NFO TRENDBOX BV

Liever belangrijk nieuws!

Amsterdam, 11 maart 2003

Voor de overgrote meerderheid van de Nederlanders (81%) is het nieuws rondom de ruzie tussen prinses Margarita en haar familie niet bijster interessant; meer dan de helft volgt dit nieuws nauwelijks en bijna eenderde helemaal niet. Ongeveer 90% vindt dat de media teveel aandacht aan de ruzie besteden. Andere ontwikkelingen in de wereld, zoals de mogelijke oorlog in Irak en de vogelpest, vinden de meeste Nederlanders veel belangrijker nieuws. Dit blijkt uit een onderzoek dat NFO Trendbox heeft verricht onder een representatieve steekproef van bijna 400 Nederlanders in de leeftijd 16 jaar en ouder. Slechts 19% van de Nederlanders volgt intensief het nieuws omtrent de ruzie tussen prinses Margarita en haar familie. Overigens blijft deze groep vrijwel constant door de weken heen. Het zijn met name de senioren die op de hoogte willen blijven van alle perikelen rondom het koningshuis: bijna de helft van de 65-plussers volgt de ruzie via de media.

Smeuïg?

De ruzie tussen prinses Margarita en haar familie wordt absoluut niet smeuïg gevonden. Met de stelling 'Ik vind de ruzie wel smeuïg' is slechts 19% van de Nederlanders het eens (onder hen opvallend veel personen uit de lagere inkomens groepen). Slechts 13% geeft prinses Margarita gelijk dat ze zo openlijk naar buiten treedt.

De politiek

Zeven van de tien Nederlanders vinden de ruzie een persoonlijke zaak waar de politiek zich buiten moet houden. Over de rol die Premier Balkenende in het geheel vervuld, zijn de meningen verdeeld: de ene helft van de Nederlanders vindt dat de premier correct handelt in deze affaire; de andere helft vindt van niet of heeft zo zijn twijfels.

Over NFO Trendbox en NFO Worldgroup

NFO Trendbox heeft vanaf de oprichting in 1990 een gezonde groei doorgemaakt. Dankzij een goede balans tussen ad hoc opdrachten en continue trendmonitors, heeft NFO Trendbox zich een stabiele en onderscheidende positie in de Nederlandse markt voor marktonderzoek en marktinformatie verworven.

Sinds 1998 is NFO Trendbox onderdeel van NFO Worldgroup, een van de toonaangevende aanbieders van research-based marketing informatie en consultancy. Met meer dan 15.000 medewerkers in 38 landen voorziet NFO opdrachtgevers wereldwijd van betrouwbare inzichten in het gedrag, attitudes en opinies van hun klanten. NFO is de grootste aanbieder van op maat gesneden marktonderzoek in Noord-Amerika, en behoort wereldwijd tot de top drie op dit gebied. Meer dan 4000 opdrachtgevers worden bediend in branches als FMCG, gezondheid, financiële dienstverlening, IT/telecom, reizen & vrije tijd, automotive en business-to-business marketing. Tezamen met geassocieerde bedrijven is NFO 's werelds grootste aanbieder van op maat gesneden internetonderzoek. NFO is onderdeel van The Interpublic Group of Companies (NYSE:IPG). Bezoek NFO Worldgroup op http://www.nfow.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: NFO Trendbox
Tel: 020 669 44 14
Lex de Witt
(onderzoeksdirecteur)
lex.dewitt@nfoeurope.com
Of een bezoek brengen aan onze website: www.trendbox.nl

10 mrt 03 17:30