ProRail
11-3-2003
Kwaliteit spoor glijdt verder af in 2003
ProRail krijgt voor 2003 â'¬ 851 miljoen voor onderhoud en vernieuwing van de spoorinfra-structuur in Nederland, â'¬ 57 miljoen minder dan nodig. Op dit moment beraadt ProRail zich op maatregelen om met het tekort schietende budget het huidige kwaliteitsniveau van het spoor te handhaven. Het lijkt helaas onontkoombaar dat reizigers te maken krijgen met meer vertragingen door storingen aan het spoorsysteem. Daarnaast is nu al zeker dat min-der geld wordt uitgetrokken voor het schoonhouden van stations. Tevens kan ProRail de met de personen- en goederenvervoerders gemaakte afspraken over het terugdringen van het aantal infrastoringen niet gestand doen.
Basiskwaliteit
ProRail werkt aan een goede basiskwaliteit van de
spoorinfrastructuur in Nederland. Om deze ba-siskwaliteit
te kunnen garanderen diende ProRail vorig jaar bij het
ministerie voor 2003 met drie scenario⤮s. Op dit moment
is voor ProRail â'¬ 851 miljoen beschikbaar gesteld voor
2003.
Scenario⤮s
In 2002 zijn aan het ministerie drie scenario⤮s
gepresenteerd voor de spoorinfrastructuur in de nabije
toekomst (periode 2003 â¤" 2007),
1. Niet verder afglijden â'¬ 962 miljoen voor 2003
2. Huis op orde â'¬ 1.300 miljoen voor 2003
3. Benutten en bouwen â'¬ 1.400 miljoen voor 2003
In scenario één loopt de kwaliteit van de
spoorinfrastructuur niet verder achteruit ten opzichte van
het huidige niveau, in scenario twee neemt het aantal
storingen substantieel af en vindt meer groot-schalig
onderhoud en vernieuwing plaats, in het derde scenario
worden eveneens inhaalsporen ge-bouwd om in de toekomst
meer treinen op het spoornet te kunnen toelaten (zes
sneltreinen, zes stoptreinen per uur).
Budget 2003
Omdat het gevraagde bedrag voor onderhoud en vernieuwing in
2003 een forse stijging is ten op-zichte van voorgaande
jaren (ten bate van grootschalig onderhoud en vernieuwing)
is in overleg met het ministerie een toetsend onderzoek
ingesteld naar de onderbouwing van de subsidie aan-vraag.
Twijnstra Gudde en IMCG hebben dit onafhankelijke onderzoek
verricht. Hieruit blijkt dat het gevraagde budget
daadwerkelijk nodig is voor het door ProRail uit te voeren
onderhouds- en ver-nieuwingswerk aan het spoor. Op het
rapport van Twijnstra Gudde is door Lloyd⤮s Register
(i.s.m. het bureau van Prof. ir. E. Horvat) een second
opinion uitgevoerd. De belangrijkste conclusie van Twijstra
Gudde en Horvat zijn:
Twijnstra Gudde
1. Door RIB is al vanaf 1999 aangegeven welke kosten voor
2003 nodig zijn en de bedragen zijn de afgelopen jaren
weliswaar gestegen, maar deze stijgingen zijn in
absolute zin niet groot en lopen niet gelijk op met de
inflatie. Daarnaast zijn de cijfers goed onderbouwd.
De kwaliteit van de spoorwegnetwerk hangt samen met de
betrouwbaarheid en de beschikbaarheid er van. De
betrouwbaarheid daalde sinds 1995 maar is na 1999 door
gerichte acties weer verbeterd. De kwaliteit van het
spoor is na 1997 verminderd maar deze teruggang is tot
staan gebracht. Het lijkt er op dat de aanpak van de
bovenbouw (ballastbed, dwarsliggers en rails) adequaat
is ge-weest. De slijtage van de rails neemt als gevolg
van de intensieve belasting van het net de laatste
jaren sterk toe. Dit vraagt om een stevige inspanning
in verband met de veiligheid en betrouwbaarheid.
2. De gevraagde â'¬ 962 miljoen kan goed aannemelijk
worden gemaakt aan de hand van de
acti-viteitenprogramma⤮s van RIB, behalve een
dubbeltelling van 28 miljoen. Prorail kent een
ster-kere stijging van de prijzen dan de gemiddelde
inflatie van 26 miljoen De in de budgetaanvraag
opgenomen kosten voor het beheren, instandhouden en
vervangen van het spoor zijn door RIB de afgelopen
jaren goed onderbouwd en stroken met de korte termijn
doelstellingen om verdere aantasting van de kwaliteit
van spoorwegnet te voorkomen.
3. Internationaal gezien wijken de kosten van RIB niet
af, wanneer de uitgaven per kilometer spoor worden
afgezet tegen de intensiteit van het gebruik.
Horvat
Budget en professionaliteit: Een verhoging van het budget
voor beheer en instandhouding is ab-soluut noodzakelijk om
de basiskwaliteit van de railinfrastructuur op het gewenste
niveau te bren-gen. Een dergelijke verhoging is echter
alleen zinvol indien ProRail zorgdraagt voor een
toenemen-de professionaliteit van het management van de
afdeling Beheer & Instandhouding.
Budget korte termijn: De opbouw van de kostenposten is door
Twijnstra Gudde voldoende ge-toetst. Om de effectiviteit
van de kostenposten te beoordelen heeft Horvat
steekproefsgewijs de re-latie tussen technische details en
detailkosten nader geanalyseerd. Voor zover beschikbaar
zijn de-tailramingen goed opgebouwd en toetsbaar, maar
ProRail behoeft echter aanvullende instrumenten om de
effectiviteit van de kostenposten te beoordelen. Naar
mening van Horvat bestaan voldoende redenen voor toekenning
van een subsidie, gebaseerd op de activiteiten van scenario
2, met een bijbehorende kostenindicatie tussen â'¬ 900 mio
en â'¬ 1300 mio in 2003.
Budget lange termijn scenario 2: Horvat is van mening dat
de vereiste verbetermaatregelen op de langere termijn niet
exact zijn te bepalen door 1. onvoldoende beschikbaarheid
van gegevens over de basiskwaliteit van de
railinfrastructuur, 2. mogelijke verdere (onvoorziene)
verslechteringen, 3. de toenemende complexiteit bij het
realiseren van verbetermaatregelen. Echter gezien de
vereiste inhaalslag op de korte termijn zou het door
ProRail geraamde bedrag van â'¬ 1.400 miljoen voor scenario
2 in de periode 2003 â¤" 2007 als een bovengrens moeten
worden beschouwd.
Professionaliteit van ProRail: Doorslaggevend voor het
effectief besteden van geld is de (reeds door ProRail
voorgenomen) implementatie van de managementinstrumenten
(Trajekt Onderhoud Concepten en Output Proces Contracten)
waarbij moet worden getoetst op de actuele status van de
belangrijkste prestatie indicatoren (functionaliteit,
beschikbaarheid, betrouwbaarheid, spoorvei-ligheid en
technische kwaliteit). Horvat merkt ten slotte op dat de
implementatie tot een effectief ni-veau van de betreffende
managementinstrumenten naar verwachting circa twee tot drie
jaar in be-slag zal nemen.
Mening ProRail
Bert Klerk, algemeen directeur ProRail: â¤oeDe rapporten van
de externe deskundigen geven aan dat de betrouwbaarheid en
technische staat van het spoor de afgelopen jaren beduidend
terug is gelo-pen. Onze analyse, in het voorjaar van 2002
aan het Ministerie gemeld, wordt hiermee bevestigd. Het
Kabinet stelt weliswaar een extra bedrag van â'¬ 82 miljoen
extra ter beschikking maar dit is on-voldoende om het
aantal storingen en dus de vertragingen voor reizigers- en
goederenvervoerders terug te dringen. Ik zie nu aankomen
dat wij onze afspraken met de reizigers- en
goederenvervoer-ders over het terugdringen van het aantal
storingen niet meer waar kunnen maken. Wij kunnen dat
probleem met dit budget onvoldoende aanpakken en het ziet
er nog niet naar uit dat dit de komen-de jaren wel gaat
lukken. Voor de reizigers komen wij in 2003 voor pijnlijke
keuzes te staan bij het nemen van beslissingen over het
inzetten van het schaarse geld. We weten nu al dat we de
storin-gen aan seinen en wissels onvoldoende kunnen
aanpakken Voeg daarbij de verminderde schoon-maak op de
stations en er rijst mij een somber beeld voor ogen. De
kwaliteit van het totale systeem glijdt af. Dat leidt
onherroepelijk tot hogere uitgaven in de toekomst. Wat dat
betreft doe ik een klemmend appèl op de informateurs
Donner en Leijnse en op het komende Kabinet daarvoor de
komende jaren structureel geld vrij te maken. Wel zie ik
een belangrijk winstpunt. Deze minister heeft de moed gehad
het achterstallig onderhoud aan te kaarten en in zijn brief
aan de Kamer spreekt hij het principe uit: oud gaat voor
nieuw. Naar mijn mening een logische stap omdat we eerst
het achterstallig onderhoud aan het bestaande spoor moeten
inlopen en pas daarna is de vraag aan de orde waar we
nieuwbouw moeten gaan plegen.
Horvat wijst terecht op de noodzaak om de bedrijfsvoering
van ProRail te koppelen aan onze pres-tatie-indicatoren
functionaliteit, beschikbaarheid, betrouwbaarheid,
spoorveiligheid en technische kwaliteit. Wij hebben met het
ministerie afgesproken dat wij op deze outputgerichte wijze
gaan wer-ken. Dat betekent voor onze organisatie een
transitie van enige jarenâ¤.
Achtergrondinformatie
Overzicht inkomsten Beheer & Instandhouding
ProRail (â'¬ miljoen)
Rijksbijdrage 2003 654
Gebruikersheffing en FENS 115
Extra bijdrage begroting 82 +
Totaal 2003 beschikbaar 851
Benodigd 908
Tekort 2003 57 (correctie auditors 54)
Algemene informatie ProRail
ProRail voert in hoofdzaak de volgende activiteiten uit
* Aanleg en onderhoud van het Nederlandse spoor,
* Verkeersleiding van het treinverkeer over het spoor en
bijsturing bij verstoringen,
* Capaciteitsmanagement: het toedelen van de beschikbare
capaciteit op het spoor aan de ver-voerders.
ProRail is een organisatie die vanuit een publieke taak en verantwoordelijkheid opereert ten dienste van de vervoerders op het spoorwegnet.
Aanleg en onderhoud van het spoor ProRail zorgt voor de aanleg, het onderhoud en het beheer van het Nederlandse spoorwegnet, in-clusief alle bijbehorende voorzieningen zoals stations, tunnels en overwegen. De organisatie is ver-antwoordelijk voor de veilige berijdbaarheid en optimale beschikbaarheid en betrouwbaarheid van het spoor. Ook het opheffen van storingen en herstel van de infrastructuur na calamiteiten behoren tot de taken. Deze werkzaamheden, evenals het onderhoud aan het spoor, worden in opdracht van ProRail uitgevoerd door erkende spooraannemers.
---
Copyright © 2003 ProRail