AutoRai

10-3-2003

Renault produceert vanaf 2005 autos in Rusland

Renault heeft besloten om de ontwikkelingen in Rusland te versnellen door 230 miljoen euro te investeren in de productie en commercialisering van haar toekomstige X9O auto vanaf half 2005.

De productielijn die zal worden opgezet in de Avtoframos fabriek in Moskou - een dochteronderneming die voor 62 procent in handen van Renault is en voor 38 procent tot de gemeente Moskou behoort zal een productiecapaciteit van 60.000 autos per jaar hebben.

De positieve ontwikkeling van de economische, reglementaire en politieke context heeft Renault er toe aangezet om, vijf jaar na haar terugkeer in Rusland, over te gaan op de tweede fase van haar ontwikkeling op deze markt, in de vorm van een lokaal productieproject en ambitieuze verkoopdoelstellingen.

Met bijna 1,5 miljoen verkochte autos in 2002, waarvan er 900.000 in Rusland geproduceerd zijn, kent de Russische automarkt een gemiddelde jaarlijkse groei van tien procent. Deze markt bestaat voor meer dan tachtig procent uit autos van minder dan 10.000 dollar.

Om tot de kern van deze markt te komen, waar vraag is naar moderne en toch zuinige autos, innoveert Renault door Moskou te kiezen voor de productie van haar toekomstige X90. Deze auto wordt momenteel ontwikkeld door engineers van Renault in Frankrijk. De X90 zal gebruik maken van een platform dat afgeleid is van het B-platform van de Renault-Nissan Alliantie. Bovendien zal de auto profiteren van alle technische expertise van Renault voor zowel de aandrijfgroep als het chassis. De X90 is modern en aantrekkelijk, zeer ruim met de afmetingen van een hatchback, en is gebouwd met het oog op betrouwbaarheid en gebruiksgemak in landen waar de infrastructuur niet overal van een even goede kwaliteit is en waar vaak sprake is van barre weersomstandigheden. De auto zal voor een zeer redelijke prijs een hoog uitrustingsniveau bieden met diensten en garanties die beantwoorden aan de behoeften van de Russische klanten voor wat betreft mobiliteit en veelzijdigheid.

De X90, het eerste model van een uitgebreider gamma, is speciaal gemaakt voor landen waar een grote vraag is naar zuinige autos die gebouwd zijn volgens de hoogste internationale normen. Hij moet een belangrijke rol gaan spelen in de groeistrategie van de Renault groep, wat blijkt uit de industriële lancering in twee landen binnen een paar maanden tijd: de X90 zal eind 2004 eerst geproduceerd worden in de Dacia fabriek in Pitesti, Roemenië. Vervolgens zal hij in productie gaan op de tweede assemblagelijn, waarvoor onlangs voor Rusland is gekozen.

Een productie van 60.000 autos
De investering van 230 miljoen euro in de productie en commercialisering van de X90 in Rusland toont het vertrouwen dat Renault heeft in de groetpotentie van de Russische markt. Deze investering wordt gebruikt voor de installatie van productielijnen in de Avtoframos fabriek in Moskou en voor de ontwikkeling van de verkooporganisatie en de ondersteunende functies. De fabriek in Moskou is voorzien van werkplaatsen voor plaatbewerking en spuit- en montagewerkzaamheden en heeft plaats voor tweeduizend werknemers als er op vol vermogen wordt gewerkt. Geleidelijk aan zal de fabriek zich beroepen op plaatselijke toeleveringsbedrijven. De productiecapaciteit waarvan uitgegaan wordt, is 60.000 autos per jaar en moet na twee of drie productiejaren bereikt worden.

In de Avtoframos fabriek wordt momenteel de eindmontage van de Clio Symbol gerealiseerd met een snelheid van ongeveer tien autos per dag. Dit model is leider in zijn klasse en in Rusland 3.912 keer verkocht in 2002. De eindmontage van de Clio Symbol zal voortgezet worden tot het moment dat de X90 in productie gaat. Het Renault gamma wordt op de Russische markt gebracht via 61 verkooppunten. Met bijna 8.400 verkochte autos in 2002, een stijging van 48,7 procent, heeft Renault zich met een marktaandeel van 7,7 procent omhooggewerkt naar de derde plaats op de markt van de geïmporteerde autos. Op middellange termijn beoogt Renault een jaarlijks verkoopvolume van 100.000 geïmporteerde of lokaal geproduceerde autos.

Avtoframos is in 1998 opgericht als joint venture door Renault en de gemeente Moskou. Tot op heden heeft Renault cash 117 miljoen euro bijgedragen aan deze onderneming, met een bijdrage van 77,4 miljoen euro in activa van de gemeente Moskou (met name land). Als gevolg van de laatste toename van het kapitaal (11 oktober 2002) is het aandeel van Renault uitgekomen op 62 procent en die van de gemeente Moskou op 38 procent. De participaties veranderen al naar gelang de toenames van het kapitaal die nodig zijn voor investeringen.