AutoRai

10-3-2003

Honda dieselmotor debuteert in Genève

De langverwachte nieuwe 2.2 liter dieselmotor van Honda maakt dit jaar zijn debuut tijdens de Salon van Genève. Het is de eerste dieselmotor van de Japanse fabrikant die volledig in eigen huis is ontwikkeld.

De krachtbron wordt onder meer leverbaar in de nieuwe Honda Accord (die met dieselmotorisering in september wordt voorgesteld tijdens de IAA in Frankfurt) en in een later stadium in de Honda CR-V.

State-of-the-art is een veelgebezigde term die evenwel zeer van toepassing is op deze dieselmotor die nieuwe maatstaven zet wat prestaties betreft. Honda heeft reeds waardevolle kennis over dieselmotoren opgedaan door de nauwe samenwerking met Isuzu bij de totstandkoming van de dieselmotor die in de huidige Honda Civic wordt gebruikt. Hoewel er gesproken kan worden van een laat debuut in de dieselcategorie, hoeft het geen verbazing te wekken dat het resultaat volledig aan de verwachtingen beantwoordt. Honda geniet een uitstekende reputatie waar het gaat om innovatieve, zuinige benzinemotoren en alternatieve verbrandingsmotoren.

Vanuit de insteek van Honda om alle motoren ingaande 2005 onderdeel te maken van de nieuwe generatie i-serie motoren, gaat de nieuwe geavanceerde dieselmotor i-CTDi heten.

De nieuwe i-CTDi motor wordt op dit moment aan de laatste tests onderworpen, reden waarom cijfers over het motorvermogen een voorlopig karakter hebben. Naar verwachting levert de nieuwe dieselmotor ruim 140 pk, terwijl het maximum koppel meer dan 340 Nm zal bedragen.

Enkele kenmerken van deze turbodieselmotor zijn de geheel lichtmetalen opbouw, common-railtechniek van de tweede generatie, vier kleppen per cilinder en hij voldoet aan de Euro-4 emissie-eisen.

De dieselversies van de Honda Accord komen eind 2003 op de markt.