Assen, maandag 10 maart 2003
Persbericht:
TT CIRCUIT ASSEN INVESTEERT 700.000 EURO IN VEILIGHEIDSMAATREGELEN
ENJOY, DON T DESTROY , MOTTO VAN THEMATISCHE AANPAK PUBLIEKSINVASIE
Het TT Circuit Assen is dit jaar genoodzaakt om een extra investering van ruim 700.000 euro te doen in een uitgebreid pakket aan maatregelen om de veiligheid voor publiek en coureurs te kunnen waarborgen. De investering is nodig voor het terugverkrijgen van de internationale WK-licentie, nadat de internationale motorsportbond FIM deze introk na de uit de hand gelopen publieks invasie tijdens de Dutch TT van 2002. De Gauloises Dutch TT is voor niemand ter wereld weg te denken, en we hebben dan ook alles aangepakt om een soortgelijk incident te voorkomen, zodat we de reeds 78-jarige traditie op de laatste zaterdag in juni ook in de toekomst kunnen voortzetten , meldt TT-voorzitter Jos Vaessen, tijdens een informele bijeenkomst op maandag 10 maart.
Economische betekenis TT Circuit Assen groeit explosief
In 1996 heeft het TT Circuit Assen de economische betekenis van de Dutch TT en haar andere evenementen laten vaststellen door DTV Consultants. Destijds werd becijferd dat de Dutch TT alleen al ruim 80 miljoen gulden (36 miljoen euro) aan bestedingen op jaarbasis genereert. Daar bovenop kwam toen een totaal aan bestedingen van 6,5 miljoen gulden (totaal 39 miljoen euro) door alle overige evenementen. Zeven jaar geleden kwam dat overeen met een werkgelegenheidseffect van 566 mensjaren arbeid.
Sinds 1996 is er het nodige veranderd op het TT Circuit Assen, niet alleen qua accommodatie, maar ook wat betreft het aantal evenementen. Uit een nieuw onderzoek dat het TT Circuit Assen dit jaar heeft laten maken, blijkt dat de economische betekenis voor de provincie Drenthe en omliggende gebieden een explosieve groei doormaakt. Zo is berekend dat alle activiteiten op het TT Circuit Assen in het jaar 2000 een financiële spin-off van 80,8 miljoen euro genereert, naast ruim 1.500 mensjaren werkgelegenheid, een stijging van ruim 200%. In het haar 2010 komt men tot een verwachte groei van 122,5 miljoen euro, naast ruim 2.300 mensjaren werkgelegenheid. Een stijging ten opzichte van 1996 van méér dan 310%!
Méér comfort en nieuwe tribune
De veiligheidsmaatregelen spitsen zich toe tot meer comfort en een uitbreiding van het aantal zitplaatsen en tribunes. Zo zullen voor eind juni 17.000 nieuwe kuipzitjes worden geplaatst, waarmee de houten planken op de Finish- en Winterdijktribune worden vervangen door veel comfortabeler plastic zitjes. Ook de voor de TT nog nieuw te bouwen De Bult tribune, die met zijn fraaie locatie direct na de Stekkenwal-bocht uitzicht biedt op een heel groot gedeelte van de Zuidlus, wordt uitgerust met 2.000 kuipzitjes. Verdere aanpassingen van de bestaande tribunes staan gepland voor de komende jaren. Met de uitbreiding van comfort en het aantal zitplaatsen in de Zuidlus, zullen de taluds in de Noordlus bij Witterdiep, Madijk en Ossebroeken voor het publiek gesloten blijven.
Soepeler controles
Tijdens de in september vorig jaar gehouden WK Superbike race was het TT Circuit Assen genoodzaakt om strenge controles in te voeren, waarbij er in het geheel geen bier en frisdrank mocht worden meegenomen. Na een uitgebreide evaluatie en met het nieuwe pakket aan maatregelen, heeft de TT-organisatie bij de FIM kunnen aandringen op een soepeler beleid. Zo mogen frisdranken in plastic en karton weer wel worden meegenomen, net als een thermosfles met koffie of een koelbox met etenswaren en fris. Maar het meebrengen van alcohol/bier en verpakkingen als blik en glas blijft verboden, net als het meenemen van bouwmaterialen, partytenten, gereedschappen etc.
Een jaarlijks terugkerende post van ruim 80.000 euro gaat gemoeid met de inzet van méér en grotere controleposten en een groter aantal controleurs bij de entrees, waarmee minder wachttijd moet ontstaan. Ook komt er méér bewaking langs de baan, met een lik op stuk beleid, waarbij raddraaiers of hekkenklimmers direct in de kladden worden gegrepen en van het terrein worden verwijderd.
Enjoy, don t destroy
Het TT Circuit Assen zal het publiek via een thematische aanpak met de slogan Enjoy, don t destroy uitgebreid informeren over de aanpassingen en wat wel en niet getolereerd wordt. Eén ding staat sinds vorig jaar september als een paal boven water, de echte motorfans helpen zelf ook bij het in de hand houden van het publiek. Want toen er na de 2e Superbike-race een paar fans aanstalten maakten om bij de Hoofdtribune over de hekken te klimmen, stond het publiek massaal op en joelde hen op tijd terug. Een unieke vorm van zelfregulatie. Van dat soort fans willen we er vele duizenden méér hebben en de raddraaiers kunnen thuisblijven. Want ook op de campings rond het TT Circuit Assen zal strenger gecontroleerd worden en zullen ongeoorloofde praktijken worden aangepakt, zo verzekert de gemeente en politie ons , vervolgt Jos Vaessen, die aanvult: En tegen de hardnekkige hekkenklimmers wordt extra bewaking ingezet en wordt ruim 4 km aan hekwerk verbeterd en komen bovenop alle hekken extra prikkeldraadstrengen.
Dommelsch maakt een uitzondering
World s Local Brewer Interbrew, met Oranjeboom al decennia lang een vaste partner van het TT Circuit Assen, heeft een switch van biermerk doorgevoerd op het TT Circuit en tijdens de TT Nacht ook in een groot gedeelte van de binnenstad van Assen. Zo zal Oranjeboom plaats maken voor het beter op de doelgroep afgestemde Dommelsch bier. Haar nieuwe pay-off Voor Dommelsch maak je een uitzondering zal bij het publiek zeker aanspreken, wetend dat de tarieven voor consumpties zijn gedaald. Zo betaalt men voor een biertje van 0,25 ltr ¬ 1,50 en voor een halve liter ¬ 2,50 en gaan ook de prijzen van de frisdranken naar beneden. Om de thematische aanpak extra kracht bij te zetten, zal op alle plastic Dommelsch bierbekers het logo Enjoy, don t destroy terugkeren.
****************