Kanaalgemeenten brengen hun standpunt over bevaarbaarheid kanaal in
stuurgroep
De zes gemeenten langs het Apeldoorns kanaal Hattum, Heerde, Epe,
Apeldoorn, Brummen en Rheden gaan de provincie Gelderland, het
Waterschap Veluwe, de Rijksdienst voor de Monumentenzorg en de
Recreatiegemeenschap Veluwe (RGV) deelgenoot maken van het
gezamenlijke standpunt van de gemeenten over het bevaarbaar maken van
het Apeldoorns kanaal. De gemeenten brengen donderdag hun standpunt
over aan de Stuurgroep Apeldoorns Kanaal.
Het Apeldoorns kanaal is destijds gegraven als vaarweg. In 1972 voer
de laatste boot over het kanaal. Het ligt dan ook voor de hand dat het
kanaal de functie van vaarweg terugkrijgt. Diverse kunstwerken
verkeren in een slechte staat van onderhoud. Het kanaal als levend
monument weer in gebruik nemen is de beste waarborg voor een goed
herstel en onderhoud van de monumentale kunstwerken, aldus de
bestuurlijke vertegenwoordigers van de zes gemeenten.
De waterkwaliteit is bijzonder doordat het kanaal gevoed wordt door de Veluwse sprengen. Het water kan bovendien een belangrijke rol spelen in het zoeken naar alternatieven voor grondwaterwinning. De waterbodem is sterk verontreinigd en zal op korte termijn gesaneerd moeten worden; gedacht wordt aan verwijdering van het verontreinigd slib.
Sinds de waterweg buiten gebruik is, heeft het kanaal op een aantal
plaatsen een waardevolle ecologische waarde gekregen, met name door de
aanwezige watervegetatie. Veel mensen waarderen het verstilde karakter
van het kanaal. Ook deze kwaliteiten van het kanaal verdienen het om
behouden te worden.
Door zijn ligging aan de rand van de Veluwe en de IJsselvallei kan het
kanaal een belangrijke rol spelen in de toeristische en recreatieve
ontwikkeling van de IJsselvallei en daarmee de recreatieve druk op de
Veluwe verminderen. Dat kan doordat toeristen die op de Veluwe
verblijven, het kanaal bezoeken waar een zone langs het kanaal
aantrekkelijk kan worden voor verblijfsrecreatie.
De zes kanaalgemeenten vinden dat de verdere ontwikkeling van het Apeldoorns kanaal moet passen in het evenwicht tussen deze aspecten van cultuurhistorie, recreatie, ecologie en drinkwaterwinning. De zes zijn van oordeel dat de toekomstige ontwikkeling het Apeldoorns kanaal als een geheel moet worden opgepakt. Er spelen veel belangen en functies in het gebied rondom het Apeldoorns kanaal, die in de vervolgkoers zoveel mogelijk aandacht en ruimte moeten krijgen. De uitvoering kan in fasen, zowel geografisch als tijdsmatig.
Wanneer gemeenten initiatieven ontwikkelen voor het kanaal die op
korte termijn realiseerbaar zijn en binnen het gezamenlijke standpunt
passen, dan dienen zij ondersteund en gestimuleerd te worden, zullen
de zes gemeenten hun overlegpartners in de stuurgroep donderdag laten
weten.
De gemeenten kiezen voor een ontwikkelingskoers waarin het bevaarbaar
maken van het kanaal over de gehele lengte leidraad is. De resultaten
van de haalbaarheidstudie dienen nu verder uitgewerkt te worden,
voordat er concrete investeringen gedaan kunnen worden die specifiek
gericht zijn op het bevaarbaar maken van het kanaal. Daarbij maken de
zes gemeenten de volgende kanttekeningen.
* Het kanaal zal uiteindelijk bevaarbaar worden gemaakt voor de
kleine recreatiemotorboten, met een maximale diepgang van 1.40 m.
en een opbouwhoogte van 2.75 meter. Het kanaal zal dan behoren tot
het basistoervaartnet voor de categorie CM en DM. Er zullen aan
deze categorie motorboten extra eisen worden gesteld die
waarborgen dat de boten een duurzaam karakter hebben en geen
bedreiging vormen voor de waterkwaliteit.
* Het passeerbaar maken van het kanaal voor de kleine motorboten kan
gefaseerd worden uitgevoerd. Het voorstel is om te starten met het
noordelijk deel van het kanaal, van Hattem tot en met het
stedelijk gebied van Apeldoorn. Het volledig passeerbaar maken van
het kanaal zal waarschijnlijk tien jaar vergen.
De kanaalgemeenten zullen de stuurgroep donderdag adviseren om een
plan van aanpak te maken waarin de volgende stappen een plek moeten
krijgen.
Met betrekking tot het proces: het advies van de stuurgroep Apeldoorns
kanaal over de vervolgkoers zal ter advisering worden voorgelegd aan
de betrokken colleges, vervolgens aan de betrokken gemeenteraden en
het algemeen bestuur van het waterschap Veluwe en provinciale staten.
Met betrekking tot aanwijzing beschermd gezicht: gemeenten zullen in samenwerking met de Rijksdienst voor de Monumentenzorg draagvlak ontwikkelen om het kanaal aan te wijzen als beschermd gezicht.
Met betrekking tot bevaarbaarheid: de kosten van het passeerbaar maken van de diverse kunstwerken zijn met een quick scan onderzocht in de haalbaarheidsstudie. Aan de hand van de resultaten zullen de exacte kosten voor werkzaamheden aan de kunstwerken worden berekend.
Er zal een nader onderzoek moeten worden verricht naar de kosten van het passeerbaar maken van de kunstwerken (de passage met de A50, de bruggen, de dammen met name in Apeldoorn en de sluizen). Bovendien moet het effect van een bevaarbaar kanaal op het verkeer, met name in het stedelijk gebied van Apeldoorn, nader worden onderzocht.
De beheers- en exploitatiekosten zijn slechts gedeeltelijk in beeld
gebracht en moeten ook worden verfijnd.
In de haalbaarheidsstudie zit een voorzet voor mogelijkheden van
financiering van het kanaal-project. Nadat de stuurgroep zich akkoord
heeft verklaard met de vervolgkoers, zullen de concrete mogelijkheden
worden onderzocht. Op basis van de uitkomsten van het nadere onderzoek
naar de daadwerkelijke kosten van het bevaarbaar maken van het
Apeldoorns kanaal, is het moment daar dat de verschillende partners
afspraken maken over hun financiële bijdrage in de realisering.
© 1996-2003 - Gemeente Apeldoorn - Disclaimer
Webserver: 1