AutoRai

12-3-2003

DISTRONIC in meer dan 40.000 Mercedes personenautos

In 1998 introduceerde Mercedes-Benz DISTRONIC, de cruisecontrol met de automatische snelheidsafhankelijke afstandsregeling. Inmiddels is het systeem leverbaar in vijf Mercedes-Benz-modellen (CLK-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, CL-Klasse en SL-Klasse) en rijden er wereldwijd al meer dan 40.000 Mercedes-Benz-personenautos met dit systeem.

Met DISTRONIC draagt Mercedes-Benz in belangrijke mate bij tot comfortabeler, rustiger en veiliger rijden, speciaal op drukke wegen.

De werking van DISTRONIC is gebaseerd op een radarsensor achter de grille, die het mogelijk maakt een traploos instelbare snelheidsafhankelijke afstand tot de voorligger aan te houden. Dat maakt het rijden rustiger en comfortabeler, met merkbaar resultaat: onderzoek toont aan dat automobilisten in een auto met DISTRONIC tot veertig procent sneller reageren dan de bestuurders van een auto zonder dit systeem. Bovendien helpt DISTRONIC het wegverkeer veiliger te maken. Onvoldoende afstand tussen autos is immers een van de meest voorkomende oorzaken van ongevallen en kan bovendien in veel landen tot forse straffen leiden.

Het DISTRONIC-systeem maakt gebruik van een van de snelste en krachtigste microcomputers die ooit voor toepassing in een auto zijn ontwikkeld. Deze vangt de signalen van de radarsensoren op, die op zijn beurt op ongeveer honderd meter voor de auto de volledige breedte van een driebaans snelweg kan aftasten. Door middel van deze signalen berekent het systeem de juiste afstand en de relatieve snelheid tussen voertuigen. Wanneer de afstand tot de voorligger kleiner wordt, zorgt DISTRONIC ervoor dat de auto gas terug neemt of, indien nodig, zelfs afremt. Wanneer de afstand weer groter wordt, hervat DISTRONIC zijn werking als een normale cruise control en houdt bij snelheden tussen 30 en 180 km/u de ingestelde snelheid constant. Is de benodigde remingreep te groot waardoor direct ingrijpen van de bestuurder vereist is, waarschuwt het systeem via een waarschuwingslamp op het dashboard en een akoestisch signaal. In dit geval moet de bestuurder zelf op de rem trappen.