11-3-2003
De geheel nieuwe Saab 9-3 Cabriolet
Opwindend en stijlvol, het zijn de kenmerken van de nieuwe 9-3
Cabriolet die Saab als wereldprimeur onthult op de autoshow in Genève.
Het is een belangrijk moment, want dit is het tweede model in het
grootste productoffensief in de historie van Saab. Een offensief
waarvoor vorig jaar met de lancering van de 9-3 Sport Sedan het
startschot is gegeven.
De belangrijkste kenmerken:
* Aantrekkelijk, plezierig rijgedrag dankzij het veelgeprezen
dynamische Sport Sedan-onderstel
* Onderscheidend Scandinavisch design met unieke stylingelementen
* Carrosserie drie keer stijver dan die van het vorige model
* Geavanceerde kap zet nieuwe standaard in zijn klasse
* Te kiezen uit twee krachtige turbomotoren van 175 en 210 pk
* Makkelijke instap en uitstap voor achterpassagiers
* CargoSET-kofferbakvergroting gekoppeld aan de constructie van de
kap
* DynaCage-bescherming bij een koprol met uitklappende rolbeugels
* Geïntegreerde gordels voorin, SAHR, hoofd- en zijairbags voor
optimale veiligheid
* CargoWing unieke constructie van een achterspoiler en skidrager
Meer dan een cabriolet
Saab huldigt al jaren het principe dat een open auto meer moet zijn
dan alleen maar een cabriolet: een uitgangspunt dat bij de
ontwikkeling van de nieuwe 9-3 Cabriolet andermaal is gehanteerd.
Behalve een aantal handige, functionele zaken biedt de auto ongekend
veel rijplezier dankzij het veel geprezen dynamische onderstel dat
afkomstig is van de Sport Sedan. Juist deze combinatie van sportieve
en functionele kwaliteiten symboliseert de essentie van het
eigenzinnige merk Saab.
Peter Augustsson, President en CEO van Saab Automobile AB, zegt over
de onthulling van het nieuwe model in Genève: Saab lanceert deze
Cabriolet vanuit een luxe positie. In die zin dat we met zijn
voorganger marktleider zijn in dit segment. Met deze opvolger willen
we dat succes voortzetten. We mikken erop dat hij mensen aanspreekt
die geen keuze willen maken tussen carrière, gezinsleven of uitdagende
activiteiten in de vrije tijd. Mensen die praktische oplossingen
zoeken bij een vrije en opwindende manier van leven. Met andere
woorden: zij zoeken een auto die beantwoordt aan emotionele en
functionele eisen.
In veel opzichten raakt de aantrekkingskracht van de Cabriolet de kern
van Saab, aldus Augustsson. Hij staat symbool voor de pijlers van ons
merk: design, prestaties, controle, veiligheid en veelzijdigheid. Het
is een sportieve en toch opmerkelijk praktische auto. Zonder enige
twijfel weerspiegelt de nieuwe Saab 9-3 Cabriolet twintig jaar
ervaring met het ontwerpen van een open auto die geschikt is voor vier
inzittenden en vier seizoenen. Waarbij Saab er alles aan heeft gedaan
om de leidende positie in het cabrio-segment vast te houden.
De 9-3 Cabriolet en de 9-3 Sport Sedan zijn tegelijkertijd ontwikkeld,
waarbij de Saab-ingenieurs van meet af aan de grenzen hebben verlegd.
Het resultaat is een eersteklas Cabriolet met een heel eigen
identiteit en kwaliteit en een verfijnd rijgedrag waardoor hij zich in
de top van zijn klasse nestelt. Voor deze auto heeft Saab een compleet
nieuwe productielijn opgezet bij Magna Steyer Fahrzeugtechnik nabij
Graz in Oostenrijk.
De nieuwe 9-3 Cabriolet komt in oktober 2003 naar Nederland. Op dit
moment zijn de prijzen nog niet bekend.
Topspeler onder premium cabriolets
* 50% groei in segment sinds 1998
* Saab hoofdrolspeler in het premiumsegment van cabriolets
* Saab biedt meer dan een Cabriolet
* Verleidelijk rijgedrag gebaseerd op de geprezen dynamiek van de
Sport Sedan
* Een eigenzinnige auto voor individualisten
Bij de cabriolets van het premiumsegment vertonen de verkopen in
Europa en Amerika sinds 1998 een stijging van meer dan vijftig
procent. En het eind aan die groei is nog niet in zicht. Saab
bivakkeert in de frontlinie. Het merk is zelfs een belangrijke
aanjager van de verkopen sinds de onthulling van de eerste cabriolet
zon twintig jaar geleden.
Saab heeft een reputatie gevestigd als de maker van toonaangevend
gevormde en voor alledaags gebruik geschikte cabriolets. In veel
landen staat de Cabriolet van Saab te boek als een auto die zich
uitgesproken goed leent voor gebruik in alle seizoenen. Hij is
ontworpen voor mensen die een bijzondere auto zoeken. Kenmerkend in
dat opzicht is zijn strakke, op Scandinavische smaak geïnspireerde
vorm. Daarbij ligt het accent op sportiviteit en rijplezier, maar dan
in combinatie met het functionele karakter van een vierpersoonsauto
voor alle weersomstandigheden.
Typische Saab Cabriolet-rijders houden er een actieve levensstijl op
na met een grote variëteit aan interesses. Ze beoefenen gezonde
activiteiten, zoals skiën. Ook zijn ze gek op reizen, theaterbezoek en
ze koesteren belangstelling voor cultuur. Bovenal zijn het
individualisten. Ze zijn gewend om zakelijk en privé zelf de boontjes
te doppen en hebben niet de minste behoefte aan iets wat alom wordt
beschouwd als een opdringerig statussymbool.
Vormgeving
* Goed van postuur, verrassend van vorm
* Sportieve styling met Scandinavische flair
* Coupé-uiterlijk met dak dicht en roadster-uiterlijk met dak open
* Elektrisch te bedienen kap zet nieuwe standaards in zijn klasse
* Unieke Surround Trim schetst een soort kader rond de
passagiersruimte
* Unieke CargoSET voor flexibele bagageruimte
* Concurrerend lage luchtweerstand (Cw 0,34) met verhoogde
neerwaartse druk
De Saab 9-3 Cabriolet maakt indruk, maar dan vooral op een elegante
wijze met zijn op Scandinavische smaak geïnspireerd design. Daardoor
oogt de carrosserie strak en is die vloeiend gelijnd zonder kil en
klinisch over te komen. Het is een open auto met een heel eigen
gezicht, vrij van onbeholpen compromissen in de styling.
Door de gelijktijdige ontwikkeling deelt de Cabriolet zijn vorm deels
met de 9-3 Sport Sedan. Dat geldt met name voor de voorkant tot aan de
stijlen van de voorruit. Daarachter is geen deel van de carrosserie
gelijk. In vergelijking met het voorgaande model is hij 51 millimeter
breder en heeft hij een 70 millimeter langere wielbasis. Door een
kortere overhang voor en achter is de totale lengte van de auto van
voor- tot achterbumper echter afgenomen. De Cabriolet meet nu 4635
millimeter.
Door de uitgebalanceerde afmetingen en de daadkrachtige houding komt
de auto sterk en sportief over. Van opzij gezien heeft hij een
strakke, wigvormige lijn een typisch kenmerk van Saab die niet langer
wordt verstoord door een uitstulpende behuizing van de
veiligheidsgordels voorin. De gordels zijn nu geïntegreerd in de
stoelleuning.
De achterkant oogt sierlijk. De fraaie, gestroomlijnde sculptuur
achter de ingebouwde rolbeugels en de hoofdsteunen knipogen op
subtiele wijze naar het sportieve karakter. Heel bijzonder is de
CargoWing-spoiler, die als accessoire verkrijgbaar is. Deze is
uitklapbaar, zodat hij dient als drager voor skis of een snowboard.
Het is een stijlvolle en tegelijk praktische oplossing.
Helemaal nieuw is ook de in één kleur uitgevoerde Surround Trim die als een band de passagiersruimte omarmt en een visuele scheiding vormt tussen het in- en exterieur. Deze rand is een vanaf de voorruit lopend, U-vormig geheel van panelen. Bij gesloten dak is de rand bedekt. De Surround Trim is mat zwart met een craquelé oppervlak. Er zijn ook andere kleuren mogelijk, zoals steel grey en lime yellow.
Toonaangevend dakmechanisme
Dankzij drie nieuwe innovaties werkt het automatisch bedienbare dak
verfijnder dan ooit. Dit zijn CargoSET, de tweetrapsfunctie voor de
afdekplaat van de tonneau waardoor het dak sneller inklapt en de
lichtgekleurde hemelbekleding. Stuk voor stuk zaken waarmee de nieuwe
9-3 Cabriolet zich onderscheidt.
Voor de bediening van het dak volstaat slechts één druk op een knop.
Het dak opent elektro-hydraulisch en is uitgerust met een automatische
vergrendeling. Het openen vergt niet meer dan twintig seconden,
waarmee Saab tot de snelste in zijn klasse behoort.
De materialen van het uit drie lagen bestaande dak zijn verder
verbeterd, onder meer door een dikkere tussenlaag voor een goede
isolatie en geluiddemping. Langs de rand is een kleine goot in de
toplaag genaaid. Deze voorkomt dat er bij het openen van een portier
druppels van het dak op de stoelen vallen. Voor het dak valt te kiezen
uit de kleuren zwart of blauw.
Met het oog op gewichtsbesparing zijn enkele delen gemaakt van
magnesium, zoals de overdwars geplaatste beugels en de forse rail
voorin waarmee het dak aansluit op de rand van de voorruit.
De nieuwe kap is strakker en gladder afgewerkt alsof het een hardtop
betreft. Dit is bereikt door zes in plaats van vijf beugels waarover
de stof is gespannen. Verder wordt het dak strakker aangespannen bij
het sluiten.
De plaat die het ingeklapte dak bedekt, is van aluminium. En in
tegenstelling tot voorheen scharniert die niet achterwaarts, maar lift
hij een stukje omhoog waarna hij achterwaarts schuift. Deze
tweetrapsbeweging biedt enkele belangrijke voordelen, zoals een zeer
betrouwbare werking en een altijd perfecte sluiting.
CargoSET is vooral een praktische voorziening. Als het dak wordt gesloten, vergroot de kofferbak automatisch. Sensoren voorkomen openen van de kap als de ruimte achterin volledig is gevuld met bagage.
Dynamiek gevormd in de praktijk
Zoals Saab al jaren spreekt van Real Life Safety om aan te geven dat
bij het bedenken van veiligheidsvoorzieningen lering is getrokken uit
onderzoek naar ongelukken, zo spreekt het merk bij de nieuwe 9-3
Cabriolet ook van Real World Dynamics als het gaat om de
rij-eigenschappen. Andermaal is de praktijk als leerschool genomen.
Dat komt tot uiting in de lage luchtweerstandswaarde van Cw 0,34 en
bovenal in het vergroten van de stabiliteit, wat onder meer is bereikt
door opwaartse krachten (lift) aan te pakken. Ook is het opbollen van
het dak en het wijken van de ruiten bij hoge snelheden met uiterste
precisie aangepakt.
Interieurdesign en uitrusting
* Vormgeving van voor tot achter een geheel
* Lichtgekleurde hemel schept ruimte primeur van Saab
* Voorstoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels
* Hydroblox waterafstotende bekleding primeur van Saab
* Voorstoelen schuiven elektrisch versneld naar voren voor een
makkelijke instap achterin
* Profiler-functie om bediening te personaliseren
* Hoog geplaatst Saab Information Display
* Makkelijke in- en uitstap voor achterpassagiers
* Vier uitrustingsniveaus Linear, Arc, Vector en Aero
* De automatische climate control past verwarming aan bij geopend
dak
* Gebruik van glasvezelkabels voor uitgebreide infotainmentsystemen
Het verfijnd gevormde interieur, waarin de beste materialen zijn
gebruikt, hoort bij een premium merk als Saab. Voor afwerking en
uitvoering is de lat hoog gelegd. De lijnen van de voorste
portierpanelen zijn op fraaie wijze naar achteren doorgetrokken,
waardoor de ruimte voorin en achterin als een geheel ogen.
Op schouderhoogte voorin is er meer ruimte dan bij de vorige Cabriolet
en de passagiers achterin hebben onder meer profijt van de in de
voorstoelen geïntegreerde gordels. De voorgevormde zitplaatsen in de
achterbank onderscheiden zich door hun diepe zit van de doorsnee
zetels achter in cabriolets. Ook de stand van de rugleuning garandeert
comfort. Uit de hellingshoek van 21 graden (ten opzichte van
verticaal) blijkt dat omwille van bergruimte voor het dak en voor
bagage geen veer is gelaten.
Ambiance van een vast dak
Met gesloten dak komen cabrios vanbinnen vaak donker en
claustrofobisch over. Dat zit hem onder meer in de donkere
hemelbekleding. Saab pakt dat effectief aan door als een van de
eersten in de markt een hemelbekleding in de kleuren beige of
lichtgrijs te leveren.
Het team dat het design van het interieur voor zijn rekening heeft
genomen, concentreerde zich verder op een sfeer zoals die te vinden is
in een auto met een vast dak. Dit is onder meer bereikt door een zeer
gladde en strakke afwerking van de kap.
Unieke voorstoelen
De sportieve en tegelijk comfortabele voorstoelen met geïntegreerde
veiligheidsgordels zijn speciaal ontworpen voor de Cabriolet.
Zittingen en leuningen zijn voorzien van fors opstaande kanten
waardoor ze uitstekende ondersteuning bieden zonder dat is ingeboet op
ruimte of comfort.
Doordat de stoelen voorin over een royale afstand van 243 millimeter
zijn te verstellen, vergt het in- en uitstappen voor de passagiers
achterin weinig moeite. Met een aluminium hevel is de rugleuning van
de voorstoel naar voren te klappen. Uniek is de snelfunctie bij de
uitvoeringen met elektrische stoelverstelling. Bij het omklappen van
de rugleuning schuift de zetel tweemaal zo snel als gebruikelijk naar
voren. Dankzij een ingebouwde geheugenfunctie keert de stoel na het
terugklappen van de leuning automatisch weer in de oorspronkelijk
ingestelde positie terug.
Op de bestuurder gericht
Het dashboard buigt rond de bestuurder, net zoals in de Sport Sedan.
Naar goed Saab-gebruik zijn de bedieningsfuncties logisch gegroepeerd.
De schakelaars en hendels die het meest worden gebruikt, zijn dichtbij
de hand en goed binnen het blikveld. De korte versnellingspook is bij
wijze van spreken niet meer dan een handlengte verwijderd.
De Profiler-functie van Saab maakt het mogelijk tal van functies in de
auto naar persoonlijke voorkeur af te stemmen of in te stellen. De
schakelaar van de dakbediening is eveneens opgenomen in het
Profiler-controlepaneel.
Ook de unieke Saab Night Panel-functie behoort tot de uitrusting. Met
een schakelaar is de achtergrondverlichting van het dashboard uit te
schakelen, op die van de snelheidsmeter na.
Boven op het dashboard, dicht bij de voorruit, zit het Saab
Information Display. Het display valt zo binnen het blikveld van de
bestuurder, zodat deze niet de ogen van de weg en het verkeer hoeft te
wenden om het scherm te bekijken.
Een heel fraaie oplossing is de min of meer verborgen handrem, die is
geïntegreerd in de rand van de console tussen de stoelen. Het is een
Z-vormige en makkelijk vast te pakken hendel. Verder herbergt die
console een handige opbergruimte voor kleine items, zoals bekers, cds
en een ruitenkrabber.
Geheel naar Saab-gebruik zit het contactslot tussen de voorstoelen.
Het werkt volledig elektronisch, waarbij de typische vergrendeling van
de achteruitversnelling is vervangen door een elektrisch in- en
uitschakelend stuurslot.
Hydroblox is de naam van een waterafstotende stof die speciaal is
ontwikkeld voor de interieurbekleding van een cabriolet. Voor de
aankleding valt te kiezen uit drie themas. Alle drie zijn ze
geïnspireerd op de Scandinavische stijl, met als doel een
gedistingeerde, moderne uitstraling te scheppen op basis van een licht
perkamentachtig of donkergrijs kleurpatroon.
Verwarming en ventilatie
Alle uitvoeringen van de 9-3 Cabriolet zijn uitgerust met
airconditioning (handbediend of automatisch), welke specifiek is
ontworpen voor gebruik in een open auto. Bij de automatische geregelde
klimaatcontrole, ACC, komt dat haarscherp uit de verf. Het systeem
stelt zich in op de specifieke condities van een cabrio, zoals de
verminderde lichtinval door het kleinere ruitoppervlak en de
temperatuurhuishouding in de auto bij gesloten kap en bij warm weer.
In de luchtinlaat voor het interieur zit een elektrostatisch filter.
Dat houdt pollen en stofdeeltjes tot aan slechts 3 micron doorsnede
tegen. Het ACC-systeem is naar persoonlijke voorkeur te programmeren
dankzij de Profiler-functie. De temperatuur is links/rechts gescheiden
te regelen.
De ACC schakelt over op handregeling zodra het dak wordt geopend.
Daarbij is te kiezen uit tien verschillende instellingen. Bij het
sluiten van de kap gaat het systeem weer over naar de stand
automatisch.
Infotainmentsysteem
De Saab 9-3 Cabriolet is toegerust met glasfiber-technologie. De
glasfiberdraden kunnen lichtsignalen doorgeven, waarmee tot vijftig
keer zoveel informatie is over te dragen als met conventionele kabels.
Deze technologie vormt de basis voor de toepassing van de modernste
infotainmentsystemen en internetfuncties.
Bij de ontwikkeling van de auto is nadrukkelijk gekeken naar de
akoestiek in een cabrio. Daarom zit er in de stijl van de voorruit bij
de bestuurder een microfoon voor een optimale geluidsoverdracht bij
open rijden.
Saab behoort ook tot de eerste fabrikanten die draadloze Bluetooth
technologie toepast in een auto. Hoogfrequentie radiosignalen
vervangen in dit geval de gebruikelijke kabelverbindingen. De
geïntegreerde optionele gsm-telefoon is uitgerust met een
Bluetooth-zender/ontvanger die de wereldwijd beschikbare bandbreedte
2,45 GHz gebruikt. Tot op een afstand van tien meter van de auto is
gebruik te maken van de draadloze verbindingen, bijvoorbeeld met een
laptop, een palm pilot of een PDA.
Voor de 9-3 Cabriolet biedt Saab de keuze uit drie
infotainmentsystemen. Aan de basis staat het Saab Audio-systeem met
een RDS-radio en een Premium 70 sound system. Het omvat een versterker
van 70 Watt, vier luidsprekers en een in de voorruit opgenomen
antenne. Wie echter kiest voor de optie Premium 150 krijgt daarbij een
cd-speler, twee versterkers met een gezamenlijk vermogen van 150 Watt
en zeven luidsprekers.
Het optionele Saab Infotainment System omvat een monochroom
beeldscherm, een bedieningspaneel voor de geïntegreerde telefoon en
sms-mogelijkheid. Verder is het voorbereid voor het gebruik van
Bluetooth. Het is gekoppeld aan Premium 150. Bij Saab Infotainment
Plus is er een kleurenbeeldscherm. Beide systemen zijn uit te breiden
met een ingebouwde telefoon, spraakherkenningsfuncties, een
GPS/dvd-navigatiesysteem en een WAP-browser. Verder is als extra nog
het Prestige 300 sound system mogelijk met 300 Watt muziekvermogen en
in totaal dertien luidsprekers.
Onderstel
* Verdrievoudigde weerstand tegen torsie
* Hetzelfde sportieve karakter als de Sport Sedan
* Sterk verfijnd rijkarakter en vermindering van geluid en vibraties
* Saab ReAxs achterwielophanging met meesturend effect
* Remsysteem met MBA, CBC en EBD
De verstevigde carrosserie en het dynamische onderstel van de nieuwe
Saab 9-3 Cabriolet maken het sportieve uiterlijk en de krachtdadige
houding zonder meer waar. Het is nauwelijks een verrassing, want hij
heeft hetzelfde onderstel en dezelfde wielophanging als de alom
geprezen 9-3 Sport Sedan.
Een hoofdrol is weggelegd voor de sterke carrosserie. Met een
weerstand van 11.500 Nm tegen elke graad vervorming is deze drie keer
zo stijf als die van het vorige model. Daarbij profiteert de auto van
een geheel nieuwe wielophanging. Op basis van deze twee
hoofdingrediënten hebben de ingenieurs van Saab de 9-3 Cabriolet tot
in finesse fijn geslepen waardoor hij rijdt zoals een auto in het
premiumsegment dat hoort te doen.
Bij de start van de ontwikkeling van de nieuwe 9-3-serie is het
ontwerp van de Cabriolet direct al betrokken. Van meet af aan is
ingespeeld op de eisen die een dergelijk model stelt aan de
constructie. Het heeft geleid tot de integratie van een soort inwendig
chassis, dat bestaat uit een ringvormige stalen structuur, welke de
voorzijde, de achterkant en de zijkanten met elkaar verbindt. Het
frame compenseert het verlies aan stijfheid door het ontbreken van een
stalen dak. Verder draagt het bij aan een hoge mate van bescherming
bij een aanrijding.
Als het op rijden aankomt, spelen ook de nieuwe afmetingen van de
Cabriolet een rol. De winst zit hem in de 71 milliemeter grotere
wielbasis en de vergrote spoorbreedte (voor met 74 millimeter en
achter met 63 millimeter) ten opzichte van de voorganger. Verder is de
auto ten opzichte van het vorige model met 10 millimeter verlaagd.
Wielophanging
Kenmerkend zijn de extra stangen die zijn bevestigd aan de subframes
voor en achter. Ze garanderen het behoud van de dynamiek die de
wielophanging van de 9-3-serie kenmerkt en verhogen verder de algehele
stijfheid van de carrosserie. Verder zijn de subframes bij de
Cabriolet met hard stalen bussen aan de carrosserie bevestigd in
plaats van de soepele bussen van kunststof (polymeer) zoals bij de
Sport Sedan.
Voor heeft de auto MacPherson-ophanging met een gescheiden verankering
van schokbrekers en veren aan de bovenzijde. De wieldraagarmen onder
zijn bevestigd aan een hol en dus licht subframe. Verder is er een
stabilisatiestang. De wielophanging is afgestemd op een goede rechtuit
stabiliteit en rijcomfort.
De onafhankelijke ophanging achter bestaat links en rechts uit drie
dwarsverbindingen en een langsarm. Verder zijn er gasgevulde
schokdempers, schroefveren en een stabilisatiestang. Deze constructie
biedt een grotere spoorvastheid dan de as met torsieophanging bij het
voorgaande model. Net als voor is er ook achter gekozen voor zeer
stijve ophangbussen.
Om de wegligging te verfijnen is de totale ophanging zo licht mogelijk
uitgevoerd. Een groot aantal delen van de ophanging is daarom gemaakt
van aluminium.
Saab ReAxs passieve achterwielbesturing
Net als de 9-3 Sport Sedan hebben de achterwielen van de Cabriolet een
meesturend effect dankzij de Saab ReAxs. Bij het aansnijden van een
bocht zorgt de inverende beweging voor een kleine verdraaiing van de
achterwielen contra aan die van de voorwielen: dus naar buiten voor
het wiel in de buitenbocht, naar binnen voor het wiel in de
binnenbocht. Afhankelijk van de positie van de band en de belading van
de achteras zorgt één graad uitslag van de voorwielen voor een reactie
van één honderdste graad op de achterwielen. Dit is voldoende om
excessief onderstuur, waarbij de bestuurder scherper moet insturen om
de auto om de bocht te krijgen, te voorkomen. De ReAxs-karakteristiek
zorgt ervoor dat de achterwielen achter de voorwielen aansturen, in
plaats van in de richting van de neus van de auto. Voor de bestuurder
levert dit een betere balans van de auto op en een vele malen
koersvastere auto.
Remsysteem
Bij Saab is het remsysteem gekoppeld aan motorvermogen. Bij de versie
van 175 pk zijn voor geventileerde remschijven met een diameter van
285 millimeter gemonteerd en achter geventileerde remschijven van 278
millimeter. In combinatie met de 210 pk krachtbron is sprake van
schijven met een diameter van respectievelijk 302 millimeter en 292
millimeter. Dan zijn ze zowel voor als achter geventileerd.
Voor het eerst in de 9-3-range past Saab een remassistent toe: Mechanical Brake Assist (MBA). De aangeboren rijkwaliteiten krijgen extra ondersteuning van elektronische systemen zoals ABS, Traction Control (TCS), Cornering Brake Control (CBC) en Elektronic Brakeforce Distribution (EBD). Alles behoort tot de standaarduitrusting. Een door Saab afgestemde, elektronische stabiliteitsregeling (ESP) is als optie verkrijgbaar. Deze voorziening is standaard op de Aero.
Motoren en aandrijflijn
* Aluminium turbobenzinemotor van 2,0 liter 175 of 210 pk
* Hoge trekkracht gekoppeld aan vergrote dynamiek en verfijning
* Hoogwaardig Saab Trionic 8-motormanagementsysteem
* Slimme automaat of handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak
(Aero)
De prestaties sluiten nauw aan bij de dynamiek van het onderstel. Dat
komt door de totaal nieuwe aandrijflijn, die debuteerde in de 9-3
Sport Sedan. Er is sprake van een hoge trekkracht over een breed
toerenbereik.
Lichte motor
De volledig van aluminium vervaardigde viercilinder 2,0-litermotor,
met 175 of 210 pk, is vijftien kilo lichter dan de voorheen gebruikte
krachtbron. Verder loopt hij soepeler en stiller en is hij compacter
van afmeting. Hij heeft een cilinderkop met vier kleppen per cilinder,
een onderhoudsvrije kettingaandrijving van de nokkenassen, balansassen
die in een tegengestelde richting van de krukas draaien, een zwaar
vliegwiel en een oliekoeler. Het door Saab in eigen huis ontwikkelde
Trionic 8-motormanagementsysteem regelt ontsteking, benzine-injectie
en turbodruk. Het is het meest krachtige systeem dat op dit moment in
productieautos wordt toegepast. De draaiende delen van de turbomotor
zijn puur voor deze nieuwe krachtbron ontwikkeld.
Verhoogd rijgemak
Saab is de enige producent in het premiumsegment die zelf een
elektronisch motormanagementsysteem heeft ontwikkeld.
Ontstekingstijdstip, brandstofinjectie, turbodruk, luchtaanvoer naar
de motor en de stand van de gasklep worden geregeld door de software
van het Trionic-systeem. Trionic 8 blinkt uit door een bijzonder
strakke regeling van de verbranding bij het starten en als de motor op
temperatuur komt. Verder zijn de trekkracht en de reactie op het
gaspedaal verbeterd.
De trekkracht neemt bijzonder gelijkmatig toe. Het karakter van de
motor lijkt op dat van een krachtbron zonder turbo. Wel valt op dat de
auto soepeler en plezieriger rijdt. Ook schokken, die kunnen optreden
bij plotseling vol gas of gas loslaten, zijn aangepakt. Het
Trionic-systeem vangt deze abrupte bewegingen op door tal van gegevens
met elkaar te vergelijken. Dat zijn onder meer de snelheid, het
toerental, de aandrijfkracht en de gekozen versnelling. Het resultaat
is een bijzonder fijn op het gas reagerende aandrijving zonder
hinderlijke reacties.
Verder past het motormanagement de reactie op het gas aan de
omstandigheden aan. Bij lage snelheden reageert de auto minder fel op
bewegingen met de voet. Het vergemakkelijkt parkeren en achteruit
rijden. Bij hogere snelheden hoeft het pedaal maar iets in te worden
getrapt voor een felle reactie van de motor. Dat karakter laat zich
bijzonder waarderen bij een inhaalactie.
Slimme automaat en handgeschakelde zesbak
Voor de 9-3 Cabriolet is er een nieuwe vijftrapsautomaat beschikbaar.
Deze is uitgerust met Saab Sentronic, waardoor het mogelijk is
sequentieel met de hand te schakelen. Bediening vanaf het stuurwiel is
ook mogelijk (niet standaard). Dankzij de goede prestaties van de Saab
Sentronic zijn geen aparte sport- of winterstanden nodig.
Het elektronisch brein van deze transmissie is in staat het
schakelgedrag aan te passen aan de rijstijl van de bestuurder en aan
de wegomstandigheden. Voor een actieve rijstijl is de hendel van de
automaat eenvoudig in de positie Sentronic te zetten. In deze stand
kan de bestuurder handmatig van versnelling wisselen door de hendel
voorwaarts of achterwaarts te bewegen. In de derde, de vierde en de
vijfde versnelling is er sprake van een volledige lock-up, dus een
vaste verbinding tussen motor en versnellingsbak zonder tussenkomst
van de koppelomvormer.
Specifiek voor de nieuwe 9-3 is er nu een zesversnellingsbak
ontwikkeld. Hij is speciaal ontworpen voor motoren met een
uitzonderlijk hoge trekkracht. De zesversnellingsbak is standaard op
de 9-3 Cabriolet met 210 pk motor.
Veiligheid
* Veiligheid gebaseerd op real-life onderzoek van Saab
* Sterk passagiersgedeelte omringd door vervormbare structuren
* DynaCage koprolbescherming met uitklapbare rolbeugels
* Voorstoelen met geïntegreerde veiligheidsgordels
* Saab actieve hoofdsteunen (SAHR)
* Adaptieve airbags voorin en zijairbags voor bescherming van hoofd
en borstkas
Saab heeft een reputatie opgebouwd als het gaat om veiligheid. Het
blijkt uit onderzoeken van het Amerikaanse Highway Loss Data instituut
en van de Zweedse verzekeringsmaatschappij Folksam. Regelmatig
eindigen modellen van Saab in de top van hun segment als het gaat om
de minste schade en vooral het minste letsel. In de recente
EuroNCAP-crashtests heeft de nieuwe Saab 9-3 Sport Sedan de hoogste
score van vijf sterren gehaald.
Bij de ontwikkeling van de Cabriolet zijn dezelfde hoge uitgangspunten
gehanteerd op het vlak van veiligheid en inzittendenbescherming als
bij de Sport Sedan.
Meer real life gegevens
Bij het onderzoek naar veiligheid kijkt Saab naar de werkelijkheid,
dus naar wat er gebeurt bij een botsing op de weg. Daarbij wordt
gebruikgemaakt van een bestand met gegevens van meer dan zesduizend
echte aanrijdingen waarbij Saabs betrokken zijn geweest.
Bij de ontwikkeling van de nieuwe 9-3 zijn niet minder dan 75 verschillende crashes uitgevoerd. Nooit eerder zijn dat er voor een nieuw model zoveel geweest. Temeer omdat er slechts vijftien daarvan wettelijk vereist zijn. Voor de Cabriolet heeft Saab meegewerkt aan de ontwikkeling van s wereld meest omvattende koprol testprogramma. Dat omvat maar liefst acht verschillende proeven van situaties die bij dit, overigens zeldzaam voorkomende, ongeval kunnen optreden.
Veiligheidsstructuur
De kern van de 9-3 Cabriolet bestaat uit een immens sterke, stalen
structuur, ontworpen om de passagiers te beschermen. Het kan de hoge
krachten weerstaan die de kreukelzones voor en achter doorgeven. Dat
komt onder meer door extra versterkte delen, zoals de voorruitstijl,
dwarsbalken voor en achter, een torsiebox tussen de wielkasten achter
en door vergrote dorpels.
De kreukelzones voor en achter zijn gemaakt van speciaal gevormde
stalen delen, ontworpen om botskrachten te absorberen, te verdelen en
op te vangen. Alles met het oog op maximale bescherming van de
passagiersruimte.
Ter bescherming bij een aanrijding van opzij heeft Saab de dorpels, de
B-stijl en de balken in de portieren ontworpen als een geheel. In die
zin dat bij een botsing de krachten naar beneden, richting de in de
vloer opgenomen dwarsbalken en de torsiebox achterin worden geleid,
dus weg van de inzittenden.
DynaCage-koprolbescherming
Een koprol komt maar zelden voor. De gevolgen ervan zijn echter
ernstig bij een cabriolet, dus heeft Saab een actieve bescherming
ingebouwd in zijn 9-3 Cabriolet. Dit is het DynaCage-concept, dat
bestaat uit een combinatie van uitklappende rolbeugels achter,
gordelvoorspanners voor alle zitplaatsen en versterkte raamstijlen
voor.
De twee koprolbeugels schieten bij een koprol letterlijk met
explosieve snelheid naar buiten. Ze zijn gemaakt van aluminium,
waardoor ze een geringe massa hebben en derhalve bliksemsnel reageren.
Ze zijn gemonteerd in de torsiebox en worden geactiveerd door een
pyrotechnische springlading, zodra de in de auto geplaatste centrale
Sensing en Diagnostic Module (SDM) de aanzet tot een koprol
signaleert. Tegelijk treden gordelspanners in werking. Ze trekken de
inzittenden stevig in de stoelen.
Stoelen met geïntegreerde gordels
Ondanks het gebruik van airbags blijven de gordels van eminent belang
als het gaat om bescherming bij een aanrijding. De passagiers voorin
de 9-3 Cabriolet krijgen bescherming van de in de stoel opgenomen
veiligheidsriemen. Deze gordels zijn aan het frame van de zetels
bevestigd. Daardoor sluiten ze altijd optimaal om het lichaam,
ongeacht de stand van de stoel. Bovendien liggen ze goed binnen
handbereik. Doordat de bovenste verankering in de leuning zit, sluiten
ze goed aan op de schouder zonder het comfort teniet te doen.
Actieve hoofdsteunen van Saab (SAHR)
Uit onderzoeken van het Amerikaanse magazine Journal of Trauma, van
het Amerikaanse verzekeringsinstituut voor Highway Safety en van het
Thatcham instituut voor verzekeringen in Engeland, blijkt dat Saabs
Actieve hoofdsteunen (SAHR) bijzonder effectief werken voor
vermindering van nekletsel.
SAHR biedt bescherming aan de inzittenden voorin bij een aanrijding
van achteren. Het systeem is volledig mechanisch. De actieve
hoofdsteun is verbonden met een drukplaat in de rugleuning. Wanneer de
passagier bij een aanrijding van achteren in de stoelleuning wordt
geduwd, maakt de hoofdsteun een opwaartse en voorwaartse beweging. Op
deze manier wordt het hoofd van de passgier opgevangen. Dit verkleint
de kans op een whiplash.
Botskrachtafhankelijke airbags en zijairbags met een dubbele functie
Om inzittenden te beschermen tegen de klap van de airbags is de 9-3
uitgerust met botskrachtafhankelijke airbags. Twee sensoren in de
voorbumper meten de kracht van de impact tegen de voorkant, een sensor
in de stoelen kijkt naar de zitpositie, en de bevestigingspunten van
de gordel geven aan of de passagiers gordels dragen. Al deze gegevens
worden doorgestuurd naar de centraal geplaatste SDM. Deze bepaalt in
enkele milliseconden of de airbags in actie moeten komen of dat de
gordelspanners de klap kunnen opvangen. Bij een zware aanrijding
worden de airbags snel en hard opgeblazen. Bij een botsing met een
relatief lage impact zullen de airbags onder minder hoge druk werken.
Zijairbags vullen de zijdelingse bescherming aan. Ze zijn opgenomen in
de leuningen van de stoelen en bestaan uit twee luchtkamers: een voor
de borstkas en een voor het hoofd.
Lage gebruikskosten, accessoires en beveiliging
* De kosten van onderhoud zijn met 30 procent teruggebracht
* Goede bescherming tegen parkeerschades
* CargoWing unieke combinatie van spoiler en skidrager
* Uitgekiende start- en antidiefstalbeveiliging
De nieuwe Cabriolet kan concurreren met soortgenoten in de premium
klasse. In die zin dat de onderhoudskosten ten opzichte van het vorige
model met zon dertig procent omlaag zijn gebracht. Dat komt door de
langere onderhoudsintervallen en doordat servicewerkzaamheden sneller
kunnen worden uitgevoerd. Saab heeft gekozen voor een systeem dat het
gebruik van de auto vertaalt naar pasklare intervallen. Bij intensieve
belasting zijn die korter, bij lange ritten en veel snelweg rijden
zijn die langer met een maximum van eens in de 30.000 kilometer of
eens in de twee jaar. Wat de motor betreft hoeven alleen olie,
bougies, luchtfilter en aandrijfsnaren te worden vervangen.
De ingenieurs van Saab hebben nogal wat aandacht besteed aan
vereenvoudiging van onderhoud om zodoende de kosten voor de gebruikers
zo laag mogelijk te houden. Het is te zien bij de voorbumper. Die is
zo geconstrueerd dat hij bij een parkeeraanrijding (tot 8 km/uur)
zonder noemenswaardige schade in zijn oorspronkelijke vorm
terugschiet. En bij aanrijdingen tot 15 km/uur volstaat slechts de
vervanging van de vervormbare crashboxen.
Nieuw is de CargoWing-achterspoiler, die tevens is te gebruiken als
houder van skis of een snowboard. Andere accessoires zijn talrijke, in
de windtunnel geteste stylingaccessoires, lichtmetalen wielen, een
neerklapbare winddeflector, een fietsdrager en een houder voor bekers,
cds of een ruitenkrabber.
Voor de nieuwe 9-3 levert Saab een keur aan beveiligingssystemen die
in nauwe samenwerking met verzekeringsmaatschappij zijn ontwikkeld.
Het Britse Thatcham instituut heeft de Cabriolet dan ook al beloond
met vijf sterren voor de antidiefstalvoorzieningen en met vier sterren
voor de systemen die diefstal uit de auto verhinderen.
Om inbraak te bemoeilijken, zijn er speciale slotcilinders gemonteerd.
Zodra iets anders dan de juiste sleutel hierin wordt gestoken,
ontkoppelt de cilinder zich van het ontgrendelingsmechanisme in het
portier. Een doordachte afscherming van de sloten in de portieren
maakt het onmogelijk om de sloten met gereedschap, van bijvoorbeeld
een slotspecialist, te saboteren. Slotpennen verhinderen dat een deur
met geweld opengebroken kan worden.
Een elektrisch stuurslot en een elektronische startonderbreker zijn de
wapens tegen diefstal van de auto. In de contactsleutel zit een
transponder die een signaal zendt naar de centrale controle-unit die
alle systemen activeert die nodig zijn voor het starten (stuurslot,
motormanagement, brandstofpomp en startmotor). Direct krijgt de
transponder een signaal, waardoor de elektronische code wijzigt. Dit
proces zet zich ontelbare keren voort, waardoor het voor een dief niet
te doen is om de unieke startcode te achterhalen. Ter aanvulling
levert Saab een alarmsysteem met een wegsleepsensor. Die activeert het
alarm wanneer de auto wordt opgetakeld. En in het interieur zijn bij
inschakeling van het systeem gevoelige, ultrasone bewegingsmelders
actief. Ze registreren ook kleine deeltjes zoals rondvliegend glas.