OPTA
OPTA: 'SMS-gedragscode voldoet nog niet helemaal'
Operators leggen eigen gedragscode voor
OPTA: 'SMS-GEDRAGSCODE VOLDOET NOG NIET HELEMAAL'
Den Haag -11 maart 2003 - Vanmiddag heeft OPTA een tweede bijeenkomst
georganiseerd met aanbieders van mobiele telefonie en
consumenten-organisaties om te komen tot een snelle oplossing voor de
problemen met
SMS-diensten. Operators hebben in die bespreking een
concept-gedragscode
voorgelegd, die nog niet tegemoet komt aan alle eisen die OPTA in
samenspraak met De Stichting Ombudsman en de Consumentenbond heeft
geformuleerd.
Centraal staat dat de consument vooraf moet weten wat de gevolgen van
een bericht naar een SMS-dienst zijn. Het gaat dan om zaken als:
'Hoeveel berichten krijg ik? Wat kost het? Hoe kan ik mij
afmelden?'
OPTA en de consumentenorganisaties willen dat consumenten deze
informatie ontvangen vóórdat het abonnement daadwerkelijk ingaat. De
mobiele operators hebben hierover onderling nog geen overeenstemming
bereikt. Daarnaast dient volgens OPTA de gedragscode ook te voorzien
in een duidelijke klachten- en geschillenregeling.
Overeenstemming
Wél is er afgesproken dat de consument te allen tijde informatie over
de dienst en de wijze van afmelden op moet kunnen vragen. Verder is er
overeenstemming dat de gedragscode ook moet gelden voor bestaande
SMS-diensten. Afgesproken is dat de operators eind april een
gezamenlijke gedragscode opleveren.
Duidelijkheid voor consument
De aanbieders van mobiele telefonie moeten er zorg voor te dragen dat
consumenten geïnformeerd worden over de SMS-diensten. Het gaat dan
zowel over de SMS-diensten die zij zelf aanbieden als die van derde
partijen ('telefoonmakelaars') die toegang krijgen tot het netwerk.
OPTA ziet er als toezichthouder op de telecommunicatiemarkt op toe dat
die informatie op genoegzame wijze wordt verstrekt. De
netwerkaanbieders vormen een essentiële schakel tussen de consument en
de bedrijven die SMS-diensten op de markt zetten. Enerzijds omdat zij
deze bedrijven toegang tot het netwerk verlenen, en anderzijds omdat
ze namens deze bedrijven de kosten bij de gebruiker in rekening
brengen.
Consumenten blijken zich er vaak niet van bewust te zijn dat ze zich
hebben aangemeld voor een abonnementsvorm, waarbij voor ieder
ontvangen bericht kosten in rekening worden gebracht. Stichting de
Ombudsman, de Consumentenbond en OPTA constateerden gezamenlijk dat de
klachten zich uitbreidden tot bijvoorbeeld ongewenste aanmeldingen,
falende afmeldprocedures en een lastige bewijsvoering voor de
consument. De negatieve berichtgeving in de media dreigt een negatief
imago te geven aan de zich ontwikkelende SMS-markt.
--
OPTA (Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit) bestaat
sinds 1997 en is door de Nederlandse overheid belast met het houden
van toezicht op de Nederlandse post- en telecommunicatiemarkt. OPTA
heeft verder tot taak zorg te dragen voor voldoende concurrentie in
deze markten. Daartoe heeft zij een aantal taken en bevoegdheden, die
in de wet zijn vastgelegd. Besluiten worden genomen door het
onafhankelijke college van OPTA en zijn voor de verschillende
marktpartijen bindend.
Noot voor de redactie,