12de congres
EP stemt in met liberalisering: Race to the bottom in Noordzeehavens
11-03-2003 * Met ruime meerderheid heeft het Europees Parlement ingestemd met de liberaliseringsplannen voor de havendiensten in de Europese havens. Vooral in de Nederlandse en Belgische Noordzeehavens Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam die hetzelfde achterland bedienen en de aangrenzende havens van Noord-Duitsland en Frankrijk zal dat leiden tot een race to the bottom, zo verwacht SP Europarlementariër Erik Meijer. Meijer diende een voorstel in om het gehele liberaliseringplan van tafel te halen. Niemand buiten de grote reders worden hier beter van. Het SP-voorstel stuitte op weerstand van EVP en liberalen. De verplichting om te voldoen aan de conventie van de International Labour Organisation (ILO) werd niet in stemming genomen. Winst werd geboekt doordat er een verplichtte vergunningverlening komt.
Erik Meijer vindt dat met deze gang van zaken onvoldoende recht gedaan wordt aan de vele protesten van de Europese havenbonden en de protesten van duizenden havenwerkers die afgelopen week naar Brussel en Straatsburg togen. In veel havens werd ook deze week weer gestaakt.
Erik Meijer denkt dat het laatste woord hierover nog niet gezegd is. Er komt nog een derde stemmingsronde over compromisvoorstellen van Raad en Parlement waarbij het hele voorstel nog verworpen kan worden. Bovendien kunnen er als het voorstel overleeft nog procedures volgen bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens vanwege onder meer overtreding van de ILO conventie. Ongetwijfeld zal de druk vanuit de havenbonden leiden boycotacties en nieuwe stakingen en tot toenemende sociale onrust.
De SP vindt dat de havens nu worden gedwongen tot een blinde liberaliseringsdrift. Vooral Europees Commissaris van Verkeer De Palacio drong hier sterk op aan. Volgens haar leidt concurrentie tot meer efficiency. De SP vindt dat juist de risico´s van sociale dumping en afnemende veiligheid onderschat worden. De haven of de havenstaat die straks in de vergunning de hoogste eisen stelt aan veiligheid, milieu, arbeidskwaliteit en arbeidsomstandigheden verliest de concurrentie, en de slechtste haven wordt de winnaar. Betreurenswaardig is bovendien dat Europese landen door deze richtlijn gedwongen om in strijd te handelen met verplichtingen die zij zijn aangegaan in de ILO-conventie.
zie ook Actueel euronieuws