KON BOSKALIS WESTMINSTER

Boskalis voert winst op, blijft investeren

Hoofdpunten
Nettowinst EURO 82,1 miljoen +5%
Dividend EURO 1,26 per aandeel +5%
Orderportefeuille op EURO 1,3 miljard

Koninklijke Boskalis Westminster nv heeft in 2002 de winst met ruim 5% opgevoerd. In het afgelopen boekjaar werd voor EURO 1,1 miljard aan nieuwe opdrachten geboekt. De orderportefeuille is met EURO 1,3 miljard ruim gevuld. Investeringen in materieel beliepen ruim EURO 150 miljoen en zijn gericht op marktpositionering en 'cost leadership'.

De omzet opgeleverd werk nam toe met 4% en de winst per aandeel steeg, mede dankzij de bijdrage van de deelname in Archirodon, met ruim 5% tot EURO 3,16.

Door de leidende marktpositie, een internationaal brede positionering en een uiterst solide kapitaalstructuur met een solvabiliteit van 42%, staat Boskalis er goed voor.

R. van Gelder, bestuursvoorzitter van Boskalis: 'In de tweede helft van 2002 werd duidelijk dat ook in markten voor maritieme infrastructuur de gevolgen van economische stagnatie en geopolitieke onzekerheid voelbaar zijn. Niettemin heeft Boskalis in 2002 de winst opgevoerd. De marktvooruitzichten op langere termijn zijn overwegend positief. Op kortere termijn richten wij ons op behoud van onze marktpositie en operationele optimalisatie. Wij blijven investeren in de toekomst. Voor 2003 verwacht ik een onzeker jaar voor de sector, waarin Boskalis naar omstandigheden behoorlijk zal presteren.'

Omzet en orderportefeuille
De omzet opgeleverd werk, de basis voor de gepubliceerde nettowinst, bedroeg in het verslagjaar EURO 1.124 miljoen (2001: EURO 1.081 miljoen).

De omzet verricht werk in 2002 bedroeg EURO 1.035 miljoen, ten opzichte van
EURO 1.083 miljoen in 2001. In Europa was met name de omzet in Nederland aanzienlijk lager dan in het topjaar 2001. Buiten Europa werden omzetstijgingen gerealiseerd in het Midden- Oosten en Nigeria, terwijl het volume in Mexico en het Verre Oosten achterbleef bij 2001. In Noord-Amerika lag de omzet in 2002 op hetzelfde niveau als in het voorgaande jaar.

De omzet verricht werk op de thuismarkten bedroeg EURO 606 miljoen (2001: EURO 627 miljoen), dit was evenals in 2001 een aandeel van 58% in de totale groepsomzet. In Europa daalde de omzet met name in Nederland, waar na het topjaar 2001 het volume vooral daalde in de segmenten zandhandel en droog grondverzet. Ook in Duitsland en Scandinavië was de omzet lager dan in 2001, door zwakkere markten. Het Verenigd Koninkrijk had een beter jaar en Portugal lag op het niveau van 2001.

Buiten Europa was de omzet in Mexico aanzienlijk lager dan in 2001 en was het activiteitenniveau in de Verenigde Staten stabiel. Thuismarkt Nigeria had een sterk jaar door een omvangrijke opdracht van Chevron. In Brazilië werd in 2002 geen omzet behaald, de activiteiten werden afgebouwd in verband met geringe marktvooruitzichten in dat land.

Op de internationale projectenmarkt bedroeg in 2002 de omzet verricht werk EURO 377 miljoen (2001: EURO 400 miljoen). De omzet in het Verre Oosten was per saldo lager, door de zandproblemen op de landaanwinningsprojecten in Singapore in de tweede helft van het jaar. Omvangrijke overige projecten waren havenuitbreidingen in Pusan, Zuid-Korea en Jubail, Saoedi Arabië, alsmede het toeristeneiland in zee 'Palm Island' in Dubai en een nieuwe wegverbinding in Sri Lanka, van het vliegveld naar de hoofdstad Colombo. Het activiteitenniveau in Afrika was matig, evenals in Zuid-Amerika. Archirodon droeg in 2002 voor het volledige jaar bij en verdubbelde haar omzetbijdrage ten opzichte van 2001, naar EURO 53 miljoen.

Op de specialistische niche-markten waren de activiteiten ten behoeve van de offshore-industrie van een vergelijkbare omvang als in 2001; de omzet verricht werk in dit segment bedroeg EURO 52 miljoen.

In 2002 werd voor EURO 1.084 miljoen aan werk aangenomen (2001: EURO 1.093 miljoen). Belangrijke nieuwe opdrachten betroffen havenuitbreidingen in Maleisië, Gothenburg, New York en Korea, een waterafvoerfaciliteit in Singapore (samen met Archirodon) en het landaanwinningsproject voor Chevron in Nigeria. De orderportefeuille steeg van EURO 1.224 miljoen ultimo 2001 tot EURO 1.273 miljoen per 31 december 2002. Hiervan had een bedrag van EURO 382 miljoen betrekking op landaanwinningsprojecten in Singapore, waarvan het tijdvak van uitvoering op dit moment onzeker is.

Resultaten
Het resultaat voor rente en belastingen (EBIT) steeg met 6% tot EURO 109,3 miljoen (2001:
EURO 103,4 miljoen).
Het bedrijfsresultaat van EURO 99,5 miljoen was hoger dan in 2001 (EURO 97,7 miljoen). Het bedrijfsresultaat in verhouding tot de omzet opgeleverd werk bedroeg 8,9% (2001: 9,0%).

De bezetting van het materieel in 2002 was goed. Door de omvangrijke cutterwerken in het Midden-Oosten waren de grote zelfvarende cutters sterk bezet. De kleinere cutters waren minder bezet dan in 2001, met name door de lagere omzet in thuismarkten. Per saldo steeg de bezetting van de cuttervloot naar 31 weken (2001: 29 weken). De bezetting van de hoppervloot was conform verwachting lager dan in 2001; dit werd met name veroorzaakt door de geplande verlenging van de jumbo sleephopperzuiger 'W.D. Fairway', die daardoor in het vierde kwartaal niet in gebruik was. Daarnaast lag deze jumbo hopper in het derde kwartaal zeven weken stil, doordat geen zand kon worden gewonnen voor het landaanwinningsproject in Singapore. De overige sleephopperzuigers hadden hoge bezettingsgraden, per saldo was de sleephopperzuigervloot op jaarbasis 40 weken bezet (2001: 43 weken).

De afschrijvingen stegen in 2002 als gevolg van vervangings- en uitbreidingsinvesteringen in materieel tot EURO 66,6 miljoen (2001: EURO 62,2 miljoen).

Het resultaat uit niet-geconsolideerde deelnemingen groeide tot EURO 9,8 miljoen (2001: EURO 5,7 miljoen). De grootste deelneming, Lamnalco, die zich voornamelijk in het Midden-Oosten en Nigeria met haven- en offshoredienstverlening bezighoudt, had wederom een uitstekend jaar, waarin de vruchten werden geplukt van de in 2001 gedane investeringen in materieel.

Door een lagere liquiditeitspositie daalden de netto-rentebaten in 2002 tot EURO 0,7 miljoen (2001: EURO 3,4 miljoen).

De belastinglast nam af tot EURO 27,9 miljoen (2001: EURO 29,1 miljoen), wat een belastingdruk betekent van 25,4% (2001: 27,3%). Vanwege de verschillende belastingregimes waaronder gewerkt wordt alsmede door enkele onbelaste resultaatcomponenten, vertoont deze post geen directe relatie met de ontwikkeling van het behaalde resultaat.
De cashflow (nettowinst + afschrijvingen) steeg in 2002 tot EURO 149 miljoen, ten opzichte van
EURO 140 miljoen in het voorgaande jaar.

In lijn met de groei van het nettoresultaat groeide de winst per aandeel met ruim 5% tot
EURO 3,16.

Over 2002 bedroeg de rentabiliteit van het geïnvesteerd vermogen 20,3% (2001: 21,4%) en van het eigen vermogen 20,8% (2001: 22,1%).

Balans
Het investeringsniveau was in 2002 wederom hoog, met name door het vlootvernieuwings- en uitbreidingsprogramma, dat loopt van 2001-2004. Er werd voor EURO 152 miljoen geïnvesteerd in materiële vaste activa (2001: EURO 134 miljoen). De belangrijkste investeringen betroffen de nieuwbouw van twee sleephopperzuigers van elk 16.000 m3, de verlenging van jumbo sleephopperzuiger 'W.D. Fairway' (tot ruim 35.000 m3) en de verwerving van de vloot van het Italiaanse Dragomar. De boekwaarde van de desinvesteringen bedroeg EURO 12 miljoen (2001: EURO 10 miljoen).

Het vermogensbeslag van werkkapitaal (voorraden, onderhanden werken, vorderingen minus kortlopende schulden) steeg met EURO 14 miljoen tot EURO 166 miljoen negatief (2001: EURO 180 miljoen negatief). Deze stijging betrof vooral de financiering van werken.

De post voorzieningen daalde tot EURO 76 miljoen per ultimo 2002 (2001: EURO 91 miljoen). Deze post bevat met name voorzieningen voor onderhoud van materieel en latente belastingverplichtingen. In het verslagjaar werd wederom een fors reparatie-programma uitgevoerd, hetgeen enerzijds resulteerde in een afname van de reparatievoorziening en anderzijds bijdroeg aan de kwaliteit van de vloot.

De combinatie van de hogere cashflow, het hogere investeringsniveau, het gestegen werkkapitaal en de betaling van het dividend resulteerde in een per saldo afname van de liquiditeiten tot EURO 108 miljoen aan het einde van het verslagjaar (ultimo 2001: EURO 193 miljoen). Een deel van deze liquiditeiten, EURO 47 miljoen, bevond zich bij werken die in combinatie met derden werden uitgevoerd (2001: EURO 58 miljoen).

Het eigen vermogen, voor verwerking van de voorgestelde winstverdeling, steeg tot EURO 413 miljoen aan het einde van het verslagjaar (ultimo 2001: EURO 376 miljoen). De solvabiliteit van de onderneming bedroeg per ultimo 2002 41,6% (ultimo 2001: 38,4%).

Markt en marktvooruitzichten
Na een reeks van jaren met een zeer gunstig internationaal ondernemingsklimaat is in de tweede helft van 2002 voor de baggerindustrie een kentering opgetreden. Het internationale baggerlandschap kent op de kortere termijn een onzeker klimaat. Dit wordt in algemene zin veroorzaakt door voortdurende economische stagnatie in zowel Europa, Japan als de Verenigde Staten, alsmede door de toename van de internationale spanningen ten aanzien van het Midden-Oosten. Meer specifiek voor de bedrijfstak worden voorts onzekerheden veroorzaakt door problemen met zandwinning in Indonesië ten behoeve van de grootschalige landaanwinningsprojecten in Singapore, daarnaast door de teruggang in de Nederlandse GWW-sector (Grond-, Weg- en Waterbouw).

Op de langere termijn blijven de marktvooruitzichten positief. De behoefte aan infrastructuur rond de waterlijn is direct gekoppeld aan ontwikkelingen met betrekking tot het wereldhandelsvolume, toerisme, de groei van de wereldbevolking en het tekort aan ruimte in dichtbevolkte kustgebieden.

Dankzij haar brede mondiale spreiding en prominente positie kan Boskalis ook onder moeilijker omstandigheden in de markt goed scoren.
Daarbij vormt de reeks vaste thuismarktposities en regionale allianties een stevige basis.

Op de internationale projectenmarkt houdt Boskalis rekening met een verscherping van concurrentieverhoudingen. In dit segment zullen moderne schepen ouder materieel verdringen. Daarbij zullen operationele marges hier en daar onder druk komen te staan. Ten aanzien van de niche-markten zullen kwaliteit en innovatie kansen blijven geven.
Per saldo enerzijds een onzeker en aarzelend marktbeeld, doch anderzijds ook een beeld met kansen, zeker voor Boskalis.

Onder deze minder gemakkelijke omstandigheden blijft Boskalis een helder en consistent beleid voeren en blijft de onderneming investeren in de toekomst, met vlootvernieuwing, ontwikkeling van mensen en systemen, alsmede technische en commerciële innovatie.

Vooruitzichten
Ten aanzien van 2003 is Boskalis niet pessimistisch gestemd. Boskalis blijft investeren in haar leidende marktpositie en 'cost leadership'. In 2003 zullen de investeringen op eenzelfde hoog niveau liggen als in 2002. Het vernieuwings- en uitbreidingsprogramma van de vloot beslaat een periode tot medio 2004. De investeringen zullen uit eigen middelen worden gefinancierd. Hierbij worden majeure uitbreidingskansen buiten beschouwing gelaten.

De geldende geopolitieke (Irak) en economische onzekerheden dwingen Boskalis tot terughoudendheid met betrekking tot gekwantificeerde winstverwachtingen voor 2003. In kwalitatieve termen wordt een jaar verwacht met een hoog activiteitenniveau, verscherping van de concurrentie, hier en daar druk op de marges, hoge energieprijzen en lagere dollarkoersen. Kortweg een onzeker jaar voor de sector, waarin Boskalis naar omstandigheden behoorlijk zal presteren.

Dividend
Aan de op 14 mei 2003 te houden Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld een dividend uit te keren van EURO 1,26 per aandeel. Dit dividend zal naar keuze worden uitbetaald in contanten of stock dividend. Het dividend zal vanaf 21 mei 2003 betaalbaar zijn.

Jaarverslag
Het jaarverslag verschijnt in de loop van april 2003.

Zie voor het volledige persbericht inclusief financiële gegevens: www.boskalis.com

Koninklijke Boskalis Westminster nv is een internationaal opererend concern met een leidende positie op de wereldmarkt van baggerdiensten. De kernactiviteiten van Boskalis zijn aanleg en onderhoud van havens en vaarwegen, creatie van land in water en bescherming van kusten en oevers.
Met tien belangrijke thuismarktposities in Europa en daarbuiten richt de onderneming zich op alle in het baggeren voorkomende diensten. Boskalis heeft de beschikking over een veelzijdige vloot van meer dan 300 units en is actief in circa 50 landen, verspreid over 5 continenten. Boskalis heeft ruim 3.000 medewerkers in dienst.

12 mrt 03 11:37