AutoRai
12-3-2003
DISTRONIC in meer dan 40.000 Mercedes personenautos
In 1998 introduceerde Mercedes-Benz DISTRONIC, de cruisecontrol met de automatische snelheidsafhankelijke afstandsregeling. Inmiddels is het systeem leverbaar in vijf Mercedes-Benz-modellen (CLK-Klasse, E-Klasse, S-Klasse, CL-Klasse en SL-Klasse) en rijden er wereldwijd al meer dan 40.000 Mercedes-Benz-personenautos met dit systeem.
Met DISTRONIC draagt Mercedes-Benz in belangrijke mate bij tot comfortabeler, rustiger en veiliger rijden, speciaal op drukke wegen.
De werking van DISTRONIC is gebaseerd op een radarsensor achter de
grille, die het mogelijk maakt een traploos instelbare
snelheidsafhankelijke afstand tot de voorligger aan te houden. Dat
maakt het rijden rustiger en comfortabeler, met merkbaar resultaat:
onderzoek toont aan dat automobilisten in een auto met DISTRONIC tot
veertig procent sneller reageren dan de bestuurders van een auto
zonder dit systeem. Bovendien helpt DISTRONIC het wegverkeer veiliger
te maken. Onvoldoende afstand tussen autos is immers een van de meest
voorkomende oorzaken van ongevallen en kan bovendien in veel landen
tot forse straffen leiden.
Het DISTRONIC-systeem maakt gebruik van een van de snelste en
krachtigste microcomputers die ooit voor toepassing in een auto zijn
ontwikkeld. Deze vangt de signalen van de radarsensoren op, die op
zijn beurt op ongeveer honderd meter voor de auto de volledige breedte
van een driebaans snelweg kan aftasten. Door middel van deze signalen
berekent het systeem de juiste afstand en de relatieve snelheid tussen
voertuigen. Wanneer de afstand tot de voorligger kleiner wordt, zorgt
DISTRONIC ervoor dat de auto gas terug neemt of, indien nodig, zelfs
afremt. Wanneer de afstand weer groter wordt, hervat DISTRONIC zijn
werking als een normale cruise control en houdt bij snelheden tussen
30 en 180 km/u de ingestelde snelheid constant. Is de benodigde
remingreep te groot waardoor direct ingrijpen van de bestuurder
vereist is, waarschuwt het systeem via een waarschuwingslamp op het
dashboard en een akoestisch signaal. In dit geval moet de bestuurder
zelf op de rem trappen.