Ingezonden persbericht








Hogeschool Rotterdam introduceert sportklas


en studie Sportmarketing & Management


ROTTERDAM - Het cluster HES Commercieel Management van de Hogeschool Rotterdam voegt met ingang van het cursusjaar 2003-2004 de specialisatierichting Sportmarketing & Management toe aan de opleiding Commerciële Economie. Bij voldoende aanmeldingen wordt in september van dit jaar bovendien een sportklas opgericht. Geïnteresseerden dienen in tegenstelling tot studenten van de Randstad Topsport Academie (eveneens onderdeel van de Hogeschool Rotterdam) niet te beschikken over een A- of B-status van NOC*NSF. Met de nieuwe variant voorziet de onderwijsinstelling in de sterk groeiende behoefte van jonge, talentvolle sporters en topsporters zonder Olympische status om een op sport gerichte HBO-studie en topsport optimaal te combineren.

Hogeschool Rotterdam is de toonaangevende hogeschool in de regio Rotterdam-Rijnmond. De onderwijsinstelling biedt opleidingen aan uit alle sectoren van de maatschappij, behalve het landbouwonderwijs, en verzorgt daarnaast een aantal specifieke, landelijk zelfs unieke, studies. In september 1999 startte aan de HES Rotterdam, die sinds mei 2002 is gefuseerd met de Hogeschool Rotterdam, een flexibele en exclusieve vierjarige opleiding Commerciële Economie voor topsporters met een A- of B-status van NOC*NSF. Nationaal en internationaal bekende sporters als judoka Edith Bosch, tafeltennisser Trinko Keen en hockeyer Teun de Nooijer, volgen momenteel colleges aan de zogenaamde Randstad Topsport Academie.

Om ook jonge, talentvolle sporters zonder A- of B-status en topsporters zonder Olympische status zoals voetballers de kans te bieden zich voor te bereiden op het leven na de beëindigde topsportloopbaan, begint de Hogeschool Rotterdam per 1 september 2003 met een zogenaamde sportklas. De studenten krijgen een maatwerkopleiding Commerciële Economie aangeboden. Het programma wordt aangepast aan het trainingsschema en gedurende de vier cursusjaren wordt individuele begeleiding gegarandeerd. Twee ochtenden per week moeten colleges worden gevolgd.

De deelnemers aan de Randstad Topsport Academie, de sportklas, maar ook de reguliere studenten commerciële economie kunnen vanaf komend cursusjaar in Rotterdam kiezen uit drie leerroutes. Sales- en marketingmanagement en Internationaal Marketingmanagement waren reeds specialisatierichtingen. Daar wordt Sportmarketing & Management als derde variant aan toegevoegd. Deze praktijkgerichte specialisatie, die vanaf het eerste studiejaar gevolgd kan worden, leidt op voor commerciële functies in de sportwereld zoals sportmakelaar, accountmanager sportsponsoring en organisator van sportevenementen. De studie is derhalve geschikt voor in sport geïnteresseerde studenten met commercieel inzicht en organisatietalent.

Op 20 maart 2003 organiseert de Hogeschool Rotterdam een voorlichtingsavond. Die avond kunnen belangstellenden in het gebouw aan de Kralingse Zoom 91 alle aanvullende informatie verkrijgen over de talrijke opleidingen. ___________________________________________________________________