geboekt. De orderportefeuille is met EURO 1,3
miljard ruim gevuld. Investeringen in materieel beliepen ruim EURO 150
miljoen en zijn gericht op marktpositionering en 'cost leadership'.
De omzet opgeleverd werk nam toe met 4% en de winst per aandeel steeg,
mede dankzij de bijdrage van de deelname in Archirodon, met ruim 5%
tot EURO 3,16.
Door de leidende marktpositie, een internationaal brede
positionering en een uiterst solide kapitaalstructuur met een
solvabiliteit van 42%, staat Boskalis er goed voor.
R. van Gelder, bestuursvoorzitter van Boskalis:
'In de tweede helft van 2002 werd duidelijk dat ook in markten voor
maritieme infrastructuur de gevolgen van economische stagnatie en
geopolitieke onzekerheid voelbaar zijn. Niettemin heeft Boskalis in
2002 de winst opgevoerd. De marktvooruitzichten op langere termijn
zijn overwegend positief. Op kortere termijn richten wij ons op behoud
van onze marktpositie en operationele optimalisatie. Wij blijven
investeren in de toekomst. Voor 2003 verwacht ik een onzeker jaar voor
de sector, waarin Boskalis naar omstandigheden behoorlijk zal
presteren.'
Omzet en orderportefeuille
De omzet opgeleverd werk, de basis voor de gepubliceerde nettowinst,
bedroeg in het verslagjaar EURO 1.124 miljoen (2001: EURO 1.081
miljoen).
De omzet verricht werk in 2002 bedroeg EURO 1.035 miljoen, ten
opzichte van
EURO 1.083 miljoen in 2001. In Europa was met name de omzet in
Nederland aanzienlijk lager dan in het topjaar 2001. Buiten Europa
werden omzetstijgingen gerealiseerd in het Midden- Oosten en Nigeria,
terwijl het volume in Mexico en het Verre Oosten achterbleef bij 2001.
In Noord-Amerika lag de omzet in 2002 op hetzelfde niveau als in het
voorgaande jaar.
De omzet verricht werk op de thuismarkten bedroeg EURO 606 miljoen
(2001: EURO 627 miljoen), dit was evenals in 2001 een aandeel van 58%
in de totale groepsomzet. In Europa daalde de omzet met name in
Nederland, waar na het topjaar 2001 het volume vooral daalde in de
segmenten zandhandel en droog grondverzet. Ook in Duitsland en
Scandinavië was de omzet lager dan in 2001, door zwakkere markten. Het
Verenigd Koninkrijk had een beter jaar en Portugal lag op het niveau
van 2001.
Buiten Europa was de omzet in Mexico aanzienlijk lager dan in 2001 en
was het activiteitenniveau in de Verenigde Staten stabiel. Thuismarkt
Nigeria had een sterk jaar door een omvangrijke opdracht van Chevron.
In Brazilië werd in 2002 geen omzet behaald, de activiteiten werden
afgebouwd in verband met geringe marktvooruitzichten in dat land.
Op de internationale projectenmarkt bedroeg in 2002 de omzet verricht
werk EURO 377 miljoen (2001: EURO 400 miljoen). De omzet in het Verre
Oosten was per saldo lager, door de zandproblemen op de
landaanwinningsprojecten in Singapore in de tweede helft van het jaar.
Omvangrijke overige projecten waren havenuitbreidingen in Pusan,
Zuid-Korea en Jubail, Saoedi Arabië, alsmede het toeristeneiland in
zee 'Palm Island' in Dubai en een nieuwe wegverbinding in Sri Lanka,
van het vliegveld naar de hoofdstad Colombo. Het activiteitenniveau in
Afrika was matig, evenals in Zuid-Amerika. Archirodon droeg in 2002
voor het volledige jaar bij en verdubbelde haar omzetbijdrage ten
opzichte van 2001, naar EURO 53 miljoen.
Op de specialistische niche-markten waren de activiteiten ten behoeve
van de offshore-industrie van een vergelijkbare omvang als in 2001; de
omzet verricht werk in dit segment bedroeg EURO 52 miljoen.
In 2002 werd voor EURO 1.084 miljoen aan werk aangenomen (2001: EURO
1.093 miljoen). Belangrijke nieuwe opdrachten betroffen
havenuitbreidingen in Maleisië, Gothenburg, New York en Korea, een
waterafvoerfaciliteit in Singapore (samen met Archirodon) en het
landaanwinningsproject voor Chevron in Nigeria. De orderportefeuille
steeg van EURO 1.224 miljoen ultimo 2001 tot EURO 1.273 miljoen per 31
december 2002. Hiervan had een bedrag van EURO 382 miljoen betrekking
op landaanwinningsprojecten in Singapore, waarvan het tijdvak van
uitvoering op dit moment onzeker is.
Resultaten
Het resultaat voor rente en belastingen (EBIT) steeg met 6% tot EURO
109,3 miljoen (2001:
EURO 103,4 miljoen).
Het bedrijfsresultaat van EURO 99,5 miljoen was hoger dan in 2001
(EURO 97,7 miljoen). Het bedrijfsresultaat in verhouding tot de omzet
opgeleverd werk bedroeg 8,9% (2001: 9,0%).
De bezetting van het materieel in 2002 was goed. Door de omvangrijke
cutterwerken in het Midden-Oosten waren de grote zelfvarende cutters
sterk bezet. De kleinere cutters waren minder bezet dan in 2001, met
name door de lagere omzet in thuismarkten. Per saldo steeg de
bezetting van de cuttervloot naar 31 weken (2001: 29 weken). De
bezetting van de hoppervloot was conform verwachting lager dan in
2001; dit werd met name veroorzaakt door de geplande verlenging van de
jumbo sleephopperzuiger 'W.D. Fairway', die daardoor in het vierde
kwartaal niet in gebruik was. Daarnaast lag deze jumbo hopper in het
derde kwartaal zeven weken stil, doordat geen zand kon worden gewonnen
voor het landaanwinningsproject in Singapore. De overige
sleephopperzuigers hadden hoge bezettingsgraden, per saldo was de
sleephopperzuigervloot op jaarbasis 40 weken bezet (2001: 43 weken).
De afschrijvingen stegen in 2002 als gevolg van vervangings- en
uitbreidingsinvesteringen in materieel tot EURO 66,6 miljoen (2001:
EURO 62,2 miljoen).
Het resultaat uit niet-geconsolideerde deelnemingen groeide tot EURO
9,8 miljoen (2001: EURO 5,7 miljoen). De grootste deelneming,
Lamnalco, die zich voornamelijk in het Midden-Oosten en Nigeria met
haven- en offshoredienstverlening bezighoudt, had wederom een
uitstekend jaar, waarin de vruchten werden geplukt van de in 2001
gedane investeringen in materieel.
Door een lagere liquiditeitspositie daalden de netto-rentebaten in
2002 tot EURO 0,7 miljoen (2001: EURO 3,4 miljoen).
De belastinglast nam af tot EURO 27,9 miljoen (2001: EURO 29,1
miljoen), wat een belastingdruk betekent van 25,4% (2001: 27,3%).
Vanwege de verschillende belastingregimes waaronder gewerkt wordt
alsmede door enkele onbelaste resultaatcomponenten, vertoont deze post
geen directe relatie met de ontwikkeling van het behaalde
resultaat.
De cashflow (nettowinst + afschrijvingen) steeg in 2002 tot EURO 149
miljoen, ten opzichte van
EURO 140 miljoen in het voorgaande jaar.
In lijn met de groei van het nettoresultaat groeide de winst per
aandeel met ruim 5% tot
EURO 3,16.
Over 2002 bedroeg de rentabiliteit van het geïnvesteerd vermogen 20,3%
(2001: 21,4%) en van het eigen vermogen 20,8% (2001: 22,1%).
Balans
Het investeringsniveau was in 2002 wederom hoog, met name door het
vlootvernieuwings- en uitbreidingsprogramma, dat loopt van 2001-2004.
Er werd voor EURO 152 miljoen geïnvesteerd in materiële vaste activa
(2001: EURO 134 miljoen). De belangrijkste investeringen betroffen de
nieuwbouw van twee sleephopperzuigers van elk 16.000 m3, de verlenging
van jumbo sleephopperzuiger 'W.D. Fairway' (tot ruim 35.000 m3) en de
verwerving van de vloot van het Italiaanse Dragomar.
De boekwaarde van de desinvesteringen bedroeg EURO 12 miljoen (2001:
EURO 10 miljoen).
Het vermogensbeslag van werkkapitaal (voorraden, onderhanden werken,
vorderingen minus kortlopende schulden) steeg met EURO 14 miljoen tot
EURO 166 miljoen negatief (2001: EURO 180 miljoen negatief). Deze
stijging betrof vooral de financiering van werken.
De post voorzieningen daalde tot EURO 76 miljoen per ultimo 2002
(2001: EURO 91 miljoen). Deze post bevat met name voorzieningen voor
onderhoud van materieel en latente belastingverplichtingen. In het
verslagjaar werd wederom een fors reparatie-programma uitgevoerd,
hetgeen enerzijds resulteerde in een afname van de
reparatievoorziening en anderzijds bijdroeg aan de kwaliteit van de
vloot.
De combinatie van de hogere cashflow, het hogere investeringsniveau,
het gestegen werkkapitaal en de betaling van het dividend resulteerde
in een per saldo afname van de liquiditeiten tot EURO 108 miljoen aan
het einde van het verslagjaar (ultimo 2001: EURO 193 miljoen). Een
deel van deze liquiditeiten, EURO 47 miljoen, bevond zich bij werken
die in combinatie met derden werden uitgevoerd (2001: EURO 58
miljoen).
Het eigen vermogen, voor verwerking van de voorgestelde
winstverdeling, steeg tot EURO 413 miljoen aan het einde van het
verslagjaar (ultimo 2001: EURO 376 miljoen). De solvabiliteit van de
onderneming bedroeg per ultimo 2002 41,6% (ultimo 2001: 38,4%).
Markt en marktvooruitzichten
Na een reeks van jaren met een zeer gunstig internationaal
ondernemingsklimaat is in de tweede helft van 2002 voor de
baggerindustrie een kentering opgetreden. Het internationale
baggerlandschap kent op de kortere termijn een onzeker klimaat.
Dit wordt in algemene zin veroorzaakt door voortdurende economische
stagnatie in zowel Europa, Japan als de Verenigde Staten, alsmede door
de toename van de internationale spanningen ten aanzien van het
Midden-Oosten. Meer specifiek voor de bedrijfstak worden voorts
onzekerheden veroorzaakt door problemen met zandwinning in Indonesië
ten behoeve van de grootschalige landaanwinningsprojecten in
Singapore, daarnaast door de teruggang in de Nederlandse GWW-sector
(Grond-, Weg- en Waterbouw).
Op de langere termijn blijven de marktvooruitzichten positief. De
behoefte aan infrastructuur rond de waterlijn is direct gekoppeld aan
ontwikkelingen met betrekking tot het wereldhandelsvolume, toerisme,
de groei van de wereldbevolking en het tekort aan ruimte in
dichtbevolkte kustgebieden.
Dankzij haar brede mondiale spreiding en prominente positie kan
Boskalis ook onder moeilijker omstandigheden in de markt goed
scoren.
Daarbij vormt de reeks vaste thuismarktposities en regionale
allianties een stevige basis.
Op de internationale projectenmarkt houdt Boskalis rekening met een
verscherping van concurrentieverhoudingen. In dit segment zullen
moderne schepen ouder materieel verdringen. Daarbij zullen
operationele marges hier en daar onder druk komen te staan.
Ten aanzien van de niche-markten zullen kwaliteit en innovatie kansen
blijven geven.
Per saldo enerzijds een onzeker en aarzelend marktbeeld, doch
anderzijds ook een beeld met kansen, zeker voor Boskalis.
Onder deze minder gemakkelijke omstandigheden blijft Boskalis een helder en consistent beleid voeren en blijft de onderneming investeren in de toekomst, met vlootvernieuwing, ontwikkeling van mensen en systemen, alsmede technische en commerciële innovatie.
Vooruitzichten
Ten aanzien van 2003 is Boskalis niet pessimistisch gestemd. Boskalis
blijft investeren in haar leidende marktpositie en 'cost leadership'.
In 2003 zullen de investeringen op eenzelfde hoog niveau liggen als in
2002. Het vernieuwings- en uitbreidingsprogramma van de vloot beslaat
een periode tot medio 2004. De investeringen zullen uit eigen middelen
worden gefinancierd. Hierbij worden majeure uitbreidingskansen buiten
beschouwing gelaten.
De geldende geopolitieke (Irak) en economische onzekerheden dwingen
Boskalis tot terughoudendheid met betrekking tot gekwantificeerde
winstverwachtingen voor 2003. In kwalitatieve termen wordt een jaar
verwacht met een hoog activiteitenniveau, verscherping van de
concurrentie, hier en daar druk op de marges, hoge energieprijzen en
lagere dollarkoersen. Kortweg een onzeker jaar voor de sector, waarin
Boskalis naar omstandigheden behoorlijk zal presteren.
Dividend
Aan de op 14 mei 2003 te houden Algemene Vergadering van
Aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van
EURO 1,26 per aandeel. Dit dividend zal naar keuze worden uitbetaald
in contanten of stock dividend. Het dividend zal vanaf 21 mei 2003
betaalbaar zijn.
Jaarverslag
Het jaarverslag verschijnt in de loop van april 2003.
Zie voor het volledige persbericht inclusief financiële gegevens:
www.boskalis.com
Koninklijke Boskalis Westminster nv is een internationaal opererend
concern met een leidende positie op de wereldmarkt van baggerdiensten.
De kernactiviteiten van Boskalis zijn aanleg en onderhoud van havens
en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en
oevers.
Met tien belangrijke thuismarktposities in Europa en daarbuiten richt
de onderneming zich op alle in het baggeren voorkomende diensten.
Boskalis heeft de beschikking over een veelzijdige vloot van meer dan
300 units en is actief in circa 50 landen, verspreid over 5
continenten. Boskalis heeft ruim 3.000 medewerkers in dienst.
12 mrt 03 11:37