AutoRai
11-3-2003
'Vrouwelijke concept car van Volvo
Bij Volvo Car Corporation wordt momenteel door een geheel uit vrouwen
bestaand ontwerpteam gewerkt aan de ontwikkeling van een concept car.
Het studiemodel draagt de werktitel MCC, wat staat voor My Concept
Car. Of het resultaat net zo aanlokkelijk zal ogen als de naam klinkt?
Volgend jaar weten we het.
Het plan om een auto te creëren waarbij vrouwen zowel de techniek als
het design bepalen, werd geopperd door een aantal vrouwelijke
werknemers van Volvo Cars. Het idee erachter en de eerste schetsen
werden vorig jaar gepresenteerd aan het managementteam, dat van harte
met het voorstel van de vrouwen instemde. Vlak voor de jaarwisseling
kreeg het project definitief groen licht, waarop het werk aan de
concept car kon beginnen.
Zoals valt te verwachten bij Volvo, richten we ons met deze auto op
klanten die topproducten verlangen. En ofschoon mannen en vrouwen
verschillende prioriteiten plegen te stellen, werden alle beslissingen
over dit project door vrouwen genomen, vertelt Eva-Lisa Andersson van
de afdeling Productontwikkeling. Dat is ook logisch, want als je aan
de verwachtingen van vrouwen tegemoet komt, overtref je vaak de
verwachtingen van mannen, zo voegt Tatiana Butovitsch Temm van de
Public Affairs-afdeling daaraan toe.
Cultuurverandering
De nieuwe concept car is een concreet voorbeeld van een
cultuurverandering binnen Volvo Cars. Het project symboliseert een
nieuwe manier van denken en een ander prioriteiten-beleid. Bovendien
vestigt het de aandacht op het groeiend aantal competente vrouwen
binnen de onderneming. We hebben de ideeën en de deskundigheid van
honderden vrouwen bij Volvo gebundeld. Allemaal zijn ze enthousiast
over dit project, aldus Elna Holmberg van de afdeling
Chassisontwikkeling. Werkelijk iedereen zowel mannen als vrouwen toont
grote belangstelling voor het studiemodel. En dat in de autoindustrie;
traditioneel een mannenwereld, waarin het niet meevalt om oude
barrières te slechten.
Ontwerp nog geheim
Uiteraard komen we obstakels tegen, verklaart Camilla Palmertz van de
afdeling Conceptontwikkeling. Er zijn altijd mensen die moeite hebben
met nieuwe ideeën. Dat op zich is al illustratief voor de
noodzakelijke cultuurverandering. President en CEO Hans Olov-Olsson is
bijzonder geïnteresseerd in het project: De MCC is om een aantal
redenen bijzonder belangrijk voor Volvo Cars. Het dwingt ons om langs
nieuwe lijnen te denken en ons nog beter op de wensen van klanten te
focussen. We zien het ook als een manier om nieuwe klantensegmenten te
bereiken. Bovendien toont het project aan hoe groot de deskundigheid
is van vrouwen binnen ons concern.
Natuurlijk doen we niet iets wat onze mannelijke collegas ook niet
zouden kunnen we zijn per slot van rekening allemaal professionals, zo
concludeert Maria Widell Christiansen van de afdeling Design.
Hoe de nieuwe concept car eruit zal zien en wat voor speciale
voorzieningen en technische details hij zal bevatten, blijft voorlopig
nog een goed bewaard geheim. Tot volgend jaar