Ministerie van Verkeer en Waterstaat


12 maart 2003

Geschillencommissie Taxivervoer van start

De onafhankelijke Geschillencommissie Taxivervoer is gisteren van start gegaan. Deze commissie behandelt geschillen tussen klant en taxibedrijf wanneer zij deze samen niet kunnen oplossen. De commissie bestaat uit drie onafhankelijke leden die door de Stichting Geschillencommissies Consumentenzaken(SGC), de Consumentenbond en het ministerie van Verkeer en Waterstaat worden benoemd. De geschillencommissie behandelt zaken die vanaf 11 maart of later zijn ingediend.
De consument moet een klacht altijd eerst voorleggen aan het taxibedrijf zelf of bij het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxi. Wanneer via een van deze wegen de klacht niet naar tevredenheid wordt opgelost, kan de Geschillencommissie Taxivervoer worden ingeschakeld. De commissie doet een bindende uitspraak.

De divisie Vervoer van de Inspectie Verkeer en Waterstaat ziet erop toe dat taxibedrijven aangesloten zijn bij een geschillencommissie. Bedrijven die zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Taxivervoer zijn ook verplicht om de vervoersvoorwaarden te hanteren die met de Consumentenbond en KNV Taxi overeengekomen zijn.

Deze maand start het ministerie van Verkeer en Waterstaat ook met een campagne om het publiek te informeren over de mogelijkheden voor het indienen van klachten als men ontevreden is over de geboden kwaliteit in het taxivervoer. Het Landelijk Klachtenmeldpunt Taxi en de start van deze geschillencommissie vormen het sluitstuk van de klachten- en geschillenregelingen voor de taxi zoals die in de Wet personenvervoer 2000 zijn vastgelegd.
Meer informatie op www.taxiwet.nl of www.sgc.nl