10-3-2003
Renault produceert vanaf 2005 autos in Rusland
Renault heeft besloten om de ontwikkelingen in Rusland te versnellen
door 230 miljoen euro te investeren in de productie en
commercialisering van haar toekomstige X9O auto vanaf half 2005.
De productielijn die zal worden opgezet in de Avtoframos fabriek in Moskou - een dochteronderneming die voor 62 procent in handen van Renault is en voor 38 procent tot de gemeente Moskou behoort zal een productiecapaciteit van 60.000 autos per jaar hebben.
De positieve ontwikkeling van de economische, reglementaire en
politieke context heeft Renault er toe aangezet om, vijf jaar na haar
terugkeer in Rusland, over te gaan op de tweede fase van haar
ontwikkeling op deze markt, in de vorm van een lokaal productieproject
en ambitieuze verkoopdoelstellingen.
Met bijna 1,5 miljoen verkochte autos in 2002, waarvan er 900.000 in
Rusland geproduceerd zijn, kent de Russische automarkt een gemiddelde
jaarlijkse groei van tien procent. Deze markt bestaat voor meer dan
tachtig procent uit autos van minder dan 10.000 dollar.
Om tot de kern van deze markt te komen, waar vraag is naar moderne en
toch zuinige autos, innoveert Renault door Moskou te kiezen voor de
productie van haar toekomstige X90. Deze auto wordt momenteel
ontwikkeld door engineers van Renault in Frankrijk. De X90 zal gebruik
maken van een platform dat afgeleid is van het B-platform van de
Renault-Nissan Alliantie. Bovendien zal de auto profiteren van alle
technische expertise van Renault voor zowel de aandrijfgroep als het
chassis. De X90 is modern en aantrekkelijk, zeer ruim met de
afmetingen van een hatchback, en is gebouwd met het oog op
betrouwbaarheid en gebruiksgemak in landen waar de infrastructuur niet
overal van een even goede kwaliteit is en waar vaak sprake is van
barre weersomstandigheden. De auto zal voor een zeer redelijke prijs
een hoog uitrustingsniveau bieden met diensten en garanties die
beantwoorden aan de behoeften van de Russische klanten voor wat
betreft mobiliteit en veelzijdigheid.
De X90, het eerste model van een uitgebreider gamma, is speciaal
gemaakt voor landen waar een grote vraag is naar zuinige autos die
gebouwd zijn volgens de hoogste internationale normen. Hij moet een
belangrijke rol gaan spelen in de groeistrategie van de Renault groep,
wat blijkt uit de industriële lancering in twee landen binnen een paar
maanden tijd: de X90 zal eind 2004 eerst geproduceerd worden in de
Dacia fabriek in Pitesti, Roemenië. Vervolgens zal hij in productie
gaan op de tweede assemblagelijn, waarvoor onlangs voor Rusland is
gekozen.
Een productie van 60.000 autos
De investering van 230 miljoen euro in de productie en
commercialisering van de X90 in Rusland toont het vertrouwen dat
Renault heeft in de groetpotentie van de Russische markt. Deze
investering wordt gebruikt voor de installatie van productielijnen in
de Avtoframos fabriek in Moskou en voor de ontwikkeling van de
verkooporganisatie en de ondersteunende functies. De fabriek in Moskou
is voorzien van werkplaatsen voor plaatbewerking en spuit- en
montagewerkzaamheden en heeft plaats voor tweeduizend werknemers als
er op vol vermogen wordt gewerkt. Geleidelijk aan zal de fabriek zich
beroepen op plaatselijke toeleveringsbedrijven. De productiecapaciteit
waarvan uitgegaan wordt, is 60.000 autos per jaar en moet na twee of
drie productiejaren bereikt worden.
In de Avtoframos fabriek wordt momenteel de eindmontage van de Clio
Symbol gerealiseerd met een snelheid van ongeveer tien autos per dag.
Dit model is leider in zijn klasse en in Rusland 3.912 keer verkocht
in 2002. De eindmontage van de Clio Symbol zal voortgezet worden tot
het moment dat de X90 in productie gaat. Het Renault gamma wordt op de
Russische markt gebracht via 61 verkooppunten. Met bijna 8.400
verkochte autos in 2002, een stijging van 48,7 procent, heeft Renault
zich met een marktaandeel van 7,7 procent omhooggewerkt naar de derde
plaats op de markt van de geïmporteerde autos. Op middellange termijn
beoogt Renault een jaarlijks verkoopvolume van 100.000 geïmporteerde
of lokaal geproduceerde autos.
Avtoframos is in 1998 opgericht als joint venture door Renault en de
gemeente Moskou. Tot op heden heeft Renault cash 117 miljoen euro
bijgedragen aan deze onderneming, met een bijdrage van 77,4 miljoen
euro in activa van de gemeente Moskou (met name land). Als gevolg van
de laatste toename van het kapitaal (11 oktober 2002) is het aandeel
van Renault uitgekomen op 62 procent en die van de gemeente Moskou op
38 procent. De participaties veranderen al naar gelang de toenames van
het kapitaal die nodig zijn voor investeringen.