Ingezonden persbericht


Leidschendam/Rotterdam, 11 maart 2003

Online Shopping Monitor 2002

Groei online consumentenbestedingen 2002 met 77% naar bijna ¤ 1 miljard omzet

Stijging in aantallen online kopers, koopfrequentie en gemiddelde besteding

De markt voor online consumentenbestedingen door Nederlandse Internetters is in 2002 gestegen naar een totale omzet van ¤ 980 miljoen, een stijging van 77% ten opzichte van een jaar geleden, dit blijkt uit de 'Online Shopping Monitor 2002-2, het onderzoek naar online consumentenbestedingen dat door Blauw Research en Thuiswinkel.org ieder half jaar wordt uitgevoerd. Ook in vergelijking met de reguliere detailhandelsverkopen is de stijging van de online consumentenbestedingen zeer substantieel, het absolute aandeel van de totale online verkopen in 2002 ten opzichte van de totale Nederlandse detailhandelomzet stijgt van 0,73% naar 1,2%. De omzetcijfers van de totale Nederlandse thuiswinkel markt (naast internet ook catalogi, post, telefoon, tv, etc.) worden binnenkort bekendgemaakt.

De cijfers komen tot stand in nauwe samenwerking met de meer dan 100 leden van de branchevereniging Thuiswinkel.org gekoppeld aan een grootschalig consumentenonderzoek. Thuiswinkel.org vertegenwoordigt zo'n 70% van de totale thuiswinkelmarkt in Nederland. Door deze vorm van multilevel research wordt de totale online shopping markt op betrouwbare wijze in kaart gebracht.

De groei van de online shopping markt wordt veroorzaakt door enerzijds een stijging van het aantal online kopers; deze groep is in 2002 met 31% gestegen naar 2,95 mln kopers. Een positieve ontwikkeling is de sterke aanwas van nieuwkomers in de markt voor online verkopen; de groep first-timers (online kopers die voor het eerst bestellen) is gestegen naar 885.000 kopers, vergeleken met 2001 zijn er 1,6 keer zoveel first-time shoppers. Daarnaast neemt de frequentie van het aantal bestellingen nog steeds toe, de groep online kopers die inmiddels gewend is om online te kopen doen dit ook met steeds meer regelmaat, met name in productgroepen zoals levensmiddelen en entertainment producten. Ook de afgelopen decembermaand heeft duidelijk voor een hogere bestelfrequentie gezorgd in de tweede helft van 2002. Online kopers kopen niet alleen vaker, maar ook meer; het gemiddelde bedrag per bestelling is met 10% gestegen naar ¤ 102,-, veroorzaakt door aankopen in marktsegmenten met een hoge aankoopwaarde (zoals reizen, consumentenelektronica en PC hardware).

"Door de toename in het aantal kopers (onder andere door de first-timers) en een toename in frequentie en bedrag blijft de markt voor online verkopen fors stijgen. Prijs als driver om online te kopen neemt behoorlijk toe, inmiddels behoort 35% van de online kopers bij de groep 'prijs-kopers', aldus Frank Sibbel, manager E-media van Blauw Research. Ook de tevredenheid met het online bestellen is goed, 84% van de kopers geeft aan tevreden te zijn met het online kopen.

Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org: "De sterke groei van de Nederlandse thuiswinkelmarkt wordt verklaard door méér kopers, méér bestellingen, méér aanbod en méér consumentenvertrouwen. Thuiswinkeliers en niet in de laatste plaats thuiswinkeliers die het branche keurmerk Thuiswinkel Waarborg dragen, worden door de consument voor dit vertrouwen beloond", aldus Wijnand Jongen. Het consumenten keurmerk Thuiswinkel Waarborg is de opvolger van het Web Trader van de Consumentenbond.

Het reissegment is veruit het grootste segment, in 2002 bedraagt de online omzet ¤ 365 ml. Andere sterk stijgende marktsegmenten zijn levensmiddelen en DVD en home-entertainment software. Een opvallende nieuwkomer is het online bestellen van tickets (concerten, events e.d.) welke nu voor het eerst gemeten is.

TABEL: Thuiswinkel Markt Monitor
Ontwikkeling omzet online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar

1998:: ¤ 41
1999: ¤ 147
2000: ¤ 322
2001: ¤ 554
2002: ¤ 980
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor, Blauw Research/Thuiswinkel.org, 2003

EINDE PERSBERICHT

OPZET ONLINE SHOPPING MONITOR

Online shopping via Internet wordt in dit onderzoek van Blauw Research en Thuiswinkel.org gedefinieerd als consumentenaankopen van produkten/diensten voor privé-doeleinden, waarbij de bestelling van de produkten via Internet (online) heeft plaatsgevonden. Online bestedingen voor zakelijke doeleinden (b-t-b) en het aankopen van aandelen en telebankieren wordt niet tot online shopping gerekend.

De cijfers komen tot stand door middel van het verzamelen van verkoopcijfers van een groot aantal online retailers waaronder alle leden van Thuiswinkel.org.

Door cross-checking via een online en telefonisch consumentenonderzoek (n=1600) vindt kalibratie van de marktcijfers plaats waarmee betrouwbare uitspraken kunnen worden gedaan over de totale online shopping markt. Blauw Research en Thuiswinkel.org hebben hiermee een unieke en zeer betrouwbare onderzoeksmethodiek ontwikkeld om de online consumentenbestedingen door Nederlandse consumenten inzichtelijk te maken.

In de rapportage 'Online Shopping Monitor 2002-2' staat meer gedetailleerde informatie over o.a. de ontwikkelingen in de markt, de verschillende marktsegmenten, betaalmethoden, consumentenprofielen en gedrag van online shoppers. Naast deze marktcijfers wordt tevens de bekendheid en waardering gemeten van de belangrijkste online shops binnen verschillende marktsegmenten.

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van inmiddels meer dan 100 bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

BLAUW RESEARCH
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 90 medewerkers en een omzet van ¤ 7 mln.. Ze ondersteunt bedrijven en instellingen bij het nemen van beslissingen die leiden tot verbeterde stakeholder relaties, producten en diensten en inzet van middelen. Door wezenlijke informatie en heldere inzichten te leveren op basis van gedegen onderzoek.

Blauw Research staat voor betrokkenheid en originaliteit en is gedreven om haar opdrachtgevers vooruit te helpen. Blauw Research heeft vier kerncompetenties: Business Performance, Marketing & Market Intelligence, Corporate Communication en Beleid in de publieke sector. Meer over Blauw Research vindt u op www.blauw.com .

Achtergrondinformatie (