Sloop stationsgebouw Alphen aan den RIjn
Het college van de gemeente Alphen aan den Rijn heeft deze week besloten tot de sloop van het stationsgebouw in onze stad. Mede op basis van een drukbezochte informatieavond begin van dit jaar heeft het college gekozen voor een optimaal functionerend stationsknoop. In het ontwerp voor een nieuw station wordt gekeken of sfeerbepalende en karakteristieke elementen van het huidige stationsgebouw terug kunnen komen. De gemeenteraad beslist eind maart over het collegebesluit.
Aanleiding
Binnen de gemeente Alphen aan den Rijn wordt al enige tijd gesproken over de toekomst van het huidige stationsgebouw. In de raadsvergadering van februari 2001 heeft de gemeenteraad besloten de Prins Bernardlaan te verleggen om ruimte te scheppen voor twee ruime stationspleinen en een veilige en dus brede spoor-onderdoorgang. De raad heeft daarbij gevraagd te onderzoeken of aan het Stationsgebouw een alternatieve bestemming kan worden gegeven. Deze vraag is uitgewerkt door de werkgroep Stationsomgeving van de gemeente Alphen aan den Rijn.
Onderzoek naar behoud van het stationsgebouw
De werkgroep Stationsomgeving heeft de keuze voor behoud dan wel sloop van het stationsgebouw vanuit diverse invalshoeken belicht. Zo is gekeken naar de
* stedenbouwkundige aspecten;
* cultuur- en bouwhistorische aspecten;
* functionele aspecten;
* economische en financiele aspecten;
* emotionele aspecten.
Om de mening van de inwoners van Alphen aan den Rijn te peilen heeft de werkgroep op 6 januari jl. een informatieavond georganiseerd. Voor- en tegenstanders van behoud van het stationsgebouw werden in de gelegenheid gesteld zich te informeren over de plannen en hun mening kenbaar te maken.
Afweging
De discussie over behoud dan wel sloop van het huidige stationsgebouw wordt gevoerd op basis van een mix van rationele en emotionele argumenten. Inwoners en belanghebbenden, die het stationsgebouw willen behouden, zijn van mening dat het nog een van de weinige historische gebouwen is in Alphen aan den Rijn. Zij vinden het gebouw beeld- en sfeerbepalend. Bovendien is in de stad al zoveel gesloopt. Daarentegen zijn er ook bewoners en overige belanghebbenden die kiezen voor een nieuw gebouw met het oog op de toekomst en wijzend naar de hogere functionaliteit van de Openbaar Vervoersknoop met een nieuw stationsgebouw. Opvallend is dat zowel voorstanders van behoud als voorstanders van nieuwbouw pleiten voor een ontwerp dat (beter) aansluit op de huidige bebouwing van de Stationsomgeving (Stationsstraat en omgeving). Van de ingediende zienswijzen zijn uiteindelijk twintig personen voor behoud en negen voor een nieuw gebouw. Twee personen geven geen eenduidige mening.
Besluit
Alles overwegende kiezen Burgemeester en Wethouders van Alphen aan den
Rijn voor het belang van een optimaal functionerende Stationsknoop.
Het optimale, gewenste resultaat wordt niet bereikt met behoud van het
oude maar vraagt om een nieuw stationsgebouw. Reden hiervoor zijn:
* de aansluiting van het stationsgebouw op de onderdoorgang;
* het zicht op alle openbaar vervoerfuncties waaronder busstation;
* een goed functionerend stationsplein, dat wil onder andere zeggen
een prettige verblijfsruimte;
* het opheffen van de huidige niveauverschillen tussen plein,
stationsgebouw en perron.
In de afweging is tevens meegenomen dat:
* het stationsgebouw volgens onderzoek van bureau BAAC bv niet
voldoende bouwhistorische waarde heeft om voor bescherming in
aanmerking te komen;
* de monumentencommissie van de gemeente Alphen aan den Rijn, mede
op basis van het bouwhistorisch onderzoek, geen aanleiding ziet om
bescherming van het pand na te streven;
* NS kiest voor een oplossing die leidt tot een optimaal
functioneren van de vervoersknoop, dat wil zeggen een oplossing
waarbij de reiziger er op vooruitgaat. Deze situatie wordt
alleen bereikt met een nieuw stationsgebouw.
Het vervolg
Het standpunt van het College van Burgemeester en Wethouders wordt ter
besluitvorming voorgelegd aan de raadscommissie op 17 maart en de
gemeenteraad van 27 maart 2003. Na dat besluit wordt het uitgangspunt
van een nieuw stationsgebouw opgenomen in het Masterplan voor de
Stationsomgeving. Het management van het project Stationsomgeving
streeft er naar om het Masterplan voor de zomer ter behandeling voor
te leggen aan het College. Sloop van het stationsgebouw vindt in ieder
geval niet eerder plaats dan het tweede kwartaal van 2004.
Het College stelt zich tot doel om bij de verdere uitwerking van de
stationsomgeving te letten op de aansluiting op de bestaande omgeving.
Geen kille, nieuwe omgeving maar een warme architectuur, aansluitend
op de stadse zijde van het station. Daarbij wordt gekeken of gebruik
gemaakt zou kunnen worden van sfeerbepalende en karakteristieke
elementen van het huidige stationsgebouw, zoals wellicht het
voorportaal en de vorm van de bouwmassa.
Tenslotte
Voor vragen en opmerkingen kunt u contact opnemen met het
projectsecretariaat van de Stationsomgeving, mevrouw K. Louisse-Rohde
(0172 465 404).
© Gemeente Alphen aan den Rijn, 11 maart 2003 laatste wijziging