Ministerie van Verkeer en Waterstaat
12 maart 2003
Geschillencommissie Taxivervoer van start
De onafhankelijke Geschillencommissie Taxivervoer is gisteren van
start gegaan. Deze commissie behandelt geschillen tussen klant en
taxibedrijf wanneer zij deze samen niet kunnen oplossen. De commissie
bestaat uit drie onafhankelijke leden die door de Stichting
Geschillencommissies Consumentenzaken(SGC), de Consumentenbond en het
ministerie van Verkeer en Waterstaat worden benoemd. De
geschillencommissie behandelt zaken die vanaf 11 maart of later zijn
ingediend.
De consument moet een klacht altijd eerst voorleggen aan het
taxibedrijf zelf of bij het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxi. Wanneer
via een van deze wegen de klacht niet naar tevredenheid wordt
opgelost, kan de Geschillencommissie Taxivervoer worden ingeschakeld.
De commissie doet een bindende uitspraak.
De divisie Vervoer van de Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet erop
toe dat taxibedrijven aangesloten zijn bij een geschillencommissie.
Bedrijven die zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Taxivervoer
zijn ook verplicht om de vervoersvoorwaarden te hanteren die met de
Consumentenbond en KNV Taxi overeengekomen zijn.
Deze maand start het ministerie van Verkeer en Waterstaat ook met een
campagne om het publiek te informeren over de mogelijkheden voor het
indienen van klachten als men ontevreden is over de geboden kwaliteit
in het taxivervoer. Het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxi en de start
van deze geschillencommissie vormen het sluitstuk van de klachten- en
geschillenregelingen voor de taxi zoals die in de Wet personenvervoer
2000 zijn vastgelegd.
Meer informatie op www.taxiwet.nl of www.sgc.nl