NFO TRENDBOX BV
Liever belangrijk nieuws!
Amsterdam, 11 maart 2003
Voor de overgrote meerderheid van de Nederlanders (81%) is het nieuws
rondom de ruzie tussen prinses Margarita en haar familie niet bijster
interessant; meer dan de helft volgt dit nieuws nauwelijks en bijna
eenderde helemaal niet. Ongeveer 90% vindt dat de media teveel
aandacht aan de ruzie besteden. Andere ontwikkelingen in de wereld,
zoals de mogelijke oorlog in Irak en de vogelpest, vinden de meeste
Nederlanders veel belangrijker nieuws. Dit blijkt uit een onderzoek
dat NFO Trendbox heeft verricht onder een representatieve steekproef
van bijna 400 Nederlanders in de leeftijd 16 jaar en ouder.
Slechts 19% van de Nederlanders volgt intensief het nieuws omtrent de
ruzie tussen prinses Margarita en haar familie. Overigens blijft deze
groep vrijwel constant door de weken heen. Het zijn met name de
senioren die op de hoogte willen blijven van alle perikelen rondom het
koningshuis: bijna de helft van de 65-plussers volgt de ruzie via de
media.
Smeuïg?
De ruzie tussen prinses Margarita en haar familie wordt absoluut niet
smeuïg gevonden. Met de stelling 'Ik vind de ruzie wel smeuïg' is
slechts 19% van de Nederlanders het eens (onder hen opvallend veel
personen uit de lagere inkomens groepen). Slechts 13% geeft prinses
Margarita gelijk dat ze zo openlijk naar buiten treedt.
De politiek
Zeven van de tien Nederlanders vinden de ruzie een persoonlijke zaak
waar de politiek zich buiten moet houden. Over de rol die Premier
Balkenende in het geheel vervuld, zijn de meningen verdeeld: de ene
helft van de Nederlanders vindt dat de premier correct handelt in deze
affaire; de andere helft vindt van niet of heeft zo zijn twijfels.
Over NFO Trendbox en NFO Worldgroup
NFO Trendbox heeft vanaf de oprichting in 1990 een gezonde groei
doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en
continue trendmonitors, heeft NFO Trendbox zich een stabiele en
onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en
marktinformatie verworven.
Sinds 1998 is NFO Trendbox onderdeel van NFO Worldgroup, een van de
toonaangevende aanbieders van research-based marketing informatie en
consultancy. Met meer dan 15.000 medewerkers in 38 landen voorziet NFO
opdrachtgevers wereldwijd van betrouwbare inzichten in het gedrag,
attitudes en opinies van hun klanten. NFO is de grootste aanbieder van
op maat gesneden marktonderzoek in Noord-Amerika, en behoort
wereldwijd tot de top drie op dit gebied. Meer dan 4000 opdrachtgevers
worden bediend in branches als FMCG, gezondheid, financiële
dienstverlening, IT/telecom, reizen & vrije tijd, automotive en
business-to-business marketing. Tezamen met geassocieerde bedrijven is
NFO 's werelds grootste aanbieder van op maat gesneden
internetonderzoek. NFO is onderdeel van The Interpublic Group of
Companies (NYSE:IPG). Bezoek NFO Worldgroup op http://www.nfow.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
NFO Trendbox
Tel: 020 669 44 14
Lex de Witt
(onderzoeksdirecteur)
lex.dewitt@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl
10 mrt 03 17:30