Gemeente Alkemade
Nieuwsbericht
11-03-2003
Gemeentenieuws 5 maart 2003
Agenda Commissies
De vergaderingen van de raadscommissies vinden gedurende het jaar
2003 één keer in de zes weken plaats op maandag, dinsdag en
donderdag. Ze beginnen om 20.00 uur in de raadzaal van het
gemeentehuis. De vergaderingen zijn openbaar, u bent van harte
uitgenodigd deze bij te wonen. Als u gebruik wilt maken van het
spreekrecht, meld dit dan bij de commissiegriffier tot uiterlijk
een kwartier voor aanvang van de vergadering.
De agenda en bijbehorende stukken liggen ter inzage bij bureau
Communicatie. Voor informatie over specifieke agendapunten kunt u
contact opnemen met de griffier van de desbetreffende commissie.
Commissie Ruimtelijke Ordening, Openbare Werken en Milieuzaken
Maandag 10 maart 2003
Commissiegriffier: J.J. Démoed, telefoonnummer (071) 332 72 17
* Vaststelling agenda
* Gelegenheid tot het gebruikmaken van spreekrecht
* Verslag van de in januari 2003 gehouden vergadering van de
commissie
* Ingekomen stukken en mededelingen
* Vaststellen ´Procedureverordening Planschade 2003´
* Raamplan en uitvoeringsprogramma Aanpassingsinrichting Ade
* Milieujaarverslag 2002
* Voorbereidingsbesluit
* Rondvraag
Commissie Bestuurszaken en Financiën
Woensdag 12 maart 2003 (i.p.v. dinsdag i.v.m. Provinciale Staten
Verkiezingen)
Commissiegriffier: P.C.M. Theuns, telefoonnummer (071) 332 72 75
* Vaststelling agenda
* Gelegenheid tot het gebruikmaken van spreekrecht
* Verslag van de in januari 2003 gehouden vergadering van de
commissie
* Ingekomen stukken en mededelingen
* Vaststellen gedragscode
* Wijziging IZA-regeling Nederland
* Notitie Brandweer Alkemade ? de stand van zaken en hoe
verder?.
* Eerste wijziging op de ´Verordening op de heffing en de
invordering van afvalstoffenheffing en reinigingsrechten
2003´
* Rondvraag
Commissie Welzijnszaken
Donderdag 13 maart 2003
Commissiegriffier: Mw. J.J.H.M. Smulders, telefoonnummer (071)
332 72 52
* Vaststelling agenda
* Gelegenheid tot het gebruikmaken van spreekrecht
* Verslag van de in januari 2003 gehouden vergadering van de
commissie
* Ingekomen stukken en mededelingen
* Uitbreiding formatie bibliotheek en bouwkundige aanpassing
* Breedtesport
* Kadervaststelling beleid verstandelijk gehandicapten op
peuterspeelzalen
* Rondvraag
Realisatie Gezondheidscentrum Alkemade nabij
De realisatie van Gezondheidscentrum Alkemade in Roelofarendsveen
is weer een stap naderbij. Het streven is nog dit jaar te starten
met de voorbereiding van de bouw van een gezondheidscentrum waar
patiënten met al hun zorgvragen terechtkunnen. Voor een goede
bereikbaarheid is de gemeente voornemens het centrum te situeren
op het plein aan de Schoolbaan in Roelofarendsveen.
In goed overleg met de betrokkenen zullen de plannen in de
komende maanden steeds verder worden uitgekristalliseerd. Dat
geldt zowel voor de omwonenden, de medewerkers van het
Bonaventuracollege en het Van de Sprong Laboratorium, als voor de
mensen van de weekmarkt.
Wat is per 1 maart jl. veranderd bij de OV-taxi Leidse regio?
De OV-taxi Leidse regio rijdt sinds november 2001 in de gemeenten
van de Leidse Regio. De OV-taxi Leidse regio kan door iedereen
worden gebruikt. Van de OV-taxi wordt sinds 1 januari 2002 ook
gebruik gemaakt door personen die recht hebben op een
vervoersvergoeding op grond van de Wet voorzieningen
gehandicapten (WVG). Deze personen hebben beschikking over een
vervoerspas.
Om de klant de afgesproken kwaliteit te bieden, verzorgt de
hoofdaannemer van de OV-taxi Leidse regio, Connexxion Taxi
Services, per 1 maart jl. zelf de planning en regie van de
ritten. Connexxion zet nu eigen nieuwe wagens en chauffeurs in en
maakt tevens gebruik van plaatselijke taxibedrijven (voorshands
taxibedrijven de Groot en Hogenboom). De chauffeurs zijn bekend
met het wegennet in de Leidse regio en zijn volledig op de hoogte
van de mogelijkheden van de OV-taxi Leidse regio. De in te zetten
voertuigen zullen 24 uur per dag en uitsluitend voor de OV-taxi
Leidse regio de ritten verzorgen en staan in direct contact met
de centrale.
De verwachting is dat de taxi's hierdoor beter op tijd gaan
rijden en dat minimaal een stiptheid van 95% wordt gerealiseerd.
Als u langer dan 20 minuten moet wachten op een taxi, krijgt u
van de chauffeur een tegoedbon voor een gratis taxirit binnen één
zone. Verder is er niets veranderd per 1 maart jl. Dus ook het
reserveringsnummer (0900-2022368) en het klantenservicenummer
(0900-2022369) blijven hetzelfde.
Dit voorjaar komt er weer een promotiecampagne voor de OV-taxi
Leidse regio. Dit is om duidelijk te maken waar de taxi rijdt en
wat de regels zijn. Informatie hierover vindt u dan op de
gemeentelijke pagina en op deze website.
Tegels nabij schuurtjes Schoener in Oude Wetering
Zorgloket
Zorgtelefoon
Bouwplannen
Toepassing artikel 19, lid 1, van de Wet op de ruimtelijke
ordening en artikel 50.5 van de Woningwet
Burgemeester en wethouders zijn voornemens om vrijstelling te
verlenen voor:
* Het bouwen van een woning aan Boekhorsterweg 13 te Oud Ade.
Iedereen kan over dit voornemen schriftelijk zijn of haar
zienswijzen kenbaar maken bij genoemd college in de periode van 6
maart t/m 2 april 2003. Het bouwplan ligt in deze periode ter
inzage op de afdeling Wonen en Milieu, kamer 120. Inzage is
mogelijk op werkdagen van 08.30 tot 12.30 uur, of op afspraak.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevrouw Turk op
telefoonnummer (071) 332 72 07 of via het algemene e-mailadres
van de gemeente.
Voorbereidingsbesluit
De burgemeester van de gemeente Alkemade maakt ingevolge het
bepaalde in artikel 22 van de Wet op de ruimtelijke ordening
bekend, dat de raad in zijn vergadering van 25 februari 2003
heeft verklaard dat een wijziging van het bestemmingsplan wordt
voorbereid voor het perceel:
* Sectie B nr. 5227, plaatselijk bekend Alkemadelaan te
Roelofarendsveen (bestemmingsplan Begraafplaats).
Het besluit (dat in werking treedt met ingang van 7 maart 2003)
en de bijbehorende tekening, liggen op de afdeling Wonen en
Milieu van het gemeentehuis voor iedereen ter inzage, tijdens
werkdagen tussen 08.30 en 12.30 uur (kamer 120).
Bouwaanvragen
De volgende aanvragen zijn ingediend:
* Bouwen van een woning, Pastoor van de Plaatstraat 119 te
Rijpwetering (2003/031);
* Plaatsen van een tuinhuisje, Delfland 7 te Roelofarendsveen
(2003/032);
* Plaatsen van twee meerpalen, Groenewoudsekade t.o. 3 te
Roelofarendsveen (2003/033);
* Bouwen van een hal, Lucas van Leydenlaan 2 te
Roelofarendsveen (2003/034);
* Bouwen van een garage, Watermunt 63 te Oude Wetering
(2003/035).
Alle aanvragen liggen ter inzage. In dit stadium kunt u nog geen
bezwaarschrift indienen. Inzage is mogelijk tijdens openingsuren
van het gemeentehuis of op afspraak. Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met de sectie Wonen en Milieu, mevrouw Van Berkel
op telefoonnummer (071) 332 72 18 of via het algemene e-mailadres
van de gemeente. Achter elke aanvraag staat tussen haakjes een
dossiernummer genoemd. Vermeld dit altijd bij uw verzoek om
informatie.
Sloopaanvraag
* Slopen van een berging, Watermunt 63 te Oude Wetering
(2003/036).
Voor het inzien van de sloopaanvraag en voor meer informatie, zie
´Bouwaanvragen´.
Bouwvergunningen
* Vergroten van een bedrijfswoning, Geestweg 15 te
Roelofarendsveen (2003/008) 24-02-2003;
* Verbouwen van een woning, Geestweg 58 te Roelofarendsveen
(2002/286) 24-02-2003.
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na vermelde verzenddatum
een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Een
bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op. Wel
kunt u een verzoek om schorsing of voorlopige voorziening
indienen bij de President van de rechtbank te Den Haag, Postbus
20302, 2500 EH te Den Haag.
Voor meer informatie over de bouwplannen kunt u contact opnemen
met de heer Spoelstra van de sectie Wonen en Milieu,
telefoonnummer (071) 332 72 30. Achter elke verleende vergunning
staat tussen haakjes een dossiernummer genoemd. Vermeld dit
altijd bij uw verzoek om informatie.
Sloopvergunningen
* Slopen van een garage, Boekhorsterweg 13 te Oud Ade
(2003/013) 24-02-2003;
* Slopen van kassen, Noorderhemweg 27 te Roelofarendsveen
(2003/018) 24-02-2003;
* Slopen van een woning en bijgebouwen, Noordeinde 49a te
Roelofarendsveen (2003/017) 24-02-2003.
Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na vermelde verzenddatum
een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Een
bezwaarschrift schort de werking van het besluit niet op. Wel
kunt u een verzoek om schorsing of voorlopige voorziening
indienen bij de President van de rechtbank te Den Haag, Postbus
20302, 2500 EH te Den Haag.
Voor meer informatie over de bouwplannen kunt u contact opnemen
met de heer Spoelstra van de sectie Wonen en Milieu,
telefoonnummer (071) 332 72 30. Achter elke verleende vergunning
staat tussen haakjes een dossiernummer genoemd. Vermeld dit
altijd bij uw verzoek om informatie.
Wet milieubeheer
Meldingen Wet milieubeheer
De Wet milieubeheer kent meldingen op grond van artikel 8.41.
Meldingen op grond van artikel 8.41 zijn meldingen van bedrijven
op grond van een besluit van de Wet milieubeheer. Wanneer een
bedrijf onder een besluit van de Wet milieubeheer valt, hoeft het
geen vergunning aan te vragen, maar moet het wel voldoen aan de
voorschriften van het besluit. Bij deze meldingen is geen
beroepsprocedure mogelijk.
Meldingen art. 8.41
In het kader van het Besluit opslag en transport milieubeheer:
* N. van Berkel, Veenderveld 21 te Roelofarendsveen.
Inzien van stukken
Voor het inzien van stukken kunt u een afspraak maken met mevrouw
Van 't Schip van de afdeling Wonen en Milieu, telefoonnummer
(071) 332 72 64 of via het algemene e-mailadres van de gemeente.
Chemokar op halteplaatsen
Verwijder uw ondergrondse olietank en voorkom verontreiniging
Uitvoering speelruimtebeleidsplan
Het college van burgemeester en wethouders heeft, overeenkomstig
het voorstel van bewoners, besloten dat het trapveldje aan de
H.P. van der Poellaan in Rijpwetering gedeeltelijk ingericht
wordt als een speelplek voor de jeugd van 0 tot en met 5 jaar.
Naast deze speelplek zal een trapveldje met kleine doelen en
omheind door een hekwerk van vijf meter hoog worden aangelegd. De
bestaande doelen zullen worden verwijderd.
Het besluit is genomen na verschillende overleggen met een
vertegenwoordiging van de actievoerders voor behoud van het
huidige trapveldje en met een vertegenwoordiging van de bewoners
die overlast ervaren van het trapveldje.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de heer Engwegen
van de sectie Welzijn, telefoonnummer (071) 332 72 48 of via het
algemene e-mailadres van de gemeente.
Kledinginzameling
Verkeersbesluiten
De ondergrond van de Molenweg in Nieuwe Wetering is van zodanig
slappe kwaliteit dat gemotoriseerd verkeer hier grote zo niet
onherstelbare schade aan toebrengt. Om deze reden verdient het
aanbeveling om gemotoriseerd verkeer te weren van de Molenweg en
via een alternatieve route te laten rijden. Aangezien een
gedeelte van de Molenweg reeds als fietspad is ingericht wordt
voorgesteld om het bestaande fietspad door te trekken tot aan het
landschapselement zodat de gehele Molenweg gesloten wordt
verklaard voor gemotoriseerd verkeer.
Voorts is ook bekend dat de ondergrond van de Bovenweg, Korte
Oostweg, Achterweg en Noordveenweg in Nieuwe Wetering ook zo slap
is, dat zwaar verkeer hier schade aan toebrengt. Hier geldt reeds
een asdrukbeperking. Er is echter geconstateerd dat de bestaande
bebording inconsistent en incompleet is en dat deze eensluidend
en consistent dient te worden gemaakt.
Tevens is geconstateerd, dat geparkeerde auto´s op de Bosrank in
Oude Wetering tegenover de huizen met nummers 29 t/m 33 een
onoverzichtelijke situatie en daarmee verkeersonveilige situatie
in de hand werken. Parkeren dient om die redenen verboden te
worden op dat gedeelte van de Bosrank.
Burgemeester en wethouders van Alkemade maken daarom de volgende
verkeersbesluiten bekend:
* Andere weggebruikers dan fietsers en voetgangers
nadrukkelijk te weren van de Molenweg door het plaatsen van
verkeersborden G13: onverplicht fietspad en G14: einde
onverplicht fietspad als bedoeld in bijlage 1 van het
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990.
* Een asdruk te laten gelden van maximaal 4,8 ton door het
plaatsen van borden C20 voor de Achterweg en Noordveenweg;
* Een asdruk te laten gelden van maximaal 3,0 ton door het
plaatsen van borden C20 voor de Molenweg tot aan het
landschapselement en de Korte Oostweg voor het weggedeelte
tussen het landschapselement en de kruising met de Bovenweg;
* Een asdruk te laten gelden van maximaal 4,8 ton door het
plaatsen van borden C20 voor het overige weggedeelte van de
Korte Oostweg en de Bovenweg.
* Een parkeerverbod op de Bosrank gaat gelden tegenover de
nummers 29 t/m 33 door een onderbroken gele streep langs het
trottoir aan te brengen.
De verkeersbesluiten liggen ter inzage van 5 maart t/m 16 april
2003. In deze periode kunnen belanghebbenden bezwaar indienen.
Voor meer informatie en/of voor het inzien van het
verkeersbesluit kunt u contact opnemen met mevrouw Dolfing,
telefoonnummer (071) 332 72 13 of via het algemene e-mailadres
van de gemeente.
Informatiebijeenkomst werkzaamheden Rijpwetering en Hoogmade
De werkzaamheden voor de aanleg van de HSL-Zuid zijn de komende
periode zicht ? en merkbaar in de omgeving van Rijpwetering en
Hoogmade. Er worden veel werkzaamheden verricht voor de bouw van,
onder andere, de verdiepte kruising en het weg? en spoorviaduct
ter hoogte van de Zuidweg in Rijpwetering. Om iedereen zo goed
mogelijk op de hoogte houden van wat er allemaal gebouwd wordt,
organiseert de HSL organisatie een informatiebijeenkomst op 10
maart 2003 van 20.00 tot 22.00 uur. U bent van harte uitgenodigd
om deze informatiebijeenkomst bij te wonen. De
informatiebijeenkomst wordt gehouden in de Bouwkeet HSL-Zuid
(lage keet), Bospolder 5 te Leiderdorp.
Informatiebijeenkomst Nieuwe Wetering
Op 12 maart aanstaande organiseert de projectorganisatie HSL-Zuid
tevens een informatieavond in Nieuwe Wetering. De komende periode
zal een zettingsvrijeplaat worden aangelegd op alle plaatsen waar
de HSL ? lijn niet over een aquaduct of een viaduct loopt. Dit
zal onder andere ook gebeuren aan de noordzijde van het aquaduct.
Om deze zettingsvrijeplaat aan te leggen worden er elke 30 meter
acht rijen van vier palen de grond in geheid. Om u meer inzicht
te geven in het aanleggen van de zettingsvrijeplaat en ook in de
planning bent u van harte welkom op de informatieavond in het
Cultureel Centrum, Achterweg 90 te Nieuwe Wetering. De
informatieavond op 12 maart in van 19.30 tot 21.30 uur.
Indien u nog verdere vragen heeft omtrent de aanleg van de HSL-Zuid, dan kunt u bellen naar de HSL informatielijn, (0800) 475 98 43 of uw vraag stellen via de website: www.hslzuid.nl.
Kom stemmen op 11 maart: Verkiezingen Provinciale Staten