Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 2509 LV Den Haag der Staten-Generaal Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2513 AA `s-GRAVENHAGE Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk BOB/2003/9508
Onderwerp Datum Aanbieding Handhavingsarrangement en 10 maart 2003 Opsporingsbeleidsplan 2003
1. Algemeen
./. Hierbij bieden wij u het Handhavingsarrangement en Opsporingsbeleidsplan voor het jaar 2003 aan.
Het Bureau Opsporingsbeleid (BOB) heeft beide documenten ontwikkeld samen met de (uitvoerings)organisaties Arbeidsinspectie (AI), Sociale Verzekeringsbank (SVB), Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV), de Sociale Inlichtingen- en Opsporingsdienst (SIOD) en het Openbaar Ministerie (OM). Bij het totstandkomen van het Opsporingsbeleidsplan is eveneens de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) nauw betrokken geweest.
2. Opsporingsbeleidsplan 2003
Het Opsporingsbeleidsplan 2003 geeft een overzicht van het opsporingsbeleid binnen het SZW domein. Dit betreft de uitvoering en/of de opsporing door SVB, Gemeenten, AI en UWV. Daarnaast is de SIOD als bijzondere opsporingsdienst belast met middelzware en zware opsporing- in dit plan opgenomen. Verder zijn een aantal beleidsmatige activiteiten van het Bureau Opsporingsbeleid voor het jaar 2003 opgenomen. Het Opsporingsbeleidsplan is afgestemd op het handhavingsprogramma 2003-2006 en kent dezelfde uitgangspunten en inhoudelijke thema's (te weten; internationale fraude, identiteitsfraude en zwarte fraude), maar richt zich meer specifiek op de detectie van fraude en de daadwerkelijke opsporing van strafbare feiten. De thema's uit het Handhavingsprogramma 2003-2006 zijn voor de opsporing uitgewerkt in een 37-tal actiepunten.
De activiteiten van het opsporingsbeleid zijn gericht op een betere bestrijding van zwarte fraude en illegale tewerkstelling door bijvoorbeeld de inrichting van een landelijk dekkend netwerk van interventieteams, die onder andere het zwart werken naast een uitkering en
2
illegale tewerkstelling van vreemdelingen moeten gaan aanpakken. In deze teams zal een groot aantal organisaties nauw gaan samenwerken.
Daarnaast zal uitwisseling van ervaringen op het gebied van risicoanalyse tussen de verschillende organisaties moeten leiden tot professionalisering en tot het verhogen van de pakkans.
In dit kader zal mede invulling worden gegeven aan mijn toezegging aan uw Kamer van 27 februari 2002. Deze toezegging luidde dat de SIOD risicoanalyse toespitst op bepaalde fraudegevoelige terreinen die verband houden met zware opsporing. De SIOD richt zich in dit verband ook specifiek op de bestrijding van illegale arbeid. Hierbij zal er ook extra aandacht zijn voor bepaalde stadswijken. De SIOD richt zich nadrukkelijk op dubieuze tussenpersonen. Deze zelfde aandacht zal er ook zijn vanuit de interventieteams die beschikken over de door de RIF's verzamelde kennis op het terrein van risicogevoelige sectoren en stadswijken. Ook de Interventieteams zullen uiteraard worden ingezet op die sectoren en zowel in landelijke als stedelijke gebieden waar de frauderisico's zich vooral manifesteren.De activiteiten op het terrein van de internationale fraude richten zich voornamelijk op de groep uitkeringsgerechtigden die hun uitkering exporteren naar het buitenland. Het Openbaar Ministerie zal in 2003 een richtlijn ontwikkelen om deze gevallen beter af te handelen. Bij identiteitsfraude zal naast onderzoek naar de aard en omvang van identiteitsfraude ook aandacht worden besteed aan de mogelijke uitbreiding van sancties om deze fraudevorm beter te bestraffen en terug te dringen.
3. Handhavingsarrangment 2003
In het Handhavingsarrangement 2003 worden de afspraken gemaakt tussen de opsporingspartners binnen het SZW domein (AI, SIOD, UWV en SVB) en het OM over de opsporing en vervolging van fraude. Op deze wijze wordt meer stroomlijning aangebracht in de indiening van processen-verbaal door de organisaties en de afhandeling van deze processen-verbaal door het Openbaar Ministerie.
Deze processen-verbaal betreffen voornamelijk premiefraude door werkgevers (UWV), uitkeringsfraude (SVB en UWV), en illegale tewerkstelling van vreemdelingen (AI). De SIOD zal, naast de afhandeling van fraude met ESF subsidies, op alle voornoemde terreinen de middelzware en zware overtredingen opsporen en daartoe processen-verbaal indienen bij het Openbaar Ministerie. Deze afspraken behelzen onder andere het aantal in te dienen processen-verbaal, de hierbij in acht te nemen termijnen en eventuele prioriteitstelling in fraudeonderzoeken, evenals de vervolgingsfase bij het Openbaar Ministerie. Het arrangement schept, mede door de opname van aantallen processen-verbaal, de mogelijkheid voor zowel de organisaties als het OM om voldoende capaciteit te reserveren om deze zaken af te doen. Dit document is 16 december 2002 door het Openbaar Ministerie, het Directoraat- generaal Uitvoeringsbeleid Werk en Inkomen en de organisaties AI, SIOD, UWV en SVB getekend.
In tegenstelling tot het arrangement voor het jaar 2002 zijn in het voorliggende arrangement de gemeenten niet meer opgenomen. In het Bestuurlijk Overleg van 10 oktober 2002 is voor het terrein handhaving overeengekomen dat SZW uitsluitend maatregelen treft om de gemeenten te ondersteunen in hun weg naar beleidsvrijheid op het terrein van de Abw. Daarom is besloten geen verplichting voor de gemeenten meer op te nemen in het Handhavingsarrangement. De gemeenten zullen voor het jaar 2003 met de lokale parketten van het Openbaar Ministerie individuele afspraken moeten maken.
3
De Minister van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(mr. A.J. de Geus)
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
Bijlagen:
Opsporingsbeleidsplan 2003
Handhavingsarrangement 2003