Gemeente Utrecht
>
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
12 maart 2003
1. Onderzoek naar knooppunt goederenvervoer Lageweide
Op basis van het rapport 'Positionering multimodaal bedrijventerrein Lage Weide' heeft het college van burgemeester en wethouders besloten om nader onderzoek te doen naar de ontwikkeling van Lage Weide tot knooppunt van goederenvervoer. Uit dit onderzoek moet blijken of deze ambitie haalbaar is. De aanwezige combinatie van weg-, water- en spoorverbindingen zijn al een belangrijke troef.
Het college stelt wel als voorwaarde dat de studie wordt uitgevoerd in samenwerking met de regionale partners: de provincie Utrecht, het Bestuur Regio Utrecht (BRU), Rijkswaterstaat en het bedrijfsleven. Nog deze maand gaan deze regionale partners gezamenlijk een onderzoeksopdracht formuleren. Tegelijk worden bedrijven benaderd om mee te doen in het onderzoek. Dit voorjaar kan de studie van start gaan.
De raadscommissie Verkeer en Beheer zal worden geïnformeerd.
2. Buslijn 4 terug naar oude route via de Prinsesselaan De oude route van buslijn 4 wordt in ere hersteld. Dat betekent dat lijn 4 heen en weer door de Prinsesselaan gaat en niet meer heen door de Prinsesselaan en terug via de Emmalaan. Het college van burgemeester en wethouders heeft hiertoe besloten.
Deze verandering bleek noodzakelijk omdat de fundering van de Emmalaan niet op busverkeer berekend is en de hoge kosten voor een aanpassing nergens waren gereserveerd. Om de oude busroute weer te herstellen wordt een aantal zaken aangepakt. De belangrijkste zijn:
* De verkeerslichtinstallatie op de Museumbrug wordt aangepast, omdat er een extra verkeersbeweging van lijn 4 komt. Daarnaast wordt het wegprofiel aangepast en een aansluiting voor de bus op de Bilstraat gemaakt.
* Er worden fietsgeleiders aangebracht voor een veilige oversteek op de kruising Prinsesselaan - Museumlaan. Waar fietsers de weg opkomen, wordt een extra geleideband gemaakt om ze wat langer te scheiden van het autoverkeer. Fietsers vanuit de Museumlaan krijgen een extra uitvoegstrook.
Aan deze oplossing leveren drie partijen een financiële bijdrage: Rijkswaterstaat, het BRU en de gemeente zelf. Eind maart wordt een verkeersbesluit gepubliceerd. Halverwege mei hoopt de gemeente met de uitvoering te starten.
De raadscommissie Verkeer en Beheer wordt over het besluit geïnformeerd.
3. Sneller optreden bij overtredingen milieuwet
Voortaan wordt sneller opgetreden als een bedrijf milieuwetten overtreedt. De Bedrijfsinspectie van de gemeente Utrecht en de Milieupolitie gaan daarvoor nauwer samenwerken. De nadruk ligt op overtredingen die de veiligheid, leefbaarheid en gezondheid aantasten.
De nieuwe werkwijze wordt gedurende een half jaar in de praktijk getest, hiermee wordt in maart begonnen. In de nieuwe situatie wordt de volgende werkwijze gevolgd. Een bedrijf ontvangt een brief als een milieutoezichthouder bij controle een overtreding constateert. In de brief staat wat het bedrijf binnen welke termijn moet doen om het probleem op te lossen. Ook wordt vermeld wat de sanctie zal zijn als het bedrijf niets aan de situatie doet. Anders dan voorheen is deze brief de eerst en enige waarschuwing.
Na verloop van de genoemde termijn volgt een hercontrole, die wordt uitgevoerd door de Bedrijfsinspectie (Gemeente) en de Milieupolitie samen. Eventueel kan de politie dan meteen een proces-verbaal opmaken. Ook dit is nieuw: voorheen ging de Milieupolitie alleen mee in incidentele gevallen. Voortaan wordt na de tweede hercontrole meteen een bestuurlijke maatregel opgelegd. Dit kan bijvoorbeeld een dwangsom of sluiting van het bedrijf betekenen.
Overigens wordt er bij ernstige milieuovertredingen (bijvoorbeeld bij dreigende ernstige milieuschade of als er mensenlevens in het geding zijn) onmiddellijk opgetreden. Dit was in het verleden ook al het geval.
Om de nieuwe werkwijze goed te te laten verlopen, vindt regelmatig overleg plaats tussen de Bedrijfsinspectie en de Politie. Na een half jaar wordt de nieuwe aanpak geëvalueerd. Als de ervaringen positief zijn, wordt de werkwijze formeel ingevoerd.
4. The Wall: geluidwerend bedrijfsgebouw langs A2
Langs de A2 komt ter hoogte van Leidsche Rijn een geluidwerend bedrijfsgebouw van 800 meter lengte. Het college is accoord gegaan met de ontwikkeling van het project 'The Wall (voorheen De Muur) in De Wetering-Zuid. Het gebouw wordt ontwikkeld door Burgfonds B.V. uit Zaltbommel. Fons Verheijen (VVKH architecten uit Leiden) is de architect.
The Wall wordt een gebouw van 50.000 m2 bvo over een lengte van 800 meter. In het gebouw komen bedrijven, grootschalige detailhandel (maximaal 20.000 m2 bvo), een grootschalige regionale bouwmarkt, horeca en leisure. Daarnaast gaat het gebouw zorgen voor wering van het geluid van het verkeer op de A2 voor de woningen in Terwijde. Vanaf 2005 vervult The Wall deze geluidwerende functie. In de loop van 2005/2006 openen de bedrijven hun deuren voor het publiek.
The Wall is gebaseerd op een unieke mix van functies en spannende architectuur. Het gebouw heeft een bijzondere ligging: centraal in Nederland, aan en bereikbaar vanaf de A2. Als Leidsche Rijn is voltooid, ligt het midden in de stad Utrecht, vlakbij het (nog te ontwikkelen) Leidsche Rijn Centrum. Ook in De Wetering-noord is al een opvallend geluidwerend project langs de A2 gepland: een mooi vormgegeven geluidsscherm met het Cockpitgebouw, waarin autobedrijf Hessing zich zal vestigen. Beide projecten zijn straks langs de snelweg opvallende visitekaartjes van de stad Utrecht.